رقابت تمرکز و خلاقیت ذهن، با ۳۵ نفر در یک سیمولتانه شطرنج

۱۳۹۵/۰۹/۲۸ - ۱۳:۴۹:۴۰
کد خبر: ۴۹۵۰۹۳
رقابت تمرکز و خلاقیت ذهن، با ۳۵ نفر در یک سیمولتانه شطرنج
مسابقه سیمولتانه شطرنج شب گذشته، 27 آذرماه با حضور بیش از 35 نفر در بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، شب گذشته، 27 آذرماه همزمان با میلاد رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) مسابقه هیجان انگیز و جذاب سیمولتانه به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی و معاونت فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بین دانشجویان خراسان‌جنوبی برگزار شد.

در این مسابقه جذاب یک نفر از شطرنج بازان ماهر خراسان‌جنوبی که بالاترین ریتینگ بین‌المللی شطرنج را در خراسان‌جنوبی داراست با 35 نفر دیگر مسابقه شطرنج می‌دهد تا استعداد و توان خود را در این زمینه بسنجد.

حمید مرادی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی، در حاشیه این مسابقه در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری مسابقه سیمولتانه شطرنج، گفت: این مسابقات با هدف تقویت روحیه نشاط و شادابی در بین دانشجویان و ترغیب دانشجویان به رشته شطرنج برگزار شد.

وی اظهار کرد: شطرنج تأثیر بسیار مثبتی در هوش و کارکرد درست ذهن و نبوغ و خلاقیت دارد و به ما می‌آموزد قبل از اینکه هر حرکتی انجام دهیم باید فکر کرد و تدبیر داشت و اینگونه موجب تقویت ذهن انسان می‌شود.

بازی شطرنج زمینه ساز افزایش اعتماد به نفس و تمرکز ذهن

مجتبی قلاسی مود، که در این رقابت با 35 نفر دیگر شطرنج بازی کرد، گفت: سیمولتانه همان بازی شطرنج است، با این تفاوت که در سیمولتانه یک نفر با چند نفر رقابت می‌کند که به طور طبیعی زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی اظهار کرد: 13 سال است که ورزش شطرنج انجام می‌دهم و نیز حدود 6 سال است که مربی شطرنج در خراسان‌جنوبی هستم و چند مقام نیز در مسابقات مختلف شطرنج از جمله نائب قهرمانی مسابقات کشوری خاوران در سال 94، قهرمانی المپیاد علمی و ورزشی خراسان بزرگ در سال 93 را کسب کردم.

این شطرنج باز بیرجندی یادآور شد: شطرنج را به واسطه جذاب بودن و انتخاب بهترین حرکت در لحظات حساس و خلاقیت آن انتخاب کردم و معتقدم این ورزش اعتماد به نفس و تمرکز ذهن و ضریب هوشی را در انسان افزایش می‌دهد.

13 نفر از بازیکنان این مسابقه دارای رنگینگ بین‌المللی هستند

جواد میزانی، داور این مسابقات نیز گفت: سیمولتانه همان بازی شطرنج است با این تفاوت که در این بازی یک نفر با چند نفر به صورت همزمان مسابقه شطرنج انجام می‌دهد که نیازمند دقت و تمرکز ذهن بسیار بالایی است.

داور این مسابقه اظهار کرد: مسابقه سیمولتانه به این شکل برای نخستین مرتبه در استان درجمع دانشجویان صورت گرفته است.

میزانی بیان کرد: رکورد سیمولتانه را احسان قائم مقامی را به نام خود ثبت کرده است که با 654 نفر مسابقه داد که حدود 28 ساعت به طول کشید و این رکورد در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده است و کسی تاکنون نتوانسته این رکورد را بشکند.

وی با اشاره به اینکه از تعداد بازیکنان این مسابقه حدود 13 نفر دارای ریتینگ بین‌المللی هستند، یادآور شد: شطرنج موجب تمرکز، افزایش قدرت خلاقیت و تصمیم‌گیری و همچنین موفقیت تحصیلی می‌شود.

در هر دوره تابستانه حدود 100 نفر در مدرسه شطرنج بیرجند آموزش می‌بینند

بصیرت، رئیس هیئت شطرنج بیرجند گفت: مدرسه شطرنج بیرجند همواره برنامه‌های آموزشی خود را دارد که این برنامه‌ها در طول 4 ماه تابستان به صورت مستمر است و در هر دوره تابستانه حدود 100 تا 120 نفر را آموزش می‌دهیم.

وی اظهار کرد: در گذشته تعداد بانوان و دختران شطرنج باز بسیار کم بود ولی در حال حاضر بسیاری از بازیکنان شطرنج ما دختران هستند و در این مسابقه نیز بیشتر بازیکنان را دختران تشکیل می‌دهند که جای خرسندی است.

رئیس هیئت شطرنج بیرجند یادآور شد: بیرجند بازیکنان شطرنج بسیار خوبی دارد ولی نکته قابل تأمل اینجاست که بسیاری از شطرنج‌‍بازان نامی بیرجند به دلایلی در مسابقات ملی شرکت نمی‌کنند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز