دارواش انگلی گیاهی اما موثر در پیشروی از سرطان

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۱:۴۸:۰۴
کد خبر: ۵۰۲۹۵۵
دارواش انگلی گیاهی اما موثر در پیشروی از سرطان
مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: دارواش گیاه نیمه انگل است، اما برای تقویت کلیه و استحکام استخوان‌ها و پیشروی از سرطان مفید است.

به گزارش خبرگزاری برنا،محسن پویان ، اظهارکرد: دارواش گیاه نیمه انگل از خانواده laranthaceae که در انگلیسی with misteletoe و در متون طب گیاهی واش، گی، داروش، مویزک عسلی، کشمش کاولیا، و دبق نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاخه‌زنی آن فراوان و بستگی به نوع میزبان دارد، افزود: برگ‌های دارواش ضخیم و پهنک بیضی شکل و گل‌های آن به صورت نر و ماده و زرد رنگ هستند و میوه آن سته و به اندازی نخود و سفید رنگ است.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این گیاه در مناطق خراسان‌جنوبی به صورت نیمه انگل روی درختان زردآلو ، آلو، بادام و گلابی مشاهده می‌شود.

پویان با اشاره به اینکه در شیمی گیاه مواد کولین، اولئانولیک اسید، رزین الکل، پروپیونیل کولین گزارش شده است، یادآور شد: ماده ای به نام ویسکوتوکسین سمی و نیز ماده چسبنده ویسین در آن وجود دارد و در شیره تازه گیاه آرژنین، آسپاراژین، پرولین، کینورنین و هایدروکسی لیزین تایید شده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف این گیاه مقوی کلیه و باعث استحکام استخوان می‌شود، اضافه کرد: این گیاه شیر را افزایش و فشار خون را پایین می‌آورد و همچنین ضد اسپاسم و آرامش‌بخش است.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: دارواش برای رشد مو، رفع التهاب، کبد و جلوگیری از پیش روی سرطان مصرف دارد.

پویان ادامه داد: برای بزرگ شدن طحال و افزایش نیروی جنسی و تقویت قلب کاربرد داشته و از برگ آن برای سرماخوردگی و رفع صعف عضلانی استفاده می‌شود.

وی افزود: ماده عسل مانند میوه آن که در آب حل شده و جدا می‌شود همراه با مغز گردو برای سودا، سیاتیک و پاک کردن بلغم  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ضماد این گیاه برای سرباز کردن دمل‌ها مفید بوده و نرم کننده مفاصل است و مخلوط آن با کندر برای جراحت‌ها و زخم‌های بد اثرات بهبودی دارد.

پویان یادآور شد: مقدار خوراک این گیاه در روز پنج گرم است که در دو تا سه نوبت همراه با سرکه یا به صورت عصاره آبی مصرف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در خراسان‌جنوبی دارواش به صورت گیاه نیمه انگل روی درختان بادام، گلابی، زردآلو، آلو و هلو در بیش‌تر مناطق چون درخش، نوغند، گلون آباد، القور، چهکند، فنود، هریوند و سایر مناطق استان دیده می‌شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز