قنات‌ها ؛ گنجینه‌ای ارزشمند در خراسان‌جنوبی

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۱۴:۳۴:۴۸
کد خبر: ۵۸۲۰۷۱
قنات‌ها ؛ گنجینه‌ای ارزشمند در خراسان‌جنوبی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: این استان با بیش از 6000 قنات در سطح کشور، رتبه نخست تعدد قنوات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، «حسن رمضانی»، گفت: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله اخیر و قهر آسمان، آب در اکثر قنوات استان هم‌چنان در حال جوشش از دل زمین است.

وی افزود: دکتر «محمد برشان» کارشناس، پژوهشگر و نویسنده در خصوص اهمیت آب و تمدن کهن قنات‌های ایران تحقیقات وسیعی انجام داده و معتقد است قنوات عجایب باورنکردنی در دنیای مدرن امروزه هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: قنات یکی از ابتکارات ایرانیان برای مبارزه با کمبود آب و تأمین کشاورزی خصوصاً در مناطق خشک و نیمه خشک است . با توجه به منابع متعدد علمی و پژوهش‌های انجام گرفته مشخص می‌شود که قنات از جنبه‌های گوناگونی مورد توجه بوده و کاربردهای فراوانی دارد.

رمضانی تصریح کرد: عمده‌ کاربردهای گوناگون انواع قنات در ایران، تأمین آب شرب انسان و دام‌ها و مصارف کشت و کار است که حیات و بقای انسان بدان وابسته است.

وی با اشاره به این‌که در بیشتر نقاط ایران به قنات‌ها عنوان نر و ماده اطلاق می شود و هر کدام مشخصات مخصوص به خود را دارند، خاطرنشان کرد: آب نر پرقدرت وپرفشار است‌، از لحاظ آشامیدن سنگین، گل‌آلود و دارای املاح است، اما قنات ماده آبی سبک دارد، در مسیری که می‌رود گیاه می‌روید، با آرامش حرکت می‌کند، املاح خیلی کمی دارد و برای آبیاری مناسب است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در واقع قناتی که ماده باشد در طول سال با وجود بارندگی یا کمبود آب همیشه به صورت یکسان آب دارد.

وی یادآور شد: قنات همیشه موجب اشتغال‌زایی بوده و به رونق اقتصادی منطقه وتوسعه پایدارآن کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین مواریث فرهنگی باز مانده از گذشتگان تلقی می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز