معاون وزیر جهاد کشاورزی با حضور استاندار خبر داد:

انقلاب آبیاری تحت فشار در راه است!

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۱۵:۰۹:۰۰
کد خبر: ۸۷۳۵۰۳
انقلاب آبیاری تحت فشار در راه است!
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در یکی دو سال گذشته با متوسط اجرای آبیاری تحت فشار در 600 هکتار براساس برنامه پنجم ، سال گذشته در 7 هزار هکتار و امسال تا الان در هزار هکتار انجام شود و 10 هزار هکتار هم در دست اجراست.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از اراضی 44 هکتاری حسین آباد شهر بیرجند از توابع بخش مرکزی گفت: طرح یکپارچه سازی اراضی حسین آباد سادات بیرجند از مصادیق بارز بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی و جزو طرحهای آب و خاک منطقه است  که در این طرح اراضی تسطیح ، آماده سازی و تجهیز برای آبرسانی شده و تاکنون 3 و نیم کیلومترخط لوله گذاری آن انجام شده است.

وی افزود: در ابتدا اراضی  450 قطعه بوده و با اجرای طرح یکپارچه سازی به 60قطعه تبدیل شده است.

اکبری با بیان اینکه از سال 92 تاکنون در کشوربا اجرای آبیاری تحت فشار در حدود 900 هکتار، تحول عظیمی در بخش بهینه کردن مصرف آب و کارآیی مصرف آن  صورت گرفته ، افزود: در این زمینه استان خراسان جنوبی یکی از استانهای پیشرو است که توانسته در یکی دو سال گذشته با متوسط اجرای آبیاری تحت فشار در 600 هکتار براساس برنامه پنجم ، سال گذشته در 7 هزار هکتار و امسال تا الان  در هزار هکتار انجام شود و 10 هزار هکتار هم در دست اجراست.

وی با بیان اینکه میزان سطح آبیاری تحت فشار در استان نسبت به اراضی آبیاری حدود 15 تا 16 درصد است، گفت: متوسط کشوری میزان سطح آبیاری تحت فشار 22 درصد است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به عملکرد خوب استان در این زمینه اشاره کرد و افزود: در اجرای طرح بهینه کردن مصرف آب هیچگونه محدودیت مالی وجود ندارد و هرچقدر در این استان آبیاری تحت فشار صورت گیرد منابع مالی آن تامین خواهد شد.

اکبری  با بیان اینکه به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار، حدود 4 تا 4500 متر مربع صرفه جویی می شود، گفت: این صرفه جویی بویژه در استانهایی که به سمت آبیاری میکرو می روند بیشتر است و خراسان جنوب در این زمینه در حال پیشرفت می باشد.

وی از صرفه جویی 4 میلیارد متر مکعب آب در استان با اجرای طرح آبیاری تحت فشار خبرداد و افزود: علیرغم خشکسالی چندین ساله هم اکنون در گندم خودکفا شده ایم و در شکر در آستانه خودکفایی قرار داریم و در زمینه دانه های روغنی با بهینه کردن مصرف آب ضریب وابستگی از 95 درصد به 82 درصد رسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقدامات به زراعی و به نجاتی سبب شده تا بهره وری از 9 دهم کیلوگرم بر متر مکعب به یک و 32 دهم کیلوگرم بر متر مکعب و راندمان آبیاری از حدود 39 درصد به 45 درصد افزایش یابد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز