میرجعفریان تاکید کرد:

ساخت پروژه‌های بهداشتی و درمانی دفن پسماند / برای تاسیس سازمان (مپ) یک روز تاخیر هم جایز نیست

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۱۳:۴۲
کد خبر: ۸۷۴۱۶۱
ساخت پروژه‌های بهداشتی و درمانی دفن پسماند / برای تاسیس سازمان (مپ) یک روز تاخیر هم جایز نیست
معاون عمرانی استاندار با اشاره به لزوم رعایت مسایل بهداشتی در پسماندهای پزشکی و صنایع طبق دستورالعمل های صادر شده بیان کرد: بازدیدها به صورت تصادفی انجام شود و اولین موضوع در ساخت پروژه‌های بهداشتی و درمانی دفن پسماند است که نیاز به توجه دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، عصر روز گذشته نشست کارگروه مدیریت پسماند استان خراسان جنوبی به ریاست میرجعفریان معاون عمرانی استاندار و به دبیری اکبری مدیرکل  محیط زیست خراسان جنوبی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

میرجعفریان معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیزعنوان کرد: اگر برای مشکلات زیست محیطی چاره اندیشی نشود و اقدام عملی صورت نگیرد، فاجعه زیست محیطی به تمام معنا رخ می‌دهد.

وی با اشاره به سبقه فرهنگی و اعتقادی مردم خراسان جنوبی در رعایت مسایل زیست محیطی گفت: شیرابه، خطرناک‌ترین آلاینده زیست محیطی است و اگر درست مدیریت و دفن نشود با کوچکترین نشتی باعث آلودگی آب کشاورزی یا شرب خواهد شد که جبران ناپذیر است. وی با اشاره به آثار مخرب ریختن زباله در محیط زیست اظهار داشت: این حجم تخریب از رشد گیاهان جلوگیری کرده و سطح وسیع محیط زیست زمین از دست می‌رود. معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه همه این موارد چاره دارد گفت: باید یک برنامه مدون تهیه شود تا از تهدیدات زیست محیطی به عنوان فرصت بتوان استفاده کرد.
وی با بیان اینکه زباله در بسیاری از کشورها به عنوان طلای کثیف شناخته شده است گفت: این زباله‌ها قابلیت تبدیل به انرژی را دارند ولی اگر رها شوند آلایندگی ایجاد می‌کنند.
میرجعفریان بر حمایت شهرداران از سرمایه گذاران در این حوزه تاکید کرد و افزود: باید فضا باز گذاشته شود تا با یک اقدام همگانی سرمایه‌گذاران تمایل پیدا کرده و وارد کار شوند.
وی با بیان اینکه نخاله هم دست کمی از زباله ندارد گفت: تخلیه نخاله در ورودی شهرها منظر خوبی ندارد که باید با مشارکت مردم این مهم جدی گرفته شود.
وی با اشاره به لزوم رعایت مسایل بهداشتی در پسماندهای پزشکی و صنایع طبق دستورالعمل های صادر شده بیان کرد: بازدیدها به صورت تصادفی انجام شود و اولین موضوع در ساخت پروژه‌های بهداشتی و درمانی دفن پسماند است که نیاز به توجه دارد.

میرجعفریان اظهار داشت: در آبیاری نیز اگر سموم و کودها مدیریت و کنترل نشود قابل تفکیک نبوده لذا باید در مراحل مقدماتی آن را مدیریت کرد. وی با بیان اینکه استفاده از چاه جذبی در حوزه فاضلاب فقط کوتاه مدت جواب می دهد اضافه کرد: این موضوع در بلندمدت به صرفه نیست و باید تکمیل شبکه فاضلاب با اولویت شهرها به عنوان امر ضروری در دستور کار قرار گیرد. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: فقط انجام شبکه فاضلاب مهم نیست بلکه باید بتوانیم از فاضلاب، عملیات بازچرخانی را به شکلی که محیط زیست آلوده نشود، انجام دهیم.
وی گفت: فارغ از دفع خام، از بازچرخانی فاضلاب ۱۸ میلیون مترمکعب می‌توان آب را به سیستم آبیاری غیرشرب کشاورزی وارد کرد.
میرجعفریان افزود: این امر نیازمند اقدامات پژوهشی است که انتظار می‌رود محیط زیست آن را جدی گرفته و با استفاده از توان داخلی یا دانشگاه مدیریت مناسب انجام دهد.
وی با اشاره به آوازه زیست محیطی سبز بیرجند و خراسان جنوبی در کشور بیان کرد: زیبنده چنین استانی نیست که کویر از پلاستیک، شیشه یا نخاله ساختمانی پوشیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر حمایت شورای شهر بیرجند از شهرداری در راستای اجرای طرح مدیریت پسماند تاکید کرد و گفت: اگر این طرح اجرایی شود برای سایر شهرها نیز می‌تواند الگو باشد که حتی یک روز جایز نیست به تاخیر افتد.
وی همچنین خواستار کوچ دسته جمعی صنوف آلاینده از شهر بیرجند شد و گفت: فرمانداری در این خصوص به شهرداری بیرجند کمک کند و زمینه بازدید هم از سایت جدید این صنوف فراهم شود تا اگر نیاز به هماهنگی باشد، بتوانیم انجام دهیم.

میرجعفریان یکی از نیازهای استان را احداث کشتارگاه‌های صنعتی دام دانست و ادامه داد: این کشتارگاه ها می توانند بسیاری از تهدیدهای زیست محیطی را به فرصت تبدیل کنند که نیاز به حمایت دارد.

وی بر تشکیل به موقع کمیته‌های زیرمجموعه کارگروه مدیریت پسماند استان تاکید کرد و افزود: کمیته‌های تخصصی با گرایش های خاص اعضا نقش مهمی در ساماندهی امور دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز