رئیس شورای ملی زعفران ایران:

امارات اولین مبدا زعفران های صادراتی ایران است / محصول زرشک نیازمند معرفی و برندسازی

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۱۵:۰۶:۲۵
کد خبر: ۹۲۴۰۹۳
امارات اولین مبدا زعفران های صادراتی ایران است / محصول زرشک نیازمند معرفی و برندسازی
محسن احتشام بیان کرد: در حوزه بارگاه های زرشک نیازمند تسهیلات کم بهره هستیم. وی به محصول راهبردی عناب اشاره کرد وخاطرنشان کرد: این محصول هم نیاز حمایت از سوی سازمان صمت و جهادکشاورزی است تا بتوانیم این محصول را صادراتی کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، میزملی توسعه صادرات با محوریت محصولات راهبردی زرشک، زعفران و عناب با حضور مسولان  5 استان کشور و بازاری مدیرکل دفتر توسعه بخش کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران در سالن جلسات اتاق صنایع، معادن و بازرگانی بیرجند برگزار شد.

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران نیز در این جلسه بیان کرد: زعفران، زرشک و عناب محصولات راهبردی استان است.

وی با اشاره به اینکه سال به سال محصول زعفران را افزایش می یابد عنوان کرد: سالجاری 120 هزار هکتار سطح زیر کشت، 450 تن تولید و طی شش ماه اول امسال 77 تن صادر شده است.

 وی گفت: 10 کشور عمده مصرف زعفران در امارات، اسپانیا، چین، ویتنام،ایتالیا،  افغانستان، قطر، هند، المان، فرانسه صادرات شده است که 86 درصد از تولیدات ما به 5 کشور صادر می شود.

 رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: پایین بودن راندمان تولید در بخش کشاورزی، آموزش کشاورزان در بخش کاشت، داشت و برداشت، شناسنامه دار کردن مزارع زعفران، مکانیزاسیون زعفران عمده ترین مشکلات ما است.

احتشام به بخش صادرات اشاره کرد و افزود: میزان صادراتی که انجام می شود و  حتی اگر خام به فروش می رسد به صورت منصفانه باشد و کشاورزان سهم واقعی خود را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: برند ملی زعفران به ثبت رسیده است که برای ثبت در کشورهای خارجی نیازمند اعتبار هستیم. رئیس شورای ملی زعفران درخواست تشکیل صندوق حمایت از محصول زعفران کرد و ادامه داد: نیم درصد از فروش زعفران به این صندوق اختصاص یابدتا بتوانیم از محصول راهبردی زعفران به صورت جدی حمایت کنیم.

وی خواستار صدور کارت اهلیت را در این جلسه کرد و گفت: برگشت ارز حاصل از صادرات یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران دانست تا کشاورزان بتوانند با افزایش تولید جایگاه خاص خود را پیدا کند.

 وی گفت: 21 هزار تن محصول زرشک تولید می شود که در سال فقط 400 تن صادر می شود و نیازمند معرفی این محصول در دنیا هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: در حوزه بارگاه های زرشک نیازمند تسهیلات کم بهره هستیم. وی به محصول راهبردی عناب اشاره کرد وخاطرنشان کرد: این محصول هم نیاز حمایت از سوی سازمان صمت و جهادکشاورزی است تا بتوانیم این محصول را صادراتی کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز