دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور: انتظار تغذیه فرهنگی ایران را از مشهد داریم

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۱۵:۳۹:۱۵
کد خبر: ۱۴۸۰۹۵۸
دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور: انتظار تغذیه فرهنگی ایران را از مشهد داریم
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ، پارک علم و فناوری خراسان رضوی را ابر قدرت صنایع فرهنگی دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، مجید امامی در نشست هم‌اندیشی با مدیران پارک علم و فناوری خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از برنامه‌های تحولی دولت حوزه صنایع فرهنگی است و در اصل ارتقای کمی و کیفی تولید و مصرف فرهنگی ایرانی اسلامی مورد تأکید است. این موضوع در سند تحول دولت هم دیده شد و یکی از زیربرنامه‌های دولت سیزدهم همین توجه به صنایع فرهنگی است.

به گفته دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، ریل‌گذاری مدیریت فرهنگی دولتی اساساً نسبت جدی و عمیقی با اقتصاد فرهنگ، تولید فرهنگ‌بنیان و خودکفایی فرهنگ‌بنیان دارد و به‌صورت همه‌گیر متولیان فرهنگی در ایران منتظر یکسری فعالیت‌های سنتی یا هزینه برای یکسری منابع متمرکز هستند.

وی افزود: قطع و محدودشدن منابع متمرکز این فرصت را در طول پنج سال گذشته به وجود آورده تا متولیان فرهنگی در بدنه دولت و دستگاه حاکمیتی متذکر خصلت درون‌زای اقتصاد فرهنگی شوند و این چاره‌ای به‌جز توجه به بخش خصوص و مردمی ندارد.

امامی یادآور شد: در برنامه تحول، این الزام وجود داشت که از دستاوردها و موانع در حوزه اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور سخن بگوییم و در واقع شعار ندهیم، بلکه عمل کنیم. مانع نسازیم و رفع مانع کنیم. در پارک‌های علم و فناوری توجه کمتری به صنایع خلاق شده بود، ولی توجه پارک علم و فناوری خراسان، این نگاه راهبردی را به صنایع خلاق و هویت‌ساز دارند و این نشان می‌دهد که مشهد به جایگاه اصلی‌اش که تغذیه فرهنگی ایران است، برمی‌گردد.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور تصریح کرد: ما در مشهد انتظار تغذیه فرهنگی ایران را داریم. ما می‌خواهیم با مشهد و در مشهد جان و روح مصرف‌کننده فرهنگی ایران سیراب شود. اگر روزی یک زیارت سالانه کفایت می‌کرد، امروز در کنار این زیارت که مغز مصرف ایرانیان است نیازمند انبوهی از دستاوردها، صنایع، خدمات و فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگ‌بنیان است. به‌دلیل اینکه هم بازار مکاره‌ای در حوزه صنایع فرهنگی در دنیای امروز وجود دارد و هم تغییرات نسلی و تغییر در نظام کار، اقتصاد و مصرف است.

وی در ادامه افزود: دنیا به‌سمت اصالت فراغت حرکت می‌کند و از طرفی بسیاری از نهادها و امور اصلی زندگی آموزش، اطلاع‌رسانی به‌سمت حوزه فرهنگ‌بنیان یا فراغت‌بنیان حرکت می‌کند. مسلماً اگر به صنایع فرهنگی توجه نکنیم، آموزش، اطلاع‌رسانی و هویت‌سازی، مدیریت نسلی و مدیریت روانی جامعه را از دست می‌دهیم.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور یادآور شد: ما فناوری را فقط در حوزه معدن به‌طور مثال نمی‌بینیم ولی واقعیت این است که طلا و جواهر اصلی ما می‌تواند ادبیات کهن ما مثل فردوسی، عطار و خاقانی باشد که ما نتوانستیم آن‌ها را بعد از این همه سال فراوری کنیم و نوجوان کشورمان باید جذب شخصیت‌های کارتون‌های کره‌ای شود که با فرهنگ ما هم سازگار نیست.

وی اضافه کرد: خوشبختانه پارک خراسان در این خصوص پیش‌گام بوده است و ظرفیت‌های خوبی هم دارد و می‌تواند پیشانی تحول صنایع فرهگی ایران و صنایع نرم باشد. با بیشتر ارگان‌های مرتبط مذاکرات انجام دادیم تا پلی از این کاربران دولتی برای فعالیت بخش خصوصی بهره ببریم. باید بسته نیازها در پارک‌های علم و فناوری آماده شود و از آن برای رفع چالش‌ها بهره برد.

امامی ادامه داد: اگر هوش مصنوعی در کشور ما فهمیده می‌شد، ما امروز فیک‌نیوز نداشتیم. در حوزه سوغات زیارت ما می‌توانیم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سوغات زیارت باشیم، حتی دروازه‌های غربی هم یکی از محافل و بازارهای ثبات می‌تواند باشد.

در ادامه این نشست شهریاری سرپرست پردیس فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی مشهد  از انتشار اولین فراخوان جذب و پذیرش فناوران حوزه فرهنگی همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) خبر داد،

وی در ادامه عنوان نمود با توجه به ظرفیت های بالا فرهنگی شهر مشهد، هدف از راه اندازی این پردیس خدمت به اقتصاد فرهنگی مشهد بوده و ما در این مرکز به دنبال ایجاد یک جریان فرهنگی در شهر مشهد هستیم، و به عنوان یک نهاد همراه و حامی در کنار پارک علم و فناوری خراسان خواهیم بود تا بتوانیم گامی در دستیابی به رشد اقتصادی اشتغالزا در حوزه فرهنگی مشهد برداریم.

 

انتهای پیام

 

نظر شما