جمع‌آوری زکات از شئون حاکمیتی است/ رقیب تراشی برای زکات ممنوع

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۱۴:۵۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۱۵۵۸
جمع‌آوری زکات از شئون حاکمیتی است/ رقیب تراشی برای زکات ممنوع
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه جمع آوری زکات یکی از شئون حاکمیتی است تاکید کرد: آنچه از زکات جمع می‌شود برای خود مردم هزینه می‌شود؛ ازاین‌رو نگذاریم با تداخل و رقابت مردم از اصل پرداخت زکات زده شوند و حق مستمندان و نیازمندان ضایع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی افزود: زکات یکی از شئون حکومت اسلامی است یعنی وقتی حکومت دست حاکمیت دینی است موظف‌اند حاکمان وارد میدان شوند و از مردم بخواهند که بخشی از پرداخت‌های اقتصادی را داشته باشند تا جامعه به تعدیل و تعادل برسد و عدالت اجرا شود.

وی ادامه داد: زکات در قرآن یک مسئله حکومتی است و مسئله فردی نیست؛ خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً» و تأکید می‌کند: ای پیامبر از اموالشان زکات دریافت کن، «تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکیهِمْ بِهَا» تا به این وسیله جانشان تطهیر شود و مالشان رشد کند و برکت به زندگی‌شان راه پیدا کند.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به فصل برداشت محصولات کشاورزی و جمع‌آوری زکات، اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت محصولات کاشته شده به دست کشاورزان فرا رسیده، همه کشاورزان باید توجه داشته باشند که یکی از واجبات دین در بعد اقتصادی پرداخت زکات است.

آیت الله یعقوبی اظهار کرد: در بدو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران شورای زکاتی تأسیس شد که در رأس آن ولی‌فقیه سکان‌دار آن و در استان‌ها هم نمایندگان ولی‌فقیه رئیس شورای زکات‌اند که با مجموعه‌ای از مسئولین و نهادها ازجمله استانداری و کمیته امداد و سپاه و بعضی از ارگان‌ها و نهادها که عضو این شورا هستند، مسئولیت دریافت و صرف زکات را در امور نیازمندان دارند.

آیت الله یعقوبی گفت: آن‌هایی که برای امور مستحبی از مردم پول جمع می‌کنند باید در فصل جمع آوردی زکات از دریافت کمک خودداری کنند تا مرم خیال نکنند که هر کسی برای خودش زکات جمع می‌کند، زیرا اولویت نخست پرداخت زکات واجب است، بگذارید زکات پرداخت شود بعد مستحبات را دریافت کنید؛ یعنی همان‌طور که هر سال زکات از مردم جمع‌آوری می‌شده و در راه رفع نیاز نیازمندان خرج می‌شده، امسال هم باید بر همین منوال جمع‌آوری و هزینه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز