مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تشریح کرد:

اقدامات حمایتی ارشاد در عرصه فرهنگ و هنر /سهم ۲۱۱ میلیارد ریالی جامعه فرهنگ و هنر از تسهیلات

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۱۲:۵۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۴۹۱
اقدامات حمایتی ارشاد در عرصه فرهنگ و هنر /سهم ۲۱۱ میلیارد ریالی جامعه فرهنگ و هنر از تسهیلات
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در جمع خبرنگاران از اقدامات حمایتی ارشاد در سال جاری برای بهبود شرایط فعالان عرصه فرهنگ و هنر استان و تداوم فعالیت های این قشر سخن گفت و سهم 211 میلیارد ریالی اصحاب فرهنگ و هنر استان در قالب پرداخت تسهیلات به چاپخانه های استان، سامانه کارا، تسهیلات مشاغل خانگی و وام کم بهره از طریق سامانه تحفه را در زمره اقدامات صورت گرفته برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «حسین فرخنده» با اشاره به سایه سنگین کرونا بر سر فعالیت های فرهنگی و هنری و آسیب مشاغل حوزه فرهنگی و هنر و مواجه شدن با چالش های اقتصادی در سال جاری، از اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش میزان خسارت مشاغل فرهنگی و تداوم این مشاغل سخن گفت و افزود: با پیگیریی های خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلات خوبی برای نخستین بار در اختیار جامعه فرهنگی و هنری استان قرار گرفت.

وی در توضیح ثبت 394 پرونده در سامانه کارا برای اخذ تسهیلات کرونایی در راستای حمایت از جامعه فرهنگ و هنر اشاره و تصریح کرد: 55 میلیارد و600 میلیون ریال تقاضای تسهیلات از سوی جامعه فرهنگی و هنری ارائه شد که تاکنون به 291 پرونده رسیدگی شده است و مبلغ 26 میلیارد و 890 میلیون ریال نیز پرداخت شده است.

 وی پرداخت 300 میلیون تومانی تسهیلات به مشاغل خانگی را از دیگر اقدامات انجام گرفته عنوان کرد و گفت: پی گیر هستیم تا این مبلغ نیز افزایش پیدا کند.

وی به  تلاش برای بهره مندی جامعه فرهنگی و هنری استان از وام کم بهره از طریق سامانه تحفه اشاره کرد و افزود: سهم استان از وام های کم بهره 21 میلیارد و 400 میلیون ریال است و تاکنون 40 درخواست ثبت شده است تا با کاهش زیان های کرونایی، بتوانیم زمینه های استمرار فعالیت های فرهنگی و هنری را فراهم کنیم.

«فرخنده» به تقاضای 22 نفر از فعالان صنعت چاپ استان هم اشاره کرد و گفت: با هماهنگی که با بانک های استان انجام گرفت، این افراد به بانک معرفی و مقرر شد تا 132 میلیارد ریال اعتبار با بهره 18 درصد نیز برای این افراد که درامور چاپ و چاپخانه فعالیت می کنند، تخصیص داده شود.

وی پرداخت حق بیمه 3 ماهه هنرمندان به مبلغ یک میلیارد و 560 میلیون ریال برای260 نفر از بیمه شدگان را از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای حمایت از هنرمندان در سال جاری برشمرد و تصریح کرد: یارانه 100 هزار تومانی برای 638 عضو صندوق نیز لحاظ شده است.

 وی  از افزایش تعداد بیمه شدگان طی 2 سال اخیر خبرداد و گفت: در سال 96، تعداد بیمه شدگان استان 98 نفر بود که اکنون به 324 نفر رسیده  است.

وی هم چنین به پیگیری های صورت گرفته در راستای افرایش عضویت هنرمندان در صندوق اعتباری از سال 96 تاکنون و رسیدن اعضا از 200  نفر به 638 نفر اشاره کرد و این اقدام را در روند جذب اعتبارات و  کمک معیشتی برای اهالی هنر اثرگذار دانست.

وی موافقت دولت با بیمه بیکاری اهالی فرهنگی و هنر است، اشاره کرد و این اقدام نشان دهنده عزم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از جامعه فرهنگی و هنری برشمرد و اظهار امیدواری کرد: این راهگشایی منجر به حمایت های بیشتر و اتفاق های بهتری از جامعه فرهنگی و هنری  باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش به اعتبارات ملی 2 پروژه ملی مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد و موزه هنرهای معاصر پرداخت و گفت: 112 میلیارد و 260 میلیون ریال اعتبار برای تالار فرهنگ و هنر لحاظ شده است که تاکنون 22 درصد آن تخصیص پیدا کرده است و از اعتبار 20 میلیارد ریالی موزه هنرهای معاصر، 70 درصد آن تخصیص یافته است.

«فرخنده» به پیش رو بودن انتخابات خانه مطبوعات استان اشاره کرد و خواستار مشارکت اهالی رسانه شد.

وی هم چنین از این که 5 نشریه شامل 3 پایگاه خبری و 2 فصلنامه هم در آستانه اخذ مجوز است، خبرداد.

وی به برگزاری جشنواره تئاتر آیات، جشنواره موسیقی جوان و حمایت از کالاهای فرهنگی استان به عنوان فعالیت های در دست اقدام  اشاره کرد و گفت: 76 متن رسیده به دبیرخانه جشنواره آیات رسید که پس از بازخوانی 21 متن از 13 استان کشور به مرحله بازبینی راه یافته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز