استاندار خراسان شمالی:

آیینه‌خانه مفخم بجنورد بدون تخریب بیمارستان امام رضا توسعه می‌یابد

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۱۲:۵۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۲۸۹۰۹
آیینه‌خانه مفخم بجنورد بدون تخریب بیمارستان امام رضا توسعه می‌یابد
استاندار خراسان شمالی گفت: طرح توسعه مجموعه تاریخی آیینه‌خانه مفخم بجنورد، بدون تخریب بیمارستان موقوفه امام رضا (ع) در مرکز استان به اجرا درمی‌آید.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمدعلی شجاعی در حاشیه نشست مجمع مشورتی رسانه ای استاندار گفت: از ابتدای گفتگوها در خصوص اجرای طرح توسعه آیینه خانه مفخم بجنورد، که طرح کوچک شده میدان نقش جهان اصفهان است، هدف ایجاد مجموعه ای فرهنگی، تاریخی، تفریحی و مذهبی ماندگار با سرمایه گذار بخش خصوصی به منظور بهره مندی از ظرفیت عبور و مرور سالانه ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر از این استان بود.

وی افزود: هر فرد عاقلی می داند بحث جابه جایی بیمارستان امام رضا (ع) جزو آخرین مراحل این طرح بود و بنا بر این بود که به این بهانه، بیمارستانی مجهزتر، به عنوان جایگزین آن، در مرکز استان ساخته شود.

وی گفت: با تصمیم جدید گرفته شده، با دیوارکشی ۱.۷ هکتار اراضی بیمارستان، طرح توسعه این بافت تاریخی در سطح ۶.۴ هکتار از عرصه باقیمانده این مجموعه تاریخی به اجرا درمی آید.

شجاعی افزود: البته با این کار، یک فرصت برای ایجاد بیمارستانی مجهز توسط بخش خصوصی از استان گرفته شد در حالی که ما حق سوزاندن چنین فرصت هایی را نداریم.

عمارت مفخم، قدیمی‌ترین بازمانده دوران قاجار و بنایی تکرار نشدنی در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی است که مجاورت آن، بیمارستان امام رضا (ع) (مفخم قدیم) قرار گرفته است که زمین آن از سوی صاحبان عمارت وقف درمان شده و اکنون این بیمارستان در محدوده و حریم این بنای باشکوه قرار گرفته و طرح توسعه آن را با مشکل مواجه کرده است.

از مدتی پیش با طرح مجدد مقوله ساماندهی مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم بجنورد برای دادن نقشی تازه به آن در عرصه گردشگری استان خراسان شمالی، برخی از سایت ها و افراد دوباره مساله تخریب و برچیدن احتمالی بنای بیمارستان امام رضا (ع) از این مجموعه را مطرح کرده اند، که این ماجرا بعضا نگرانی هایی را در مردم ایجاد کرده است.

مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم که شامل عمارت و آیینه خانه مفخم است با ۱۴۱ سال قدمت، نگین انگشتری میراث فرهنگی مرکز استان خراسان شمالی است که قرار است نقشی نو در حوزه گردشگری این خطه ایفا کرده و به تعبیری میدان «نقش جهان» بجنورد باشد.

 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز