اهمیت بالای سلامت تیروئید

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۳:۵۷:۲۸
کد خبر: ۱۱۸۳۳۵۱
اهمیت بالای سلامت تیروئید
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: غده تیروئید یکی از بزرگترین غدد درون ریز بدن بوده و سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر افشین دلشاد با بیان این که چهارم خرداد سال جاری به نام روز جهانی تیروئید نامگذاری شده است، گفت: روز جهانی تیروئید، فرصتی را فراهم کرده تا اعضای انجمن های تیروئید در سراسر جهان با تشویق جوامع ملی و کارگروه های تیروئید، برای اطلاع رسانی درمورد تشخیص و معالجه بیماری های تیروئید و همچنین ارائه راه های پیشگیری و کنترل و نیز پیشگیری کردن از طریق تغذیه کافی ید، در اختیار عموم قرار دهند.

وی هدف از این اقدام را ارتقاء آگاهی و بیان اهمیت عملکرد بهینه غده تیروئید در دوران کودکی، دوران بارداری و طول زندگی بزرگسالان خواند و افزود: این اطلاعات می تواند از طریق رسانه ها، رویدادهای سازمان یافته و جلسات با مردم، به اشتراک گذاشته شود.

دکتر دلشاد غده تیروئید را یکی از بزرگترین غدد درون ریز بدن عنوان کرد و گفت: این غده کوچک پروانه ای شکل در مقابل حنجره و زیر گردن قرار دارد و هورمون های تولید شده توسط آن، بر عملکردهای حیاتی بدن تأثیر می گذارند، دمای بدن و تپش قلب را تنظیم نموده، بر قدرت تفکر و مغز تاثیر گذاشته و سوخت و ساز و کنترل متابولیسم ها را بر عهده دارد، بنابراین سلامت تیروئید از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به این که اختلالات تیروئید در سرتاسر جهان بسیار شایع است و بر هر سنی تأثیر گذاشته و علائم زیادی دارند، گفت: شایع ترین اختلالات تیروئید شامل پرکاری تیروئید (افزایش غیر طبیعی فعالیت تیروئید)، کم کاری تیروئید (کاهش عملکرد غیر طبیعی تیروئید)، تیروئیدیت (التهاب غده تیروئید) و سرطان تیروئید است و اغلب در اثر کمبود ید ایجاد می شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز