۴۵ سقوط از درخت گردو طی ۲۹ روز

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۱۳:۵۳:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۶۶۳۱
۴۵ سقوط از درخت گردو طی ۲۹ روز
رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: ازابتدای شهریورماه سال جاری تا کنون 45 مورد سقوط از درخت گردو گزارش شده است که 44 مورد آن توسط پرسنل اورژانس به بیمارستان انتقال داده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر «تقی دولت آبادی» با اشاره به این که هرساله در شهریور و اوایل مهره ماه براثرسقوط افرادی که به شکل سنتی و بدون استفاده از تجهیزات محافظتی به گردو چینی اقدام می کنند، شاهد مصدومیت‌هایی هستیم، گفت: متاسفانه سقوط از درخت گردو یکی از حوادث پرتکرار در سال‌های اخیر در ماه‌های شهریور و مهر است.

وی ادامه داد: باغداران در زمان جمع آوری گردو از کارگران متخصص در این زمینه استفاده نمی کنند و به دلیل مبتدی بودن کارگر در زمان جمع آوری گردو متاسفانه شاهد بروز آسیب‌های ناگواری به افرادی هستیم که در حین گردو چینی از درختان گردو با ارتفاع زیاد به پایین سقوط کرده اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه چیدن گردو بدون در نظر گرفتن شرایط حرفه‌ای و ایمن با حضور افراد غیر متخصص انجام می‌شود که در بسیاری از موارد شاهد شکستن دست و پا و آسیب‌های نخاعی تا مرگ در برخی موارد بوده ایم.

وی با اشاره به این که افرادی که دچار سابقه فشار خون و دیابت هستند باید بیشتر مراقب حوادث مشابه در زمان چیدن گردو باشند، اضافه کرد: افرادی که سابقه مصرف داروهای فشار خون، مغز و اعصاب و یا دیابت دارند از رفتن به بالای درخت خودداری کنند.

وی پوسیده بودن شاخه های درخت و رعایت نکردن نکات ایمنی را مهم ترین دلیل سقوط از درختان گردو یاد کرد و گفت:  باغداران قبل از این که محصول کامل برسد  به دلیل جلوگیری از سرقت گردو حتی با وجود نبودن فرد متخصص و با حداقل امکانات ایمنی به برداشت و چیدن گردوهای درختان اقدام می کنند.

وی تاکید کرد: بیشتر افرادی که به برداشت محصول باغات گردو اقدام می‌کنند از توان و تخصص کافی برخوردار نیستند و یا دارای سن بالا هستند یا بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون و… دارند که این موضوع ریسک سقوط را بالا می برد. 

وی ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی، کفش مناسب، کمربند مهاری و تجهیزات و نردبان‌های مناسب، شدت حوادث احتمالی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: اگر فکر می‌کنید پس از افتادن آسیب دیده‌اید یا نمی‌توانید حرکت کنید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و سریعا با شماره 115 تماس بگیرد تا اقدامات درمانی مناسب ارائه شود. 

وی ادامه داد: بعد از سقوط از ارتفاع زیاد (بالای 6 متر) حتی اگر احساس می کنید مشکلی ندارید به هیچ عنوان حرکت نداشته باشید زیرا ممکن است در این لحظه احساس خوبی داشته باشید، اما آسیب‌های زیادی وجود دارند که علائم لحظه‌ای ندارند و نیاز به معاینات مخصوص دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز