برگزاری نشست تخصصی در سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خاک

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۳:۲۵:۱۴
کد خبر: ۱۲۷۴۳۱۶
برگزاری نشست تخصصی در سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خاک
نشست تخصصی یکروزه مسئولین، متخصصان و بهره برداران بخش کشاورزی خراسان شمالی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خاک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این نشست تخصصی به اهمیت خاک در بخش کشاورزی و جلوگیری از فرسایش آن به عنوان بستر تولید اشاره نمود و گفت: با توجه به بحث تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از وظایف اصلی سازمان جهاد کشاورزی و همچنین توسعه پایدار در بخش کشاورزی بایستی به مبحث اهمیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن که از ملزومات اساسی کشاورزی پایدار می باشد توجه ویژه نمود.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه یکی از اساسی ترین شرایط تولید و زیست، خاک است، گفت: اگر لایه های حیاتی خاک دچار آسیب و نارسایی و خدشه شود، معضلات عظیمی به بخش های مختلف از جمله تولید وارد می شود و در شرایطی که تکنولوژی و فناوری توسعه یافته، این چالش ها نیز زیادتر شده اند.

وی با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفته ایم که اوضاع خاک در کشور و حتی استان مناسب نیست، افزود: کاهش بارشها در سال زراعی گذشته و جاری و شرایط خشکسالی نیز مزید بر علت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بروز خشکسالی های شدید طی یکی دو سال گذشته، جمع کردن کاه و کلش توسط کشاورزان برای تغذیه دامها و همچنین تردد ماشین آلات بر روی زمین های کشاورزی و به تبع آن فشردگی خاک، عواملی هستند که باعث فقیر شدن خاک زمین های کشاورزی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه ماده آلی ۶۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور زیر یک درصد و ۴۰ درصد نیز زیر نیم درصد است، گفت: میزان ماده آلی خاک در خراسان شمالی نیز کمتر از نیم درصد است این در حالی است که میزان مطلوب ماده آلی در خاک دو تا پنج درصد می باشد.

دکتر عبداله یوسفی به تصویب و ابلاغ قانون حفاظت از خاک اشاره نمود و گفت: متاسفانه ساختار اجرایی کردن این قانون در وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای اجرایی هنوز تعریف نشده که ساختار کاربردی و کارآمدی داشته باشد و این یکی از خلاهایی است که باید دولت محترم باید به آن توجه کند و در ایجاد ردیف اعتباری برای حمایت از سیاست ها و اهداف در این خصوص باید نمایندگان محترم مجلس در قانون بودجه توجه داشته باشند و همچنین در شورای برنامه ریزی استان ها به پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی و سایر دست اندرکاران توجه شود و اعتبارات استانی برای حفاظت از خاک در نظر گرفته شود.

وی افزود: یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی و آبی خاک، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است و در ارتباط با حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش خاک پیشنهاد داد: کشاورزان باید حداقل بقایای گیاهی را به خاک برگردانند و استفاده از کودهای حیوانی که هرچند هزینه بر است را در دستور کار قرار دهند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست تخصصی با اشاره به تداوم خشکسالی ها و کاهش کمی و کیفی منابع آب، به اهمیت خاک و نقش موثر آن در تولید و حفظ حیات انسان ها پرداخت.

مهندس سید ابراهیم سیدی همچنین به نقش خاک در سلامت بشر و وابستگی امنیت غذایی کشور به حفظ و پایداری خاک اشاره نمود و بر ضرورت اجرای سیاست های کشاورزی و حفظ جایگاه خاک به عنوان بستر تولید در بخش کشاورزی تاکید کرد .

وی به راهکارهای جلوگیری از کاهش کیفیت خاک اشاره نمود وگفت: استفاده از سیستم های جدید خاکورزی، استفاده از سیستم های مناسب جهت آبیاری ومدیریت آبیاری، استفاده از گیاهان پوششی مناسب در زمان آیش، انجام کشت فی مابین با گیاهان مناسب، استفاده از تراکم مناسب در هنگام کاشت، تناوب زراعی مناسب، برگرداندن بقایای گیاهی به خاک و مدیریت کوددهی و استفاده از کودهای آلی را از جمله عوامل موثر در حفاظت از خاک بیان کرد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز