عشایر خراسان شمالی در سیاه چادرها از مسافران نوروز پذیرایی می کنند

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۸:۳۷:۳۱
کد خبر: ۱۳۰۷۷۰۷
عشایر خراسان شمالی در سیاه چادرها از مسافران نوروز پذیرایی می کنند
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر این استان با راه اندازی سیاه چادر در نقاط مختلف جاده آسیایی از مسافران نوروزی و کاربران جاده ای پذیرایی و استقبال می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمدرضا قلی پور گفت: این سیاه چادرها در مسیر جنگل گلستان تا انتهای حوزه استحفاظی استان در شهرستان فاروج به سمت مشهد مقدس راه اندازی می شود که تعداد آن هشت سیاه چادر بر آورد شده است.

وی افزود: این سیاه چادرها مکانی برای استراحت مسافران نوروزی خواهد بود و در کنار آن عشایر می توانند با غذاها و نوشیدنی های سنتی و دمنوش ها از مسافران پذیرایی کرده و تولیدات لبنی، گیاهان دارویی تولیدی خود و صنایع دستی را به مسافران عرضه کنند.

قلی پور خاطرنشان کرد: این طرح فرصتی مناسبت برای معرفی جاذبه های گردشگری استان بویژه در زمینه عشایری این منطقه است همچنین بستری برای درآمدزایی و رونق اقتصادی عشایر است، این سیاه چادرها در نزدیکی مجتمع خدمات رفاهی بین راهی راه اندازی می شود تا مسافران بتوانند از ظرفیت این مجتمع ها هم برای سوخت گیری و یا سایر امکانات استفاده کنند.

وی درباره ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری عشایری خراسان شمالی گفت: چشم اندازها و مناظر طبیعی شامل مناطق ییلاقی و قشلاقی و پراکندگی عشایر در هنگام ییلاق در دامنه کوهها بستری برای جذب گردشگران است، علاوه بر آن تولیدات سنتی این دامداران شامل فرآورده های لبنی از شیر گوسفندان مانند دوغ و ماست مشکی، پنیر، کره، کشک و روغن زرد از دیگر پتانسیل های گردشگری است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی عشایر از جمله قالی، قالیچه، گلیم، سفره کردی، کناره ، پادری، خورجین، پلاس و لباس های محلی این قشر هم برای گردشگران قابل توجه است افزود: لهجه و گویش محلی کرمانجی شمال خراسان، لباس و پوشش محلی، آواها و نواهای محلی و مراسم جشن و سرور و شادی در عروسی و یا کشتی چوخه از دیگر جاذبه های فرهنگی و هنری عشایر این استان است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: کوچ عشایر هم جاذبه های خاص خود را دارد، کوچ سنتی خانواده عشایر همراه با دام همه ساله نظر گردشگران رابه خود معطوف می کند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز