دولت از دیمزارهای گندم ۱۸ استان حمایت می‌کند

۱۴۰۱/۰۲/۲۱ - ۰۹:۵۵:۰۷
کد خبر: ۱۳۲۷۷۲۸
دولت از دیمزارهای گندم ۱۸ استان حمایت می‌کند
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت در راستای حمایت از طرح جهش تولید با هدف افزایش راندمان تولید این محصول راهبردی از دیمزارهای گندم ۱۸ استان حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، سهراب سهرابی اظهار داشت: به همین منظور دولت حمایت ویژه ای از سطح زیر کشت اراضی دیم انجام می دهد که در این راستا نهاده های مورد نیاز کشاورزان از جمله انواع کودهای شیمیایی، محلول و انواع سموم را برای این قشر تامین می کند.

وی افزود: همچنین دولت بسته خرید ماشین آلات بخش کشاورزی مربوط به اراضی دیم را با نرخ چهار درصد در اختیار بهره برداران قرار می دهد.

سهرابی در بخش دیگری از سخنانش بر آموزش بهره برداران در اراضی دیم کشور تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون کشاورزان در این خصوص مورد حمایت قرار می گیرند که بازدیدهای مکرر کارشناسان از مزارع گندم دیم از جمله برنامه های حمایتی دولت است.

وی بر اجرای بیمه محصولات کشاورزی بویژه گندم نیز تاکید کرد و افزود: در طرح جهش تولید اراضی دیم نیز بیمه خواهند شد.

وی گفت: در اجرای این طرح دولت موظف شده تا تمامی حمایت ها را از کشاورز انجام دهد و در این راستا و پس از پایان برداشت محصول، مبالغ هزینه شده برای کاشت، داشت و برداشت کسر و مابقی وجه خرید گندم را به حساب آنان واریز می کند.

۵۰۰ هزار هکتار اراضی گندم غیرقابل برداشت شد

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گندم در کشور را پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این سطح مربوط به ابتدای کشت این محصول مهم و استراتژیک است اما با توجه به خشکسالی های پی در پی، کاهش بارندگی و تنش دمایی، جاری شدن سیل و بارش تگرگ ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم کشور از بین رفت و قابل برداشت نیست.

سهرابی با بیان اینکه برداشت گندم از چهار فروردین در سطح کشور آغاز شده است گفت: در حال حاضر برداشت گندم در استان های هرمزگان، کرمان، فارس، ایلام، خوزستان ادامه دارد.

تحویل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به دولت

وی با بیان اینکه کشاورزان تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را تحویل سیلوهای دولتی داده اند گفت: پرداخت وجه محصول خریداری شده نیز در حال انجام است کشاورزان هیچ نگرانی نداشته باشند و علاوه بر قیمت هر کیلوگرم گندم به مبلغ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، یک هزار تومان نیز به آنان جایز تعلق می گیرد که در مجموع ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تحویل گندم وجه نقد دریافت خواهند کرد.

سهرابی میزان پیش بینی تولید گندم در سطح کشور را ۹ میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: میزان تولید در سال زراعی جاری به اندازه پارسال است، کشاورزان در سال گذشته چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را تحویل دولت داده بودند که امیدوار هستیم با توجه به افزایش قیمت ها بیش از این میزان گندم تحویل دولت دهند.

وی با بیان اینکه میزان بارش باران در سال جاری در مقایسه با آمار بلندمدت ۲۷ درصد کاهش دارد اظهار داشت: هم اینک دنیا نیز با بحث خشکسالی درگیر است وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت های همه جانبه از کشاورزان است تا راندمان تولید این محصول مهم را بالا ببرد.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی تامین بذر گواهی شده را یکی از اقدامات اساسی دولت دانست و افزود: تولید بذر مهم ترین نهاده است که دولت برای این مهم یارانه در نظر گرفته است، تلاش می شود ۵۰۰ هزار تن بذر برای اراضی آبی و دیم در طبقات مختلف تامین شود.

سهرابی کاهش ۴۷ درصد قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال زراعی جاری را نیز در راستای حمایت از کشاورزان دانست و گفت: در سال گذشته کشاورزان به دلیل افزایش قیمت ها این دو نوع کود مهم و اساسی را کمتر استفاده کردند.

وی میزان نیاز گندم کشور را ۱۲ میلیون تن دانست و افزود: از مجموع این میزان ۱۰ میلیون تن برای مصرف انواع نان است و ۲ تن برای سایر مصارف از جمله انواع نان ها و صنایع ماکارونی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر خودکفایی گندم در کشور تاکید کرد و گفت: در سال های ۹۴ تا ۹۸ در تولید گندم به مرز خودکفایی رسیده بودیم که در این سال ها کشاورزان مورد حمایت نیز قرار می گرفتند اما بحث های خشکسالی و کاهش باردگی موجب کاهش تولید در اراضی به خصوص دیمزارها شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز