مناطق محروم باید در اختصاص اعتبارات، ویژه دیده شوند/ محتوای فرهنگی، ظرفیتی مغفول در دور اول سفر رییس جمهوری

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۱۳:۱۹:۲۶
کد خبر: ۱۳۹۲۱۴۳
مناطق محروم باید در اختصاص اعتبارات، ویژه دیده شوند/ محتوای فرهنگی، ظرفیتی مغفول در دور اول سفر رییس جمهوری
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی به لحاظ سرانه فضای فرهنگی در وضعیت مطلوبی نیست و دو شهرستان بجنورد و راز و جرگلان در محرومیت به سر می برد، تأکیدکرد: مناطق محروم باید در اختصاص اعتبارات سفرهای استانی ویژه دیده شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «تقی صادقی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تمرکز سفر ریاست جمهوری به استان ها در پروژه های عمرانی که البته آن هم اتمام و تکمیل پروژه های بالای 50درصد بود، افزود: تکمیل تمام پروژه های عمرانی استان نیازمند 90 هزار میلیارد تومان اعتبار است که در سفر اول دولت سیزدهم 12هزار میلیارد تومان مصوب شد.

وی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری و در مجموعه حوزه فرهنگی و هنری استان هشت مصوبه که دو مصوبه در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و 6 مصوبه در سایر حوزه های فرهنگی مورد تایید و تصویب قرار گرفت، اظهارکرد: اختصاص مبلغ 120 میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد و اختصاص مبلغ 10 میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع های فرهنگی و هنری گرمه، جاجرم و فاروج دو مصوبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می رود.

صادقی میزان پیشرفت مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد واقع در منطقه دوبرار را 50 درصد و مدت زمان اتمام پروژه و اختصاص اعتبار را تا خرداد سال 1403 اعلام کرد و افزود: مجتمع های فرهنگی و هنری گرمه و جاجرم هم بالای 90درصد و مجتمع فاروج هم بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید تا خرداد 1402 به اتمام برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، اختصاص سه میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز کانون های مساجد، اختصاص 15 میلیارد تومان برای کتابخانه های استان، مبلغ 15 میلیارد تومان برای زیرساخت های گردشگری و مذهبی و اختصاص هشت میلیارد تومان برای تکمیل و تعمیر بقاع متبرکه و مساجد را از دیگر مصوبات اعلام کرد.

صادقی، اختصاص مبلغ 10 میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز حوزه های علمیه و اختصاص مبلغ 10 میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع فرهنگی و علوم انسانی را از دیگر مصوبات حوزه فرهنگی و هنری در سفر ریاست جمهوری معرفی کرد.

* خراسان شمالی به لحاظ سرانه فضای فرهنگی در وضعیت مطلوبی نیست

وی با بیان اینکه خراسان شمالی به لحاظ سرانه فضای فرهنگی در وضعیت مطلوبی نیست و دو شهرستان بجنورد و راز و جرگلان در محرومیت به سر می برند، افزود: رتبه ما در حوزه فرهنگی در آخر جدول است به طوری که اگر میانگین کشوری در فضای فرهنگی را 20 سانتی متر حساب کنیم، این رقم در خراسان شمالی دو و نیم سانتی متر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی یکی از نقدهای دور اول سفرهای استانی رییس جمهوری را عدم انعطاف پذیری مصوبات اعلام کرد و گفت: از آنجایی که شهرستان راز و جرگلان جزو 12 شهر محروم کشور به شمار می رود و اختصاص اعتبار منوط به پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد پروژه ها بوده، ما هیچ وقت شاهد شروع پروژه فرهنگی و هنری در این شهرستان نخواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان های محروم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اظهارکرد: با عنایت ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان شمالی، کلنگ زنی مجتمع فرهنگی و هنری راز و جرگلان به عنوان تعهدات استانی در دستور کار قرار گرفته که اعتبار 20 میلیارد تومانی نیاز است تا این پروژه در زمینی به مساحت هزارو 500 مترمربع آغاز شود؛ هرچند تلاش می کنیم بتوانیم برای این پروژه در سفر بعدی رییس جمهوری مصوبه اعتباری بگیریم.

* تکمیل موزه هنرهای معاصر، یکی از اولویت های فرهنگی خراسان شمالی

صادقی یکی از اولویت های فرهنگی استان را تکمیل موزه هنرهای معاصر اعلام کرد و با بیان اینکه به دلیل پیشرفت فیزیکی کمتر از 20 درصد، در زمره پروژه های سفر استانی قرار نگرفت، بیان کرد: تکمیل این پروژه که در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع احداث شده، نیازمند اعتبار 70 میلیارد تومانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، اختصاص بودجه برای تکمیل این پروژه را از جمله پیشنهادات برای دور دوم سفرهای استانی نام برد و افزود: این مرکز به عنوان مرکز رویدادهای فرهنگی و مرکز آموزش هنرهای معاصر می تواند تاثیرگذار باشد.

وی پیشنهاد بعدی برای دور دوم سفرهای استانی را ساخت نگارخانه شیروان معرفی کرد و افزود: کار مطالعاتی این نگارخانه در زمینی به مساحت هزارو 500 مترمربع انجام شده و نقشه کار تکمیل است و فقط نیاز به اعتبار دارد.

صادقی، با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی فاقد ساختمان است و برای این منظور دوهزارو 500 مترمربع زمین در اختیار قرار گرفته و حتی آزمایش خاک و کار مطالعاتی آن انجام شده، اختصاص اعتبار برای این پروژه را هم در اولویت بعدی فرهنگی استان نام برد.

* احداث هنرستان هنرهای زیبا، ضرورت فرهنگی دیگر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، به ضرورت احداث هنرستان هنرهای زیبا هم اشاره کرد و با بیان اینکه این هنرستان در دومین سال شروع به کار خود در سه رشته نمایش، سینما و گرافیک هنرجو پذیرفته است، افزود: البته برخی از خیران برای ساخت این هنرستان اعلام آمادگی کرده اند که اگر دولت 50 درصد اعتبارات را تامین کند، خیران هم 50 درصد مابقی را تقبل می کنند.

وی تأکید کرد: این هنرستان می تواند نیروی متخصص تربیت کند و با راه اندازی رشته هایی مثل فرش، موسیقی، اسب و ... علاقه مندان بسیاری از نوجوانان و جوانان را به خود جذب کند.

صادقی با بیان اینکه بر اساس نگاه عدالت محور دولت سیزدهم نتوانسته ایم به بخش مهمی از جامعه یعنی جامعه روستایی و عشایری خدمات فرهنگی ارائه دهیم، افزود: با توجه به اینکه 50 درصد جمعیت ما روستایی و عشایری است و بالاترین جمعیت این بخش را دارا هستیم، به فکر تامین مجتمع فرهنگی سیار برای روستاها و مناطق عشایری بوده ایم.

وی هزینه هر مجتمع فرهنگی سیار را یک و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به هشت شهرستان استان، تامین 12 میلیارد تومان برای این اقدام فرهنگی را چاره ساز دانست و گفت: با فعال کردن این مجتمع های سیار می توان در حوزه ارائه خدمات برای قشر روستایی و عشایری حرفی برای گفتن داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، ساخت سالن مرکزی تئاتر همچون تئاتر شهر، ساخت سالن تخصصی تئاتر و موسیقی در مرکز استان و ساخت نگارخانه در اسفراین را از دیگر پیشنهادات فرهنگی در دور بعدی سفرهای استانی نام برد.

* باید به برنامه های فرهنگی و محتوای فرهنگی بیشتر توجه کرد

صادقی همچنین پیشنهادهایی برای دولت داشت و گفت: با توجه به اغتشاشات اخیر و ضرورت تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه، به نظر می رسد بهتر است در سفرهای بعدی استانی، دو برابر آنچه برای حوزه زیرساخت‌ها اعتبار پیش بینی می شود، در حوزه محتوایی اعتبار اختصاص یابد؛ هرچند اعتبارات عمرانی حوزه فرهنگی و هنری هم اصلا قابل مقایسه با اعتبارات عمرانی سایر بخش ها نیست.

وی با بیان اینکه در سفر اول رییس جمهوری به استان در مجموع بیش از 190 میلیارد تومان اعتبار به پروژه های عمرانی حوزه های فرهنگی و هنری اختصاص یافت، تصریح کرد: اگر 10 درصد این مبلغ، به فعالیت ها و برنامه های فرهنگی اختصاص می یافت، می توانستیم شاهد تغییرات فرهنگی و هنری بسیاری در حوزه فرهنگ عمومی، عفاف و حجاب و آموزش باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، با بیان اینکه در سفر دور اول، تمرکز بر محتواهای فرهنگی، توسعه فرهنگی، آموزش هنرمندان، تقویت مخاطبان روستایی و بانوان و رسانه ها صفر بود، افزود: باید در دور دوم سفرها به این مهم بیش از پیش توجه شود.

وی در پایان عدم انعطاف پذیری در اجرای مصوبات و عدم تعریف پیوست فرهنگی در اجرای پروژه های عمرانی را از نقاط ضعف دور اول سفرهای استانی اعلام کرد.

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهوری کشورمان در بیست و ششمین سفر استانی خود روز پنج‌شنبه دوم تیرماه سال 1401 مهمان مردم خراسان شمالی بود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز