نقش خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخرسال

۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۱۲:۰۶:۰۳
کد خبر: ۱۴۴۸۶۴۴
نقش خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخرسال
مراسم چهارشنبه آخرسال هر ساله با حوادث ناگواری همراه است و به کشته یا مجروح شدن گروهش از نوجوانان و جوانان می انجامد. خانواده‌ها در پیشگیری از این حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند. باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث، درک خوبی داشته باشند و به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش‌بازی آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، در ادامه توصیه‌هایی به والدین برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخرسال عنوان شده است؛ این هشدارها ممکن است تکراری باشد اما باید باز هم حادثه تکرار شود، پس بیایید با جدی گرفتن توصیه‌ها و مراقبت از فرزندانمان، چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم.

 

سخنی با والدین :

-1 والدین ومسئولین واحد های آموزشی باید با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند.

-2 به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه به هر شکل سریعا مامورین نیروی انتظامی را در جریان قرار دهید.

-3 کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهید که با آتش زدن بته و هیزم و امثال اینها در محیط خانه یا پارکینگ برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

-4 معمولا کودکان خود زشتی آتش بازی را به دلیل خطرات آن درک می کنند و به همین دلیل اغل ب کبریت و ترقه و مواد آتش زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، زیرزمین یا در داخل کمد و کیف و وسایل شخصی خود مخفی می کنند که این امر از عوامل اصلی بروز حریق و حادثه است، بنابراین باید کنترل بیشتری را اعمال نمایید.

-5 کودکان در صورت عدم دسترسی به کبریت و مواد آتش زا در منزل جهت تهیه مواد محترقه به فروشگاه های رنگ و مواد شیمیایی و داروخانه ها مراجعه می کنند لذا به فروشندگان این قبیل مواد توصیه می شود که اکیدا از فروش مواد آتش زا به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.

-6 در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا با تلفن 125 آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.

-7 در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و ... بر روی محل سوختگی خودداری نموده و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل نمایید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس 115 تماس بگیرید.

-8 والدین در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر فرزندانشان را همراهی نمایند. کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند.

-9 مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل هایی که مطمئن هستند خریداری کنید. این مواد را از دست فروش تهیه نکنید.

-10 همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمک های اولیه در دسترس باشد.

-11 مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهید.

-12 استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیر د.

حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس از مکان هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می شود دوری کنید.  شما می توانید از عینکهای محافظ یا حداقل عینک های طبی خود استفاده کنید.

-13 بقایای مواد آتش بازی را سریعاً جمع آوری نکنید. یحتماً 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. یبعد آن را جمع‌‌‌‌آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزید و سپس دفع کنید.

-14 در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده

نمود.

 حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

انتهای پیام

 

نظر شما