"خراسان شمالی " تجلی از قدمت و تاریخ ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۰۸:۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۴۵۰۳۲۳
خراسان شمالی  تجلی از قدمت و تاریخ ایران
خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور است که در مسیر تردد سالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد و دارای تفرجگاه‌ها و مناطق زیبایی است که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ استان خراسان شمالی از استان‌های تازه تاسیسی است که با دارا بودن هشت شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۹۲۸ هزار نفر، در مسیر جاده آسیایی قراردارد.

این استان در مردادماه ۱۳۸۳ با تقسیم استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، از استان خراسان بزرگ جدا شد و با تاسیس این استان و استقرار دستگاه‌های اجرایی مستقل، زمینه‌های رشد و توسعه گردشگری با معرفی مناطق تاریخی، تفریحی و گردشگری فراهم شد.     

از میان مراکز مهم تفریحی و گردشگری این استان می‌تواند به تفرجگاه طبیعی بش قارداش، بابا امان و روستای گریوان در مرکز استان، روستاهای استاد و خسرویه در شهرستان فاروج، روستای نمونه ملی گردشگری روئین و شهر تاریخی بلقیس در اسفراین، قلعه جلال الدین در گرمه، روستای اسطرخی در شیروان، روستای کاستان ومعبد تاریخی اسپاخو و ده‌ها منطقه دیدنی دیگر در شهرستان مانه و سملقان اشاره کرد.

بش قارداش تفرجگاه طبیعی و تاریخی

تفرجگاه‌های طبیعی بش قارداش از زیباترین مناطق گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود که همه ساله پذیرای خیل جمعیت زائران و مسافران از نقاط مختلف کشوراست.

بش قارداش به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد در پنج کیلومتری مرکز خراسان شمالی و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین واقع شده است.

2024581

این مکان تفریحی دارای امکانات تفریحی برای کودکان، سه استخر شنا برای کودکان و بزرگسالان، مسجد ونمازخانه، چند مرکز فروش تنقلات، میدان اسب سواری در فصل تابستان و دیگر امکانات تفریحی و گردشگری است.

بابا امان زیباترین و قدیمی‌ترین پارک گردشگری کشور

بابا امان بجنورد نیز یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری کشور است که با طبیعتی زیبا همه ساله میزبان میلیون‌ها مسافر و زائر حرم قدس رضوی است.

2cDqQvHzSIDl3q-eff93634912549e882178af908eee4e4

این گردشگاه درطول سال مورد استفاده مسافران وزائران به ویژه شهروندان خراسان شمالی است؛ در این مرکز تفریحی مکانی با نام قوری در بلندترین نقطه این پارک ساخته شده و فضایی نیز با عنوان متل بابا امان که دارای سالن غذاخوری و خوابگاه برای مسافرین است، وجود دارد.

در ایام نوروز و تابستان مسافران با چادر زدن در فضای این مرکز تفریحی و گردشگری لحظات خوب و ماندگاری را سپری می‌کنند، این مکانی زیبا و دلنشین بیشتر برای مسافرانی است که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور و به ویژه سفر به مشهد مقدس را دارند.

بابا امان در ۱۰ کیلومتری شمال شرق بجنورد و در مسیر جاده آسیایی و تردد مسافران و زائران به سمت مشهد مقدس قرار دارد.

روستای استاد

استاد؛ یکی از روستای تاریخی با طبیعتی دیدنی و سمفونی زیبایی از نواها و نماها در شهرستان فاروج است که همه ساله میزبان هزاران گردشگر و مسافر است؛ این روستا به عنوان یکی از روستای نمونه گردشگری، در ۲۲ کیلومتری جنوب شهر فاروج واقع شده است.

روستای استاد از جمله روستاهای باستانی خراسان شمالی و ایران محسوب می‌شود و در کنار این زیبایی تاریخی، از طبیعتی غنی و آب و هوایی به غایت مطبوع و مطلوب برخوردار است.

روستای خسرویه

روستای خسرویه فاروج با آب و هوایی روحبخش و سوغاتی‌های خوشمزه، در ۲۶ کیلومتری جنوب فاروج در استان خراسان شمالی قرار گرفته، روستایی زیبا با چشم اندازه‌ای طبیعی شگفت انگیز و داشتن امکانات زیرساختی مناسب که گردشگران می‌توانند در کنار بهره مندی از مواهب طبیعی و زیبایی باغ‌ها و درختان سر به فلک کشیده آن؛ دقایقی نیز در محوطه‌های باستانی این روستا قدم زنند.

روستای رویین اسفراین

این روستا نیز از جمله مناطق نمونه ملی گردشگری در خراسان شمالی محسوب می‌شود، سکونتگاهی پلکانی و بسیار زیبا که به سبب داشتن باغات سیب به روستای شکوفه‌های سیب نیز شهرت دارد؛ این روستای با دارا بودن قدمتی بیش از ۵۰۰ سال و تپه‌های زیبای باستانی، از جمله برترین روستاهای پلکانی ایران و توریستی‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود که در ۲۶ کیلومتری شمال شهر اسفراین قرار گرفته است.

ارگ تاریخی بلقیس

این مجموعه‌ای باستانی نیز یکی از قطب‌های بالقوه گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود، شهری که در واقع اسفراین کهن محسوب و قدمتی حدود چهار هزار سال دارد، بیشتر آنچه که اکنون در شهر تاریخی بلقیس باقی مانده، آثار و بقایایی است که به دوره صفوی نسبت می‌دهند، اما شواهد و یافته‌های جدید تاریخی حاکی از آن است که دیرینگی شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین به قرن دوم اسلامی می‌رسد.

 

139312070924116504821374

قلعه جلال الدین گرمه

قلعه جلال الدین در فاصله پنج کیلومتری غرب شهرستان گرمه، یکی از برجسته‌ترین قلعه‌های نظامی خراسان شمالی محسوب می‌شود که در سده‌های ششم تا هفتم هجری ساخته شده، این قلعه بر روی تپه‌ای نسبتا مرتفع سنگی که در حد فاصل بین گرمه و جاجرم قرار دارد، با مصالحی چون سنگ و ملاط ساروج و گاها آجر ساخته شده و دارای پلانی شش گوش با شش برج مدور در اطراف آن است که درب ورودی آن در ضلع جنوب واقع شده و در سال‌های گذشته نیز عمارتی در بالای این درب مشاهده می‌شد، قلعه جلال الدین از آثار دوران تاریخی پس از اسلام در بین دو شهرستان گرمه و جاجرم واقع شده و طرح گردشگری آن در دهه فجر سال ۹۲ به بهره برداری رسید.

کاستان نگین گمشده مانه و سملقان

روستای کاستان با جمعیتی حدود یک هزار نفر در ۵۰ کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان واقع شده و با وجود داشتن طبیعتی زیبا و بکر، آنچنان که باید و شاید برای گردشگران شناخته شده نیست، وجود دره‌ها و کوه‌های مرتفع، جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان، آبشار زیبا، غارهای فراوان، اماکن تاریخی و ...این روستا را به یکی از روستاهای دیدنی و منحصر به فرد خراسان شمالی تبدیل کرده است.

روستـای هدف گردشگری «درکش»، آبشار مشهور «به یار» در نزدیکی روستای به یار که از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می‌گیرد؛ آبشار «زوی‌جندان»، غارهای طبیعی «سولی قباخ»، «غار آرمادلو» وغارهای دره «زوی‌جندان» از دیگر نقاط دیدنی‌های این منطقه است

گریوان چشم اندازی زیبا در خراسان شمالی

روستای گریوان از جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی با سرزمینی آباد، بارور و با ویژه گی های منحصر به فرد، ازنقاط کوهستانی استان خراسان شمالی به شمار می‌رود که رشته کوه سالوک درجنوب غربی آن قرار گرفته است؛ شمال این روستا را رشته کوه کم ارتفاع «کینی» در امتداد بینالود - آلاداغ تشکیل می‌دهد؛ هرچند که این روستا از روستاهای تاریخی ایران نیست ولی سرزمینی آباد و بارور با ویژگی‌های منحصربه فرد است.

اسفیدان ماسوله شرق کشور

روستای اسفیدان مکانی توریستی با طبیعتی زیبا در خراسان شمالی است که به علت بافت پلکانی خود به ماسوله شرق کشور نیز معروف است؛ این روستا در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان بزرگ محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در سال ۸۵ به عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شده است؛ این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود به روستای ماسوله گیلان شباهت دارد و حتی در سال‌های پیش برنامه‌هایی برای تبدیل آن به یک منطقه مهم گردشگری کشور در دست اجرا بود که در طول دولت‌های نهم و دهم به فراموشی سپرده شد.

معبد اسپاخو کهن‌ترین بنای دوره ساسانی

معبد سنگی اسپاخو که گاه کلیسا و گاه آتشکده نامیده می‌شود قدیمی‌ترین بنای ثبت شده این دوره ساسانی در خراسان شمالی است که در کیلومتر ۱۱۵ محور بجنورد به جنگل گلستان و در ۶۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه؛ مرکز شهرستان مانه وسملقان بر روی تپه‌ای مرتفع در دامنه جنگل‌های سوزی برگ ارس و در قسمت جنوبی روستای اسپاخو واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری مانه و سملقان

مانه و سملقان از نظر تاریخی نیز پیشینه غنی دارد و وجود آثار تاریخی از دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره معاصر در بخش‌های مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه بوده است؛ این شهرستان که در مسیر اصلی مشهد به شمال کشور قرار دارد، دروازه غربی خراسان شمالی محسوب می‌شود؛ وجود رشته کوه آلاداغ و تفرجگاهی ییلاقی نظیر درکش، شیرآباد و شیرین‌دره، چشمه آب گرم مهمانک، ارتفاعات بزداغی، ارتفاعات یایمان داغی و دره‌های زیبا و سرسبز از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.

روستـای هدف گردشگری «درکش»، آبشار مشهور «به یار» در نزدیکی روستای به یار که از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می‌گیرد؛ آبشار «زوی‌جندان»، غارهای طبیعی «سولی قباخ»، «غار آرمادلو» وغارهای دره «زوی‌جندان» از دیگر نقاط دیدنی‌های این منطقه است.

1718828

روستای اسطرخی بهشت گمشده شیروان

روستای هدف گردشگری اسطرخی شیروان نیز روستاهای زیبای خراسان شمالی محسوب می‌شود که به رغم معرفی اندک همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند؛ این روستا در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر شیروان و در دهستان گلیان رو در در دره‌ای نسبتا ژرف قرار گرفته و رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد. این رودخانه روح نواز که از چندین چشمه کوچک و بزرگ تشکیل شده و پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری زیبا و بلند تبدیل شده و آب آن از ارتفاع ۲۰ متری به ته دره سرازیر می‌شود؛ هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

N82862701-72240766

این نقاط دیدنی و ده‌ها نقطه دیگر در خراسان شمالی، از جمله مراکزی است که همه ساله گردشگران و مسافرانی زیادی را  که از این استان به سمت مشهد مقدس و بالعکس تردد می‌کنند، به سمت خود می‌کشاند.

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمالی شرق کشور محسوب می‌شود و شهرهای آشخانه از شهرستان مانه و سملقان از مسیر جنگل گلستان دروازه ورودی به این استان محسوب و شهرستان‌های بجنورد، شیروان و فاروج به سمت مشهد مقدس در مسیر راه زائران و مسافران نوروزی قرار دارد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز