"عمارت سردار مفخم بجنورد" باشکوه ترین اثر به جا مانده از دوران قاجار

۱۴۰۲/۰۱/۰۶ - ۲۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۶۴۳
عمارت سردار مفخم بجنورد باشکوه ترین اثر به جا مانده از دوران قاجار
عمارت سردار مفخم یا همان موزه باستان شناسی و مردم شناسی استان خراسان شمالی در واقع بزرگ ترین و باشکوه ترین اثر به جا مانده از دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، میراث گرانقدری که هنر معماری ایرانی را به نمایش گذاشته و در کنار آیینه خانه مفخم تنها بناهای باقیمانده از مجموعه تاریخی دارالحکومه مفخم به شمار می روند. اهالی ذوق و هنر خوب می دانند این بنا چه زیبایی های منحصر به فردی دارد و چه مکان مناسبی برای آشنایی با اقوام، مشاغل سنتی و آداب و رسوم گذشتگان است.

عمارت سردار مفخم حدود ۱۳۰ سال پیش به همراه بناهای دیگری مثل آیینه خانه، کلاه فرنگی، سردر و حوضخانه در باغ بزرگی ساخته شد. دستور ساخت این مجموعه را سردار مفخم داده بود تا این باغ محل سکونت خانواده و محل دیدارش با رجال سیاسی باشد. بعد از سقوط قاجار و روی کار آمدن پهلوی ها این بنا تحت ناملایمتی های روزگار قرار گرفت، به طوری که در طی آتش سوزی سال ۱۳۱۶ سقف سفالی و چوبی آن کاملا از بین رفت. در نهایت و در دهه ۷۰ این بنا توسط اداره میراث فرهنگی بجنورد خریداری و پس از مرمت با کاربری موزه به روی عموم باز شد.

عمارت سردار مفخم بجنورد

مشخصات و معماری عمارت سردار مفخم

طراحی و نقشه کشی این عمارت را ممتحن الدوله انجام داده است، او یکی از اولین معماران ایرانی بود که تحصیلاتش را در غرب گذرانده بود و با تلفیق ویژگی های معماری غربی و ایرانی این بنا را طراحی کرده است. این عمارت ۲ طبقه دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار بزرگ است و هر طبقه آن ۲ ایوان شمالی و جنوبی دارد. نمای اصلی عمارت سردار مفخم در سمت ضلع جنوبی ساختمان است و سرتاسر این نما از بالای ستون های ایوان طبقه پایین گرفته تا سقف طبقه دوم و حتی ساق ستون های ایوان بالایی با جلوه های زیبای از کاشی کاری و طرح و نقوش مختلف تزیین شده است.

در عمارت سردار مفخم از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

به نظر می رسد که عرق و علاقه به جاذبه های تاریخی هیچ وقت تاریخ انقضایی در دنیا نخواهد داشت و حالا که این عمارت به موزه باستان شناسی تبدیل شده، بیش تر از پیش وسوسه بازدید را به جان گردشگران می اندازد. معمولا آن هایی که به بناهای تاریخی علاقه دارند در سفرهای خود به بجنورد از دیدن این بنای فاخر غافل نمی شوند. اگر بلیط هواپیما بجنورد را خریده اید تنها به دیدن نمای ساختمان اکتفا نکنید چون محتوای ارزشمندی در بخش های مختلف این موزه به نمایش گذاشته شده است.

عمارت سردار مفخم بجنورد

جلوه های بصری عمارت

جزئیات معماری و تزیینات زیبای عمارت به قدری زیاد هستند که شما را غرق در دنیای دوره قاجاریه می کنند، مخصوصا پنجره تالار بزرگ، لچکی های چشمه طاق بزرگ مرکزی، نقش و نقوش های ۲ سمت طاق. وارد اتاق ها که می شوید با آینه کاری ها، کاشی کاری ها و گچبری های مختص این دوره روبرو می شوید. این اتاق ها در مجموع با ۲۱ در چوبی به ایوان های عمارت باز می شوند؛ ایوان هایی که می توانید از روی آن ها نظاره گر حیاط ها باشید.

موزه مردم شناسی

در غرفه های مختلف موزه مردم شناسی خراسان با زندگی روستایی قومیت های مختلف آشنا می شوید. مثلا غرفه پوشاک لباس های محلی اقوام ترک، ترکمن، تات و کرمانج را به نمایش گذاشته است. غرفه موسیقی مقامی، طب سنتی، چاروق دوزی، صنایع دستی، نساجی سنتی، نمد مالی، سفره های آیینی نیز از زیرمجموعه موزه مردم شناسی هستند.

موزه باستان شناسی

با ورود به طبقه فوقانی عمارت سردار مفخم می توانید آثار تاریخی مربوط به دوره های مختلف را تماشا کنید. این موزه متشکل از ۵ بخش پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی، سکه و مهر و همچنین بخش سفال است.

چگونه به عمارت سردار مفخم برویم؟

 

این عمارت در شمال شرقی شهر بجنورد و خیابان شریعتی شمالی واقع شده است. فرودگاه بجنورد تا این عمارت حدود ۳ کیلومتر فاصله دارد که از آنجا باید به سمت بلوار شهدا رفت تا دسترسی راحتی به این مجموعه داشت.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز