مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

نمایشگاه کتاب، گامی برای انس بیشتر با کتاب

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۳:۳۹:۴۰
کد خبر: ۶۲۵۴۲۶
نمایشگاه کتاب، گامی برای انس بیشتر با کتاب
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان این که هدف مطلوب این است که لذت مطالعه و کتابخوانی به وجود بیاید و کتابخوانی تبدیل به عادت شود، گفت: ایجاد چنین فضایی نیازمند سلسله اقدامات فرهنگی و هنری از جمله انس با کتاب در خانواده و مدرسه و برپایی نمایشگاه های کتاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، «حسین فرخنده» با تاکید بر این که نمایشگاه  کتاب، شرایطی را فراهم می کند تا کتاب در دسترس افراد مختلف با هر سلیقه ای قرار بگیرد، اظهارداشت: از آنجایی هم که چرخه نشر کتاب در استان هم مانند کشور ضعیف است برپایی نمایشگاه می تواند این چرخه را تکمیل تر و کمک کند تا کتاب بیشتر در دسترس افراد قرار بگیرد.

وی البته در کنار این حرکت فرهنگی، به اجرای طرح های عیدانه و پاییزه کتاب هم به عنوان فعالیت های صورت گرفته در راستای انس و الفت بیشتر اشاره کرد و گفت: این اقدام موجب می شود تا  تا علاقه مندان بتوانند در غیر از فصل برپایی نمایشگاه، با قیمت مناسب به کتاب های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

«فرخنده»، نمایشگاه کتاب را فرصتی برای کتابخوان تر شدن افراد عنوان کرد و  شکل گیری  ذهنیت درباره کتاب و خرید و علاقه مندی بیشتر به کتاب  و مطالعه از دیگر دستاوردهایی است که  می تواند افق روشنی را پیش روی جامعه  ترسیم کند.

وی توسعه فعالیت های کتابخوانی را هم در بحث زیرساختی مورد توجه قرار داد و بر توسعه چنین فضاهایی تاکید کرد و افزود: ساخت و به بهره برداری رساندن کتابخانه مرکزی بجنورد یکی از اقداماتی است که می تواند زمینه را برای ارائه فضاهای مطالعه و در دسترس قرار دادن کتاب های خوب فراهم کند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری رسیدن ٤ کتابخانه شهری و ٨ کتابخانه روستایی تا پایان سال جاری را نشان از توسعه زیربنایی فضای کتابخانه ای در استان دانست و افزود: با این اتفاق ها سرانه فضای مطالعه در استان از یک متر و ٤٨ سانتی متر به حدود ٣ متر به ازای هر١٠٠ نفر افزایش می یابد.

 وی خرید سالانه ٨٠٠ میلیون ریال کتاب از ناشران استان، اهدای کتاب، برپایی نمایشگاه های کتاب شهرستانی و رونمایی های کتاب را از اقدامات اثرگذار در حوزه فرهنگ سازی در امر مطالعه و کتابخوانی دانست و با توجه به نقش پر رنگ کتابفروشی در این فرهنگ سازی از اجرای طرحی در قالب ارائه تسهیلات به برای تاسیس، تکمیل و تجهیز کتابفروشی خبرداد.

وی به طرح دیگری به نام پایتخت فرهنگی کتاب که در نظر دارد تا شرایط کتابخوانی را در استان فراهم کند، اشاره کرد و لازمه تحقق آن را توجه شهرداری ها  به این موضوع  دانست.

وی سرمایه گذاری شهرداری ها در این زمینه را نوعی سرمایه گذاری فرهنگی دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم طرح های خوبی را از طریق شهرداری ها به دبیرخانه پایتخت کتاب ارائه دهیم، تسهیلاتی خوبی را برای توسعه کتاب به ما ارائه خواهند کرد و این سبب می شود تا سرانه کتابخوانی رشد داشته باشد  هر چند سرانه مصرف فرهنگی در استان  در مقایسه با بقیه استان ها  خیلی خوب  است.

«فرخنده» در رابطه با  نقش نمایشگاه کتاب در فرهنگ سازی اظهارداشت: صرف نمایشگاه  کتاب نمی شود به این مهم دست داد بلکه باید  منظومه ای ایجاد و یکسری مجموعه اقدامات هماهنگی از سوی دستگاه های فرهنگی و خانواده ها ایجاد شود تا مردم، دانشجویان و کودکان به سمت مطالعه بروند و نمایشگاه کتاب یکی از اقدامات  است.

دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی سوم تا هشتم آبان ماه آینده در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) بجنورد برگزار می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز