توسعه روستایی پیش نیاز توسعه پایدار خراسان شمالی

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۴:۵۰:۳۲
کد خبر: ۶۷۹۵۵۶
توسعه روستایی پیش نیاز توسعه پایدار خراسان شمالی
در حالی که با سیاست های اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید شکاف توسعه ای روستاها و شهرها روندی کاهشی داشته است، استاندار خراسان شمالی نیز که توسعه روستاها را زمینه ساز رشد و توسعه پایدار استان می داند، با ملزم کردن فرمانداران شهرستان های هشتگانه این استان به تعریف و اجرایی کردن روستاهای سبز، بدون بیکار و هدف گردشگری درصدد است روند توسعه متوازن روستاها و شهرهای این خطه را شتاب بیشتری ببخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، از چند سده اخیر و با رشد پر شتاب صنعت و فناوری در جهان، عقب‌ماندگی مناطق روستایی بیشتر عیان شده است. از آن‌جائیکه عموماً روستاییان نسبت به شهرنشینان دارای درآمد کمتر بوده و از خدمات اجتماعی کمتری برخوردار هستند, اقشار روستایی فقیرتر و آسیب‌پذیرتر محسوب می‌شوند که بعضاً منجر به مهاجرت آنان به سمت شهرها و در نتیجه گسترش پدیده‌ حاشیه‌نشینی می شود و به همین جهت, برای برطرف کردن فقر در مناطق روستایی , ارتقای سطح و کیفیت زندگی روستاییان, ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری آنان, رویکرد توسعه روستایی متولد شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه توسعه روستایی، این امر در واقع راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان کم بضاعت و تلاشی همه جانبه برای کاهش فقر است که  با افزایش تولید و ارتقای بهره وری در محیط روستایی میسر می گردد و از طرفی دیگر توسعه روستایی باید این جامعه را با اقتصاد ملی عجین کند و به همین جهت تتلاشی فراگیر است.

از دیرباز روستاییان توانسته اند متناسب با اقلیم و مواهب طبیعی موجود و با بهره مندی از نیروی انسانی توانمند و در دسترس، هدف و پیشه خاصی مانند صنعت کشاورزی و دامپروری را اتخاذ کرده و دنبال کند که در این میان خراسان شمالی، نگین سرسبز شمال شرق کشور با بیش از 45 درصد جمعیت روستایی، از استعدادهای شگرفی در این حوزه ها برخوردار است؛ استانی که با بهره مندی از موهبت های طبیعی و برقراری زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف در سایه همدلی و یکپارچگی توانسته است عنوان گنجینه فرهنگ ها را به خود اختصاص دهد.

در بخش کشاورزی، تولید و عرضه محصولات ارگانیک از بارزترین استعدادهای این خطه است که این امر نشان دهنده توجه استان به کشاورزی نوین و سازگار با محیط زیست است.

امروز با توجه به بروز بحران کم آبی، تولید محصولات با مصرف آب کم از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو برخی تولیدکنندگان پیشرو در استان با آگاهی از اقلیم و بافت روستایی هر منطقه و با تکیه بر ظرفیت های بومی و محلی توانسته اند اشتغال زایی را در  روستاها فازغ از احتیاجات گسترده ی آبی ترویج دهند که مقابله با بیابان زایی با گسترش طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و ایجاد مشاغل خرد و سازگار با شرایط بومی مناطق خشک مثل طرح های منارید و ترسیب کربن از شمار این برنامه ها می باشد.

توسعه روستایی در خراسان شمالی صرفا توسعه بخش کشاورزی و دامپروری نیست چرا که مسئولان و مردم استان به این باور رسیده اند که امروز توسعه روستایی در محدوده یک بخش خلاصه نمی‌شود و بلکه تمامی بخش ها و زمینه های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توسعه را در بر می گیرد و در این راستا در سال های اخیر توسعه بخش گردشگری روستایی و بوم گردی مورد توجه قرار گرفته است.

در حوزه گردشگری توان استان قابل ملاحظه و مستلزم نگاه ویژه تر می باشد و نکته حائز اهمیت در آن وجود ظرفیت های گردشگری روستایی، اکوتوریسم، طبیعت گردی و بوم گردی نظیر طبیعت روستاهای درکش، اسفیدان، روئین، زوارم و سیار روستاهای استان است که یکی از محورهای اساسی برای توسعه اشتغال در جوامع روستایی می باشد.

پروش اسب اصیل ترکمن، نوغانداری، زنبور عسل و تنوع گیاهان دارویی و همچنین وجود سرمایه انسانی جوان و کارآمد از دیگر استعدادهای باارزش خراسان شمالی در حوزه روستایی است که می تواند در بخش توسعه روستایی و اشتغال و به تبع آن در ارتقای سطح درآمد مردم نقش بسزایی ایفا کند.

اما توسعه یک بخش بدون بهره مندی از سیاست های توسعه ای و برنامه ریزی مدون امکان پذیر نیست و از این رو اشاره به سیاست های خاص استاندار خراسان شمالی در حوزه توسعه روستایی خالی از لطف نخواهد بود.

مهندس صالحی توسعه استان را مستلزم توسعه پایدار روستاها می داند و در این راستا تعریف و پیگیری روستاهای سبز، بدون بیکار و هدف گردشگری در هر شهرستان با هدف الگوسازی و ایجاد درآمد پایدار و ماندگاری روستاییان یکی از سیاست های وی بوده است؛ استاندار هم چنین دهه فجر امسال با حضور در مناطق روستایی هر شهرستان به مردم این مناطق یادآور شد که جوامع روستایی و توانمندسازی آنان مورد توجه دولت تدبیر و امید است.

در تازه ترین نشست ستاد مقاومت اقتصادی استان هم مهندس صالحی به تشریح برنامه ها و سیاست های خود در بخش اشتغال به ویژه اشتغال روستایی پرداخت که لزوم حرکت به سوی اشتغالزایی در حوزه های خدمات و گردشگری و حوزه آی.تی با توجه به محدودیت های بخش کشاورزی و آب و خاک و تهیه سند سازگاری با شرایط کم آبی در استان مورد تاکید وی بود.

دوازدهمین کارگروه تخصصی اشتغال خراسان شمالی نیز با این خبر استاندار همراه بود که تصمیم گیری در خصوص دستورعمل مرتبط با تسهیلات توسعه اشتغال در بخش های روستایی و عشایری با رقم اعتباری ۲۶۳ میلیارد تومان به عنوان سهم استان انجام شد .

محمدرضا صالحی در این کارگروه اظهار داشت:سهم استان از اعتبار 263 میلیارد تومان تسهیلات برای شهرهای زیر ده هزار نفر و نواحی صنعتی با نرخ پرداخت ده درصد کارمزد، روستاها و مناطق عشایری غیر مرزی با سود 6 درصد و در روستاها و مناطق مرزنشین با نرخ تسهیلاتی 4 درصدی پرداخت می شود.

در ادامه توجه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در سنوات اخیر در خصوص اعطای تسهیلات کم بهره با هدف توسعه روستایی نقش بسزایی داشته اشت که تخصیص 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به موضوع اشتغال روستایی و همچنین انعقاد تفاهم نامه های مختلف با بنیاد علوی، برکت و دیگر نهادهای اعتباری گوشه ای از این اقدامات بوده است.

حال که به همت متولیان امر، بستری مناسب برای اشتغال پایدار روستایی فراهم شده، ضروری است تا دهیاران  استان در کنار تمامی زحمات و تلاش های عمرانی، فرهنگی و خدماتی خود، آگاهی بخشی لازم را در خصوص بهره مندی جوامع روستایی از تسهیلات اشتغال زا در دستور کار خود قرار دهند و بنیان های توسعه روستایی را برپا و تقویت کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز