طرح پایش بهاره بروسلوز در خراسان شمالی آغاز شد

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۱۳:۲۷:۰۸
کد خبر: ۷۱۰۰۲۵
طرح پایش بهاره بروسلوز در خراسان شمالی آغاز شد
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از آغاز طرح پایش بهاره بروسلوز با خونگیری از دام سبک و سنگین در کشتارگاه ها صنعتی دام استان خبر داد

به گزارش برنا؛ دکتر حسن قاسمی فرد اظهارکرد: طرح پایش بهاره بروسلوز با خونگیری از دام سبک و سنگین در کشتارگاه ها صنعتی دام استان انجام می شود.

قاسمی فرد در ادامه افزود: از آنجاییکه از سراسر استان، دام سبک و سنگین با سنین مختلف و شرایط پرورش متفاوت برای کشتار به کشتارگاه صنعتی حمل می شود، می توان نتیجه حاصله از پایش بیماری بروسلوز کشتارگاهی را به عنوان شاخصی از میزان آلودگی این بیماری در جمعیت دامی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه نمونه گیری از دام سبک و سنگین در هر چهار فصل سال انجام می شود اضافه کرد: در فصل زمستان سال گذشته نمونه گیری از 149 راس دام سنگین و 64 راس دام سبک انجام شد که از این تعداد سه راس دام آلوده تشخیص داده شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در طرح پایش بیماری بروسلوز در فصل زمستان سال گذشته، میزان آلودگی از حد انتظار کمتر بود.

وی گفت: بروسلوز از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که از گاو، گوسفند و یا بزهای آلوده به انسان انتقال می‌یابد و سالانه ضمن خسارات سنگین به صنعت دامپروری موجب آسیب به بهداشت عمومی و سلامت جامعه می شود.

قاسمی فرد افزود: عامل بیماری بروسلوز باکتری و بومی کشور است و کنترل این بیماری در انسان در گرو پاک بودن دام از این آلودگی است.

وی همچنین عنوان کرد: این بیماری در میان انسان هایی که با دام سرو کار دارند بیشتر است اما در میان مردم عادی نیز به علت استفاده از فرآورده های خام دامی مشاهده می شود.

وی سقط جنین یا مرده زایی، ناباروری دائم یا موقت، عفونت های رحمی،کاهش شیر تا 40 درصد، کاهش وزن در حیوانات را از علایم شایع بیماری بروسلوز اعلام کرد و گفت: علائم بیماری تب مالت در انسان ها نیز به شکل تب همراه با تعریق به صورت شبانه است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی شایع ترین نوع این بیماری را بروسلوز گونه باکتری بزی عنوان کرد و گفت: مهم ترین راه جلوگیری از بروز این بیماری واکسیناسیون دام است.

 

انتهای پیام./

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز