فرماندار شهرستان فاروج:

سند سازگاری باکم آبی تدوین شود

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۱۱:۵۹:۱۳
کد خبر: ۷۱۳۲۰۷
سند سازگاری باکم آبی تدوین شود
فرماندار فاروج با بیان اینکه سند عملیاتی سازگازی با کم آبی این شهرستان باید تدوین شود، گفت: در این زمینه کاهش 25.5 درصدی برداشت از منابع آبی در دشت قوچان- فاروج و همچنین فاروج- شیروان هدفگذاری شود.

به گزارش برنا؛

هادی رجائی نیا روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از آب فاروج اظهار داشت: جهاد کشاورزی باید با نگاه به شاخص های حوزه آب، بررسی وضعیت شهرستان در حوزه های مختلف و سهم تعین شده در تحقق اهداف حفاظت از آب نسبت به تدوین سند عملیاتی سازگاری باکم آبی اقدام کند.

وی به کاهش 8 درصدی بارندگی ها در شهرستان در مقایسه با سال گذشته و 36 درصدی دوره 10ساله اشاره کرد و افزود: حذف چاه های غیر مجاز، حذف اضافه برداشت چاه های مجاز و کاهش پروانه های مجاز از جمله راه کارهای وزرات نیرو برای مدیریت منابع آبی است که ابلاغیه آن نیز صادر شده اما هنوز در سطح استان به اجماع نرسیده ایم و بررسی بیشتری نیاز دارد.

فرماندار فاروج گفت: حمایت از ایجاد گلخانه با ارائه تسهیلات 6درصدی و ایجاد زیر ساخت های لازم از سوی دولت در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه در همه شاخص های مهم به جز تجهیز و نوسازی، در حوزه حفاظت از آب به نسبت جمعیت و سطح زیر کشت در سطح استان در شرایط خوبی هستیم بیان داشت: ارتقای شاخص های آبیاری تحت فشار، لوله گذاری، تجهیز و نوسازی، احیا و مرمت قنوات برای رسیدن به راندمان مناسب آبیاری هم سو با استان باید استمرار داشته باشد.

وی اظهار داشت: رویکرد امسال پیگیری حذف چاه های حفر شده در حریم چاه های آب شرب، رودخانه، چشمه ها و قنوات است.

* کشاورزان و چاه داران وارد عرصه مدیریت آب می شوند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه مسدود کردن چاه های غیر مجاز مشکل کمبود آب را حل نمی کند گفت: عرصه مدیریت آب باید به کشاورزان و چاه داران واگذار شود.

وحید واسطه بر مشارکت بهره برداران در این حوزه تاکید کرد و افزود: کاهش آبدهی چاه ها در مقایسه با 10 سال گذشته بسیار زیاد است.

وی افزود: مقایسه کاهش بارندگی ها نیز باید در دراز مدت انجام شود.

واسطه به کاهش 36 درصدی بارش ها در سال جاری در مقایسه با دوره درازمدت در شهرستان فاروج اشاره ای کرد و گفت: این کاهش نشان از اثرات اقلیمی است و سال به سال نیز ادامه دارد.

وی اظهار داشت: امروز دغدغه، سازگاری با خشکسالی است و ادامه دادن فعالیت های کشاورزی و آبیاری به شیوه سنتی مشکلات معیشت کشاورزان را بیشتر می کند.

وی یادآورشد: طرح مدیریت بهینه آب کشاورزی با نگاه به اقتصاد کشاورزان تهیه شده است.

95.6دهم درصد منابع آبی شهرستان فاروج در بخش کشاوری مصرف می شود و این رقم در سطح استان 87.5 درصد است. میزان قانونی مصرف آب از منابع 75 درصد ورودی است این در حالی است که در سطح استان 112درصد منابع آب برداشت می شود.

 

انتهای پیام./

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز