استاندار خراسان شمالی:

دانشگاهیان خراسان شمالی نقشه راه پژوهش های کاربردی ارائه دهند

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۸:۳۸:۴۴
کد خبر: ۷۸۸۲۵۴
دانشگاهیان خراسان شمالی نقشه راه پژوهش های کاربردی ارائه دهند
استاندار و رئیس ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خراسان شمالی در آیین گشایش نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار، از دانشگاهیان استان خواست نقشه راه کاربردی کردن تحقیقات را ارائه دهند و گفت: اعتبارات محدودی را که در کشور به حوزه پژوهش تخصیص می یابد، باید به سوی تحقیقات کاربردی سوق دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمدعلی شجاعی که ازجمله شاخص های توسعه جوامع را میزان بودجه تحقیقاتی آن ها دانست، تصریح کرد: سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشورها نشان دهنده میزان پژوهش محور بودن مدیریت های اجرایی است و در کشور ما هم در 3 دهه اخیر تلاش های زیادی برای پیوند دادن علم و پژوهش و دانشگاه با عرصه اجرایی انجام گرفته و پژوهش به تدریج جایگاه و اهمیت خود را یافته است.

وی در عین حال با اذعان به این که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته هنوز فاصله زیادی بدین لحاظ داریم، گفت: در نحوه توزیع همین اعتبارات محدود پژوهشی سالانه هم شاهد هستیم که درصد کمی از آن به مراکز آموزش عالی تخصیص می یابد. وی ادامه داد: حلقه های مفقوده زیادی بین دانشگاه و نیازهای اجرایی در کشور به چشم می خورد لذا دانشگاهیان باید روی اجرایی شدن پژوهش ها اصرار بورزند و در مدیران هم احساس نیاز به پژوهش های کاربردی بالا رود تا با همپوشانی این دو، علم به طور جدی به مسائل اجرایی وارد شود و نتایج قابل اعتنایی را رقم بزند.

استاندار گفت: برای اتصال دانایی و علم بر امور اجرایی راهی نیست جز اتصال پژوهشگران به سیستم های دولتی و خصوصی و این نگاه علمی می تواند بسیاری از معضلات را کاهش دهد و از خطاهای سیستم اجرایی بکاهد.

دکتر شجاعی خواستار آن شد تا اعتبارات محدود کنونی پژوهشی استان برای حل چند مسئله اولویت دار مردم به شکل متمرکز تخصیص یابد و از فعالیت های تحقیقاتی پراکنده و کم اثر اجتناب شود. وی تاکید کرد: علم، صنعت و اجرا باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا اقتصادی مبتنی بر پژوهش های کاربردی داشته باشیم. وی با تاکید بر این که طرح های پژوهشی استان به دانشگاه ها واگذار شود، اضافه کرد: جلسات اجرایی مشترکی بین بخش خصوصی و دانشگاه ها برای تقویت ارتباط علم و صنعت برگزار خواهیم کرد.

استاندار در بازدید از غرفه های نمایشگاه هم با ابراز خرسندی از انگیزه بالای پژوهشگران استان به خصوص جوانان تحصیلکرده در راستای تحول آفرینی و کمک به حل مسائل و برطرف کردن نیازهای حوزه اجرا و صنایع تصریح کرد: این پژوهشگران پیشاهنگان توسعه استان محسوب می شوند و مسیر عبور ما از عقب ماندگی های کنونی به سوی توسعه را کوتاه تر می کنند./

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز