افتتاح ۹۹ پروژه کشاورزی در خراسان شمالی

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۸:۲۹:۰۹
کد خبر: ۸۰۷۳۷۲
افتتاح ۹۹ پروژه کشاورزی در خراسان شمالی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افتتاح 99 پروژه کشاورزی در این استان طی دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، عبدالله یوسفی درنشست خبری در جمع خبرنگاران گفت:حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از محصولات کشت شد که این امر قبل از آن وجود نداشته بطوریکه هم اکنون در سطح سه هزار و 100 هکتار زعفران کاشته می شود که می توان 9 تن سرگل زعفران از این مزارع برداشت کرد و علاوه بر آن در سطح دو هزار و 900 هکتار نیز باغات پسته در استان ایجاد شده اند که این باغات درختان کم آب طلب هستند.

وی از افتتاح 99 پروژه بخش کشاورزی در دهه فجر خبر داد و افزود: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر 46 میلیارد و 900 میلیون تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای 342 نفر از هم استانی های عزیز در ایام دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار، گلخانه، پرورش قارچ خوراکی و دیگر موارد از جمله این پروژه‌ها می باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی از بخشودگی دیرکرد وصول تسهیلات بخش خصوصی خبر داد و گفت: از فروردین سال گذشته 474 میلیارد تومان خسارت مربوط به خشکسالی سرما و غیره به کشاورزان پرداخت شده است. طبق مصوبه دولت دیرکرد این تسهیلات بخشیده و تا 3 سال نیز تمدید شده است.

وی با اشاره به اینکه طی 40 سال گذشته میزان تولید گندم در استان 70هزار تن بوده است، گفت: اما امسال میزان برداشت گندم به 320 هزار تن رسید.

رئیس جهادکشاورزی استان خراسان شمالی یکی از پروژه های قابل افتتاح شهرک صنایع تبدیلی را در شهرستان فاروج ذکر کرد و گفت: این پروژه توسط بخش خصوصی راه اندازی شده  و یکی از محصولات تولیدی در آن رب گوجه فرنگی بوده که ۱۰۰ درصد صادراتی است.

یوسفی در ادامه با اشاره به آمار تولیدات بخش کشاورزی خراسان شمالی در قبل و بعداز انقلاب گفت: تولید گندم در قبل از انقلاب 70 هزار تن بوده که در سال 97 به 320هزارتن رسیده است. واگذاری دستگاه‌های کشاورزی به کشاورزان در سال 57، 137 دستگاه بوده که این آمار در چهل سالگی انقلاب 53هزار دستگاه رسیده است. 3100هکتار زمین سطح زیر کشت زعفران، 2900هکتار باغ پسته و 47هکتار گلخانه از اقداماتی است که بعداز انقلاب انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه یکی از مواردی است که با احداث آن می توان تا مقدار قابل توجهی آب صرفه جویی کرد، ادامه داد: قبل از انقلاب کمتر از نیم هکتار مساحت گلخانه های این استان بوده اما هم اکنون به 47 هکتار رسیده است.

و همچنین از 155 هکتار گلخانه در حال احداث در استان خبر داد.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی رادخبرگزاری برنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز