استاندار خراسان شمالی:

حوزه زنان استان با مطالبه گری به خواسته های خود برسند

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۳:۴۹:۵۵
کد خبر: ۸۷۸۴۵۲
حوزه زنان استان با مطالبه گری به خواسته های خود برسند
استاندار خراسان شمالی گفت: زنان استان باید با مطالبه گری خواسته های خوو وارد میدان عمل شوند تا بتوانند به هرآنچه که می خواهند دست یابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر محمد علی شجاعی در نشست فعالان حوزه زنان و خانواده،سازمان های مردم نهاد و همایش ردپای آب در ابتدای سخنان خود از معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور برای اجرای طرح‌های سازنده در حوزه زنان و خانواده جهت جبران بخش نداشته های این قشر قدردانی کرد و اظهار داشت :اجرای چنین طرح هایی بدون شک می تواند در آینده رو به جلو حوزه زنان و خانواده کشور موثر باشد. وی افزود:بخش خانواده و زنان نیاز به اجرایی و عملیاتی شدن طرح ها و برنامه دارد که اجرای آن هم منوط به اعتقاد مدیر و حضور خود بانوان دارد.

شجاعی تصریح کرد: بارها تکرار کردم منتظر چه کسی هستید تا استان را بسازد در حالی که استان های دیگر را خود مردم ساخته اند بنابراین شما زنان استان باید در میدان بمانیده، سماجت کنید بایستید تا کارها انجام شود .

وی تاکید کرد: این کرسی و جایگاه گرفتنی است و خود شما زنان باید در میدان باشید، موقعیت و فرصت بسازید زیرا مطالبه ای هست که صاحب آن خود شما هستید زیرا هرگاه کار را به دیگری واگذار کرده اید پاسخی دریافت نمی کنید .

وی در بخش دیگر سخنان خود خطاب به معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هر استانی نسخه خاص خودش را می خواهد و بحث بانوان این استان حوزه تخصصی و خاص فرهنگ این استان است که باید مورد توجه قرار گیرد. شجاعی دستور شکل گیری شورای مشورتی بانوان در تمامی شهرستانها را داد و افزود:تمام فرمانداران با دقت تمام و بدون جناح و رفاقت بازی و با حضور تمام اصناف این شورا را تشکیل دهند و گزارش آن را به ما اعلام کنند.

وی ادامه داد:در این شورای مذکور باید در راستای توسعه استان و با برش شهرستانی حرکت کرده و جلساتی منظم و با زمانبندی و خروجی مشخص داشته باشد. شجاعی خاطرنشان کرد: من بارها تاکید کرده ام که شاخص ها برای مدیران باید تابلوی راهنما باشد اما برخی از انها این شاخص ها را فقط حفظ می کنند و برخی دیگر نادیده میگیرند در حالیکه شاخص ها باید ما را به مسیر حرکت ببرند.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه درصد باسوادی در سطح روستاها ارتقا نیابد نمی توان حرف از آموزش زنان زد خواستار تشکیل ستاد نهضت سواد آموزی با هدف ریشه کن کردن بیسوادی زنان در استان شد.

شجاعی همچنین برای تشکیل ستاد تسهیلات دانشگاهی و اشتغال و توانمند سازی بانوان اعلام آمادگی کرد. وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان خراسان شمالی از کشور بیشتر است، افزود: این استان رتبه دهم نرخ مشارکت اقتصادی زنان را داردکه نرخ مشارکت اقتصادی بانوان کل کشور در سرشماری سال ۹۵، ۱۳.۲ درصد بوده که این شاخص در خراسان شمالی ۱۴.۳ درصد است؛ از این میان این شاخص برای زنان روستایی ۱۵ درصد و زنان شهری ۱۳.۹ درصد برآورد شده است. وی ادامه داد:این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان این استان در سال ۸۵، ۱۸ درصد بوده است.در همین حال استان خراسان شمالی از نظر نرخ بیکاری زنان رتبه ۲۹ کشور را دارد، این نرخ در این استان ۱۸.۶ درصد و در کشور ۱۲.۶ درصد است.

شجاعی تصریح کرد:بررسی ها نشان می دهد که نرخ بیکاری در بین زنان تحصیل کرده شهری بالاتر از نرخ بیکاری در بین زنان با تحصیلات پایین و روستایی است. با وجود اینکه ما از میانگین کشوری وضعیت بهتری داریم اما نرخ موجود قابل توجه است، این استان در نرخ اشتغال در کشور نسبت به سایر استان ها وضعیت مناسب تری را دارا است.

وی افزود:به لحاظ نرخ زنان بیکار دارای تحصیلات عالی، استان خراسان شمالی در مقایسه با سایر استان ها در جایگاه ۲۰ کشور قرار دارد و بررسی گروه های مهم شغلی زنان نشان داده که میزان اشتغال آنان در گروه قانون گذاران، مقامات عالیرتبه و مدیران در سال های اخیر روند افزایشی داشته اما نکته قابل توجه این است که عمده فرصت های شغلی ایجاد شده برای زنان با سطح سواد کمتر است و حال آنکه سهم قابل توجهی از زنان بیکار، دارای سطح سواد عالی هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز