سبقت عرضه طیور از دامها در عید بندگی

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۹:۰۳:۱۱
کد خبر: ۸۸۶۱۵۷
سبقت عرضه طیور از دامها در عید بندگی
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:در عید قربان امسال میزان عرضه پرندگان نسبت به دام ها در بین مردم بیشتر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، سید مهدی احمدی ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد:این کاهش تقاضا به علت افزایش قیمت دام و خرید کمتر دام ها توسط مردم بود که امکان کشتار دام را در سطح استان کاهش داد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح پایش بیماری بروسلوز در میان جمعیت دامی این استان گفت: بخشی از این طرح اجرایی و قرار بر این شد تا اعتبار باقی مانده مورد نیاز نیز اختصاص یابد تا طرح به طور کامل اجرا شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود در باره اقدامات انجام شده این اداره کل در روز عید قربان گفت: تمهدیدات لازم برای خدمات رسانی به مردم در زمینه کشتار دام در روز عیدقربان، پیش از این عید برنامه ریزی شده بود و بر این اساس،  61گروه دامپزشکی استان شامل  30گروه سیار و 31 گروه ثابت سازماندهی شده و 26 نفر دامپزشک،  62 نفر بازرس بهداشتی و 17 نفر ناظر شرعی نسبت به خدمات رسانی در شهرستان های مختلف اقدام کردند.  

همچنین در روز عیدقربان حدود چهار هزار راس دام قبل از کشتار بازرسی شدند و دامپزشکی بر سلامت دام 1430 راس دام حین و بعد از کشتار نظارت کرد و در نتیجه این بازرسی ها، چهار لاشه ضبط و 134 لاشه اصلاح شد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: این طرح در شهرستان فاروج نیز انجام شد که در حال حاضر به علت معدوم کردن دام های مبتلا به بیماری برسلوز مبلغ 110 میلیون تومان به دامداران این شهرستان بدهکار هستیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیمای استانها در خراسان شمالی بیان کرد: جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها یکی از اتفاقات خوب برای استان است اگر به معرفی پتانسیل‌های استان بپردازند.

احمدی در ارتباط با واکسن تب برفکی که واکسن بهارداری است نیز گفت : مشکل کم بضاعت بودن تعدادی از دامداران از یک سو و اخذ وجه واکسن از سوی دیگر، از مشکلات اساسی در ارائه خدمات به دامداران می باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت با اجرای این طرح شماری از دام های آلوده شناسایی و حذف شدند که بابت این امر یک میلیارد و 100 میلیون ریال بدهکار هستیم.وی افزود: قرار بود 18 میلیارد ریال به این طرح تزریق شود که درخواست ما این بود که سه میلیارد ریال از این رقم برای اجرای طرح و 15 میلیارد ریال هم بابت جبران خسارت ها و به عنوان غرامت به صورت شناور منظور گردد.

این‌مقام مسئول در ادامه بیان کرد: روز عیدقربان سال گذشته 10 راس دام سنگین و 86 راس دام سبک در کشتارگاه بجنورد کشتار شد و روز عیدقربان امسال، 12 راس دام سنگین و 95 راس دام سبک در این کشتارگاه ذبح شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه شمار بازرسی های ما بر سلامت دام قبل از کشتار نسبت به سال قبل 39 درصد و بازرسی لاشه ها 40 درصد نسبت به عیدقربان سال گذشته کاهش یافته است اظهار داشت: به نظر می رسد علت کاهش میزان دام کشتار شده، گرانی ها و کاهش توان مالی مردم برای تامین دام است.

احمدی با بیان اینکه 3درصد جمعیت دامی کشور در خراسان شمالی است، تصریح کرد: این اداره کل با161نفرپرسنل  با کمبودنیرو و اعتبارات مواجه است که امیدواریم به زودی این مشکل مرتفع گردد.

وی در پایان گفت: با توجه به افزایش قیمت دام و شرایط خوب برای پرورش و نگهداری آن، امسال اقبال به دامپروری افزایش یافته و بر این اساس جمعیت دامی در این استان بالا رفته است.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز