مرور استاندار خراسان شمالی بر شاخص های اقتصاد کلان کشور

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۷:۱۸:۴۶
کد خبر: ۸۹۱۸۵۲
مرور استاندار خراسان شمالی بر شاخص های اقتصاد کلان کشور
استاندار خراسان شمالی به مناسبت هفته دولت به مرور شاخص های اقتصاد کلان کشور پرداخت و گفت: بر اساس گزارش های بانک جهانی به رغم همه تحریم ها و فشارهای اقتصادی که بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است اما این کشور به سمت رشد و توسعه حرکت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر محمدعلی شجاعی با اشاره به آخرین گزارش بانک جهانی مبنی بر رشد مثبت اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰و ۲۰۲۱، اظهار داشت: این نشان دهنده پایان رکود اقتصادی در کشور است. 

دکتر شجاعی افزود: بنابر اطلاعات مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۸ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه خردادماه با ۲.۴ درصد کاهش مواجه شده که از جمله نشانه های بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش فشارهای قیمتی بر اقشار جامعه است.

دکتر شجاعی افزود: در بازار کار، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ به ۴۰.۵ درصد رسید که در مقایسه با نرخ ۴۰.۱ درصد در سال ۱۳۹۶ نشانگر افزایش نسبت جمعیت فعال می باشد.

وی تصریح کرد: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در بهار ۱۳۹۸ بیکار بوده اند که بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان میدهد، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۱.۸ درصد کاهش یافته است.

دکتر شجاعی در ادامه سخنان خود به بخش صنعت اشاره داشت و گفت: در سال ۱۳۹۷، افزون بر ۶ هزار فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۹۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال افزون بر ۱۰۶ هزار نفر صادر شده که نسبت به سال ۱۳۹۶، این ارقام به ترتیب ۶.۲، ۹۹.۷ و ۱.۷ درصد رشد داشته اند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه تجارت خارجی نیز صادرات محصولات پتروشیمی در دو ماهه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۵۷.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۰.۹ درصد افزایش داشته است.

دکتر محمدعلی شجاعی افزود: مجموع درآمدهای غیر نفتی دولت در دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ با ۲۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۰۵ هزار میلیارد ریال رسیده که نویدبخش کاهش سهم درآمدهای نفتی از بودجه دولت است و درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها طی این مدت به ترتیب از ۱۳.۹ و ۶۷.۳ درصد رشد برخوردار بوده است. 

دکتر شجاعی با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی تسهیلات پرداخت شده توسط بانک ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، گفت: همچنین کل تسهیلات اعطا شده در فروردین ماه ۱۳۹۸ معادل ۳۴۲ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۳۲.۹درصد افزایش یافته است.

وی مطرح کرد: شاخص کل بورس بعنوان مهمترین نماگر بازار سرمایه تا تیر ماه ۱۳۹۸ با ۱۳۲.۵ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۲۵۳۰۵۷ واحد رسیده است.

دکتر شجاعی همچنین در خصوص تخصیص بودجه عمرانی کشور هم اظهار داشت: شاخص های عملکردی بودجه عمومی دولت حاکی از آن است که در دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۸۲ درصد از اعتبارات عمرانی و در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۶۱ درصد از اعتبارات عمرانی دولت پرداخت شده است. 

استاندار خراسان شمالی افزود: از مهمترین اقدامات انجام یافته در دولت دوازدهم آماده سازی، قیمت گذاری و عرضه ۲۲۶ بنگاه با ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان می باشد، که از این میزان ۸۵ بنگاه به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان واگذار شده است.

دکتر محمدعلی شجاعی همچنین با اشاره به افزایش سهم بخش خصوصی از واگذاری ها، تصریح کرد: سهم این بخش در دولت یازدهم ۶۷.۵ درصد و از سال ۹۶ تا کنون ۱۰۰ درصد حجم کل واگذاری ها بوده است که بیانگر دستیابی به هدف کیفی واگذاری ها در دولت های یازدهم و دوازدهم است.    

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز