افزایش ۱۴ درصدی مصرف کود در خراسان شمالی

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۳:۱۱:۴۱
کد خبر: ۸۹۲۶۶۹
افزایش ۱۴ درصدی مصرف کود در خراسان شمالی
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی مصرف کودشیمیایی دراستان خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،محسن نظام دوست در نشست خبری،درجمع خبرنگاران استان در خصوص میزان استفاده کشاورزان استان از کود اظهار کرد: مصرف کود در کشور در چهارماهه نخست امسال در کشور ۴۴ درصد رشد داشته‌ایم و این میانگین در استان ۲ درصد بوده و نسبت به سال قبل استان ۱۴ درصد افزایش را داشته است.

وی  اظهار داشت: همچنین براساس برآوردها، سالانه ۲۵ هزار تن کود اوره در اراضی کشاورزی استان استفاده می شود که هم اکنون ۱۱ هزار تن آن تامین و توزیع شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی بر حمایت تولید داخلی نیز تاکید کرد و افزود: در سال گذشته ۵۱ نوع کود داخلی توسط این شرکت بین کشاورزان توزیع می شد که هم اکنون به ۲۱۱ نوع رسیده که این امر در راستای کمک به کشاورزان و حمایت از تولید کننده های بخش خصوصی بوده است.

نظام دوست اظهار داشت: هم اکنون کشت کلزا در سطح کشتزار های این استان آغاز شده است که در بحث توزیع کود شیمیایی نیز برنامه ریزی شده است

به گفته مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی، افزایش بارندگی و جو روانی در بازار بابت وقوع اتفاقاتی در بخش های مختلف از دلایل افزایش تقاضای کودهای کشاورزی در استان است و البته کمی هم ‌بحث فروش کود خارج از شبکه توزیع باعث این موضوع شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در تأمین کودهای کشاورزان بیان کرد: از سال گذشته چالش‌های بزرگی برای تأمین کود به وجود آمده و تحریم‌ها یکی از چالش‌های بزرگ در تأمین کود برای کشاورزان است.

این‌مقام مسئول از تلاش هایی هم سخن به میان آورد تا کشاورزان در تهیه کود مورد نیاز خود به مشکل برنخورند.آن طور که وی به آن اشاره کرد، 5 پتروشیمی کشور، کود مورد نیاز را تامین می کنند و هرچند مشکلاتی از جمله تحریم، چالش هایی را ایجاد کرده ولی آمارهای 5 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان از رشد در میزان تامین و فروش کود دارد.به گفته وی، فعالیت اصلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تامین و تدارک کودهای کشاورزی است.

نظام دوست خاطرنشان کرد: در استان ۷۲ کارگزاری موجود است و ۶۰ کارگزاری در استان فعال بوده و در هر شهرستان ۱۰ کارگزاری فعالیت دارد و دنبال این هستیم که در نزدیک‌ترین مکان کود را به دست کشاورزان برسانیم.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از توزیع انواع کود شیمیایی توزیع در خارج از شبکه نداریم افزود: هم اکنون بحث نظارت بر شبکه توزیع داخلی و بخش خصوصی نیز مورد پایش و رصد کارشناسان این شرکت قرار می گیرد و همچنین در خصوص نظارت بر کیفیت و قیمت نیز به طور دائم نمونه برداری  و کنترل می شود.

وی درپایان گفت: هم اکنون ذخایر کودی انبارهای استان خوب است که میزان ذخایر آن نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش دارد

انتهای خبر/

منیژه سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز