بیمه پایه اجباری از هفته سلامت اجرا می شود

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۸:۳۴:۵۹
کد خبر: ۹۰۷۱۳۰
بیمه پایه اجباری از هفته سلامت اجرا می شود
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ازاجرایی شدن بیمه اجباری از هفته سلامت خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر طاهر موهبتی درنشست خبری درجمع خبرنگاران خراسان شمالی با بیان اینکه پوشش بیمه اجباری سلامت برای آحاد مردم از هفته بیمه سلامت آغاز می‌شود، گفت: افرادی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند می ‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی با اشاره به اجرایی شدن بیمه اجباری از ابتدای هفته سلامت٬ ادامه داد: تمامی هزینه‌های بیمه برخورداران بیمه اجباری سلامت دهک‌های یک، دو و سه توسط دولت، 50 درصد هزینه‌های افراد دهک چهارم توسط دولت و افراد دهک پنجم توسط شخص متقاضی پرداخت می‌شود.

موهبتی درباره پوشش بیمه اجباری سلامت افزود: هفت میلیون نفر در سطح کشور بیمه ندارند که برای زیر پوشش بردن این افراد برنامه تشویقی نیز وجود دارد که برخورداری از یارانه بیمه سلامت از جمله آن است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: 40 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند که 85 درصد بیمه رایگان دارند.

موهبتی از تحت پوشش بودن 2 هزار و 450 قلم دارو خبر داد و افزود: پرداختی های ما هم اکنون به طور میانگین به 3 ماه و نیم رسیده است.

 وی به راه اندازی سامانه تایید خدمت اشاره کرد و افزود: طرح نسخه الکترونیک در 300 بیمارستان اجرا می شود که تا پایان سال باید در 605 بیمارستان اجرا شود.به گفته وی، 72 درصد مردم خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند که سالانه 230 میلیارد تومان برای آنها هزینه می شود.

موهبتی خاطرنشان کرد: 66 درصد مردم استان بیمه رایگان دارند.

وی گفت: 67 هزار بیمار خاص در سطح کشور زیر پوشش بیمه سلامت هستند که سالانه 13 هزار میلیارد ریال برای این سازمان هزینه دارند، 9 درصد اعتبار این سازمان بیمه ای برای بیماران خاص هزینه می شود.

موهبتی گفت: کل هزینه های بیمه سلامت سالانه 14 هزار و 900 میلیارد ریال است اما بودجه ای که به این سازمان اختصاص می یابد 9 هزار و 800 میلیارد ریال است که این تفاوت باعث طلب موسسه ها از این سازمان بیمه ای نیز می شود اما بعضا از منابع داخلی تامین می کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه 23 درصد مراجعه به مراکز درمانی در سال های اخیر کاهش یافته است گفت: این کاهش به علت رفع هم پوشانی بیمه ای بوده که نیمه نخست امسال دو میلیون و500 هزار نفر رفع هم پوشانی بیمه ای داشته اند.

موهبتی اظهار داشت: هم اکنون در 233 شهرستان استان پروژه نسخه نویسی الکترونیکی و در 300 بیمارستان هم اسناد پزشکی به صورت الکترونیکی انجام می شود که این میزان تا پایان سال به 605 بیمارستان خواهد رسید.

موهبتی گفت: در حوزه رفع همپوشانی، در حال حاضر در کلیه دفاتر پیشخوان از ایجاد همپوشانی جلوگیری می شود و برای دریافت دفترچه جدید کنترل ها انجام می شود.

وی همچنین به کنترل همپوشانی در زمان دریافت خدمت نیز اشاره کرد و افزود: در کلیه بیمارستان های دولتی در سامانه دارو که سالانه بین 70 تا 80 میلیون مراجعه دارد و 80 درصد هزینه ها دارویی از طریق سامانه تایید دارو کنترل می شود، همپوشانی صورت می گیرد.

وی با اشاره به ضرورت هم افزایی، مشارکت و تعامل میان ارکان دولت و حاکمیت در پیشبرد اهداف سلامت، اظهارداشت: اگر اعتبارات به بیمه سلامت تخصیص پیدا کند، در پرداخت بدهی ها اولویت ها رعایت می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه اظهار داشت: بیماران مغزی و مزمن قلبی از جمله این بیماری ها هستند که درمانی برای آنان وجود ندارد اما نیاز به مراقبت دارند که در اجرای این طرح پرستار در اختیار خانواده به منظور مراقبت گذاشته می شود تا کمکی به خانواده ها شود.

دکتر «رعنایی» مدیرکل بیمه سلامت استان هم دراین نشست اظهارداشت: بر اساس تراز سال گذشته 605 هزار بیمه شده داریم که کاهش زیادی را نشان می دهد.

مدیر کل بیمه سلامت استان افزود: 552 بیمار خاص در این استان شناسایی شده اند که زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

دکتر محسن رعنایی اظهار داشت: 6 بیمار در این استان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند و با وجود اینکه بیماران خاص نیستند اما بیماری دارند که در سال برای این سازمان 33 میلیارد ریال هزینه دارند که برابر با هزینه 2.5 ماه دارویی کل این استان است.

هاشمی» مدیرکل روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران هم با اشاره به برنامه اجرای بیمه پایه اجباری در کشور، گفت: پس از شناسایی دهک های مختلف جامعه افراد فاقد بیمه شناسایی خواهند شد که حدود 7 میلیون نفر در کشور فاقد دفترچه بیمه هستند.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز