فوتی ناشی از ابتلا به آنفولانزا در خراسان شمالی نداریم

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۱:۲۹:۴۱
کد خبر: ۹۲۸۵۰۹
فوتی ناشی از ابتلا به آنفولانزا در خراسان شمالی نداریم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تاکنون در این استان هیچ مورد فوت ناشی از آنفلوانزا نداشته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر افشین دلشاد اظهار کرد: در این زمینه شرایط استان مانند سال گذشته است و در شرایط هشدار نیستیم.

وی ادامه داد: هر سال در فصل سرما آنفلوانزا شیوع پیدا می کند و سالانه موارد ابتلا و بستری داشته ایم اما امسال تاکنون مورد فوتی ناشی از آنفلوانزا نداشتیم.

دکتر دلشاد نگرانی ها درخصوص شیوع آنفلوانزا را به دلیل تغییر ماهیت ویروس ذکر کرد و افزود: از آن جایی که ویروس هر سال تغییر ماهیت می دهد این نگرانی وجود دارد که تغییرات آن باعث به وجود آمدن «سوش» جدیدی شود که به لحاظ شدت و حدت مانند آنفلوانزای پرندگان باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آنفلوانزای پرندگان خاصیت سرایت انسان به انسان را ندارد اما همواره این نگرانی وجود دارد که سوش های جدید آنفلوانزا از لحاظ شدت مانند پرندگان باشد و خاصیت سرایت انسان به انسان را هم پیدا کند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه، نمونه های مشکوک آنفلوانزا در همه جای دنیا از جمله ایران و خراسان شمالی رصد می شود و در استان بر این اساس دو پایگاه دیده ور داریم.

دکتر دلشاد بیان کرد: امسال واکسن 4 ظرفیتی آنفلوانزا در دنیا تهیه شده است که 4 نوع سوش شایع در دنیا را شامل می شود.

وی تزریق واکسن آنفلوانزا را برای گروه های سنی زیر 6 سال و بالای 65 سال توصیه و تاکید کرد: افرادی که در این محدوده سنی هستند و از بیماری های زمینه ای مانند قلبی، ریوی، دیابت و ضعیف کننده دیگر رنج می برند باید به طور حتم آن را تزریق کنند.

دکتر دلشاد درباره تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا اظهار کرد: در سرماخوردگی نشانه های تنفسی و در آنفلوانزا نشانه های بالینی مانند تب و لرز غالب است.

 وی گفت: در آنفلوانزا برای مبتلایانی که بیماری زمینه ای دارند، درمان ضد ویروسی انجام می شود اما به عموم بیماران استراحت و مصرف نوشیدنی های گرم توصیه می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز