استاندار خوزستان تشریح کرد:

شرایط پایدار اما هشدار دهنده است/افزایش سه برابری تست گیری و بیماریابی در خوزستان/اعمال محدودیت در ۱۶ شهرستان وضعیت قرمز/کشندگی بیماری کرونا در استان به ۵.۴ درصد رسیده است

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۶:۴۸:۵۱
کد خبر: ۱۰۰۲۵۰۵
شرایط پایدار اما هشدار دهنده است/افزایش سه برابری تست گیری و بیماریابی در خوزستان/اعمال محدودیت در ۱۶ شهرستان وضعیت قرمز/کشندگی بیماری کرونا در استان به ۵.۴ درصد رسیده است
استاندار خوزستان با اشاره به ظرفیت تخت های بیمارستانی، گفت: هنوز شرایط پایداری داریم و رشد بیماران ویژه استان آرام است، با این وجود شرایط فعلی برای ما هشدار است که اگر جدیت به خرج ندهیم با طغیان بیماری و کمبود تخت های ویژه و دستگاه های کمک تنفسی روبرو خواهیم شد و ممکن است تلفات بیشتری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه در برنامه زنده تلویزیونی با تشریح آخرین وضعیت استان در زمینه شیوع بیماری کرونا و تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای تامین، با بیان اینکه انجام تست کرونا در خوزستان طی دو هفته اخیر حدود ۳ برابر افزایش داشته است، اظهار کرد: از ۱۰ هزار تستی که روزانه در کشور انجام می شود ۱۲۰۰ تست آن مربوط به خوزستان است و این رقم را به زودی به ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تست خواهیم رساند و این نقطه قوت ماست که می‌توانیم تست بیشتری بگیریم و سریع‌تر بیماران و افراد آلوده را جدا نموده و قرنطینه خانگی کنیم.

او گفت: افرادی که نمونه آنها مثبت اعلام می شود و قرنطینه خانگی می شوند شاید بدون علایم و یا دارای علایم خفیف باشند اما لازم است شرایط قرنطینه را بپذیرند تا دیگران را آلوده نکنند و در عین حال با درمان های حمایتی که دارند و استراحتی که می کنند، خودشان به سمت بحرانی شدن نخواهند رفت و جامعه کمتر آلوده خواهد شد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در آمارهای اخیر تعداد بیماران ما بیشتر سرپایی هستند اما به نسبت افراد بستری هم افزایش یافته است، افزود: در یک ماه اخیر تعداد بیماران ما سه برابر افزایش داشته اما افراد بستری ۶۰ درصد افزایش داشته است که افزایش قابل توجهی است و این امر فشار بر کادر درمان و پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان ها و درمانگاه ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد و آنها را هم خسته می‌کند و احتمال آلودگی آنها را بیشتر می‌کند و وقتی پزشک، پرستار، متخصص و فوق متخصص ما آلوده شد از یک نیروی فعال محروم می‌شویم و رسیدگی به بیماران کاهش پیدا می‌کند و بیماران آسیب پذیرتر می شوند. از این بابت خواهش می‌کنیم و اصرار داریم که مردم در خانه بمانند و موارد خود مراقبتی را بیشتر رعایت کنند و جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند تا احتمال آلودگی به حداقل برسد.

رییس شورای سلامت استان خوزستان با بیان اینکه هنوز شرایط پایداری داریم اضافه کرد: تعداد تخت‌های ظرفیت‌سازی شده بیش از ۱۳۰۰ تخت و تعداد تخت های اشباع شده نیز ۷۲۰ تخت است. همچنین تعداد تخت های ویژه نیز بیش از ۲۰۰ تخت است که تا کنون ۱۵۰ تخت آن اشغال شده و حدود ۴۶ بیمار ما به دستگاه کمک تنفسی متصل هستند.

او با اشاره به اینکه رشد بیماران ویژه خوزستان آرام است و شتاب ندارد، بیان کرد: با این وجود شرایط فعلی برای ما هشدار است که اگر جدیت به خرج ندهیم و مراقبت نکنیم و اگر به همدیگر تذکر ندهیم با طغیان بیماری و کمبود تخت های ویژه و دستگاه های کمک تنفسی روبرو خواهیم شد و ممکن است تلفات بیشتری داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه هر روز شرایط را رصد می‌کنیم و در تلاشیم منحنی بیماری شتاب افسارگسیخته نگیرد و تا جای ممکن در حالت مسطح ادامه یابد تا شرایط از دست ما خارج نشود، توضیح داد: با تلاش‌های شبانه‌روزی مسوولان پزشکی و روسای بیمارستان ها و کادر درمانی تا امروز توانستیم بیماری را کنترل کنیم و اجازه ندادیم شرایط بحرانی در بیمارستان ها به وجود بیاید اگر چه روند قابل کنترل است اما مستلزم این است که مردم همکاری کنند و کادر درمانی را حمایت و پشتیبانی نمایند. این پشتیبانی همان خود مراقبتی است. پشتیبانی مردم این است که از خود و خانواده خود مراقبت کنند و اجازه ندهند جز در مواقع ضروری از منزل خارج بشوند.

رییس ستاد مقابله با کرونا استان خوزستان بابیان اینکه این ویروس به سمت هر کسی ممکن است برود و تصور نشود که در مقابل بیماری مقاومت داریم، افزود: این ویروس می تواند همه را در بر گرفته و درگیر کند اما ما باید با مقاومت و ایستادگی و رعایت و انجام دستورالعمل‌های بهداشتی به مدد الهی در کنار هم ویروس را شکست دهیم و این جز با یکپارچگی و انجام و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و درمانی میسر نخواهد بود در غیر این صورت این امر محقق نمی شود و ویروس بر ما غلبه خواهد یافت.

شریعتی بیان کرد: نقش اصلی در این بین، رفتار مردم است. از مردم خواهش می‌کنم که رعایت کنند و جدی بگیرند چرا که تا امروز برای آن واکسن اختصاصی تولید نشده است و دارویی هم برای درمان آن تهیه نشده است و هیچ راهی نداریم جز رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی و باید شما کمک و همراهی کنید و همراهی شما رعایت دستورالعمل ها است.

رییس شورای تامین استان خوزستان تصریح کرد: با توجه به تبعات اجتماعی و پیامدهایی که بیماری کرونا ایجاد کرده است، علی رغم میل باطنی تصمیم گرفتیم در برخی از شهرستان ها تا دوشنبه تعطیلی ادارات و اصناف را ادامه دهیم و فاصله گذاری را بیشتر کنیم و مدیریت رفت و آمد در شهرهایی که قرمز محسوب می شود برای کنترل بیشتر انجام دهیم. همچنین شعب منتخب بانک‌ها نیز با پنجاه درصد پرسنل با درهای بسته صرفا برای کارهای عمومی و امور مربوط به دستگاه های اجرایی و شرکت ها فعالیت خواهند نمود و برای کارهای شخصی که امکان انجام آن از طریق اینترنت و موبایل و عابربانک است خدمات حضوری ارایه نخواهند داد. بخش های تولیدی و عملیاتی نیز همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه دوشنبه شب آتی مجدد شرایط را بررسی می‌کنیم و امیدواریم بازگشایی ادارات و اصناف را داشته باشیم، گفت: تاکید می کنم هر زمان که تصمیم به بازگشایی گرفتیم، صرفا اصنافی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام نموده اند و مُقید و متعهد به رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند اجازه بازگشایی دارند در غیر این صورت اجازه بازگشایی نمی دهیم.

رییس شورای سلامت استان خوزستان با اشاره به تعطیلی شهرستان های استان افزود: این تصمیم بر اساس پارامترهای سخت گیرانه محاسبه شده و فراتر از شاخص های ملی است به این ترتیب هم اکنون ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز به سر می برند که از نظر شدت و گستردگی شیوع و موارد مثبت ابتلا در صد هزار نفر به ترتیب شامل شهرستان های دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، خرمشهر، گتوند، هندیجان، رامهرمز، آبادان، دشت آزادگان و ماهشهر می شوند.

او بیان کرد: همچنین شهرهای زرد ما شامل امیدیه، باغملک، رامشیر، اندیمشک و شادگان هستند البته اندیمشک و شادگان بین سفید و زرد هستند و شهرهای سفید نیز شامل لالی، هویزه، بهبهان، ایذه، اندیکا، آغاجاری و دهدز است.

نماینده عالی دولت در خوزستان تاکید کرد: فرمانداران و مدیران شهرهای قرمز باید تمام تمهیدات و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا به سمت زرد شدن و پس از آن سفید شدن حرکت کنیم.

شریعتی گفت: راهکارهایی که توسط سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کرونا اعلام شده آموزش عمومی دستورالعمل های بهداشتی، تاکید بر شستن دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بیماریابی و تست تشخیص بیشتر، ردیابی موارد تماس افراد بیمار و استفاده از ماسک در مناطق شلوغ و پرتردد مانند ادارات و فروشگاه‌های بزرگ است.

استاندار خوزستان با اشاره به تلاش های موثر و قابل دفاع مسوولین بهداشت و درمان خوزستان در بحران کرونا، تصریح کرد: استان خوزستان حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد که ۶.۲ درصد جمعیت کشور می شود و به صورت طبیعی انتظار می رود که حدود ۶ درصد مبتلایان و قربانیان کشور را نیز به خود اختصاص دهد اما تا امروز تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در خوزستان کمتر از این رقم است که نشان‌دهنده عملکرد موفق و خوب کادر درمانی ماست.

شریعتی در پایان با بیان اینکه ایران از نظر ابتلا دهمین کشور از نظر شیوع چهل و چهارمین کشور از نظر مرگ و میر نهمین کشور و از نظر میرایی بیستمین کشور و پنجمین از لحاظ بهبودی و پنجاه و چهارمین از نظر گرفتن تست در جهان است، اضافه کرد: در جهان میزان کشندگی ۱۵ درصد است که این رقم در ایران ۸.۳ درصد و در خوزستان امروز به ۵.۴ درصد رسیده است.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز