مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان؛

انسان و گرمای هوا عامل آتش سوزی جنگل های خوزستان/ ایجاد پایگاه هوایی اطفای حریق در استان ضروری است

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۵:۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۹۲۸۰
انسان و گرمای هوا عامل آتش سوزی جنگل های خوزستان/ ایجاد پایگاه هوایی اطفای حریق در استان ضروری است
مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه آتش سوزی همواره در فصل گرم سال، استان خوزستان را تهدید می کند، گفت: عمده آتش سوزی ها بر اثر عوامل انسانی هستند که به صورت عمدی یا غیر عمد است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، کوروش کیانی امروز با بیان اینکه آتش سوزی یکی از عوامل مخرب عرصه های منابع طبیعی است که همواره در فصل گرم سال، استان خوزستان را تهدید می کند، اظهار کرد: عمده آتش سوزی ها بر اثر عوامل انسانی هستند که به صورت عمدی یا غیر عمد مانند آتش زدن بقایای مزارع، باقیمانده آتش چوپانان، رهگذران یا تفریح کنندگان که برای درست کردن غذا و چای استفاده می کنند و انداختن کبریت روشن و ته سیگار روی برگ های خشک، صورت می گیرد.

او گفت: بیشترین آتش سوزی ها در مناطق زاگرس و شهرستان های اندیمشک، اندیکا، ایذه و بهبهان اتفاق می افتد و زمان اطفای حریق بستگی به وسعت آتش سوزی دارد که میانگین حدود ۷ الی ۸ ساعت به طول می انجامد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود: عمده خسارت وارده از حریق، نابودی جنگل و مرتع، حیات جانوران، اختلال در ترکیب گونه های گیاهی، از بین رفتن ذخایر ژنتیکی نادر و غالب شدن گونه های مهاجم، خسارت دیدن گردش گاه های طبیعی و آسیب به خاک منطقه را شامل می شود.

کیانی با بیان اینکه بیشترین آتش سوزی ها در مناطق جنگلی و مرتعی از اوایل خرداد تا اواخر مرداد پیش بینی می شود، اضافه کرد: به کارگیری دیده بان در عرصه های جنگلی و مرتعی، آموزش جوامع محلی در پیشگیری از حریق، احداث آتش بر، نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق مختلف، فرهنگ سازی در بین مردم از طریق رسانه ملی و اجتماعی، هرس مناطق خشک توسط پیمانکاران از ظرفیت پروژه های صندوق توسعه ملی، از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور پیشگیری از آتس سوزی منابع طبیعی است.

او  ایجاد پایگاه هوایی را از ضرورت های تسریع در اطفای حریق  دانست و بیان کرد: کشاورزان نباید بقایای مزارع خود را بسوزانند، زیرا توانایی کنترل حریق را ندارند و باعث گسترش آتش در عرصه های منابع طبیعی خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در پایان از مردم در خواست کرد برای اطلاع رسانی حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی با شماره گیری  تلفن رایگان ۱۵۰۴ محل آتش سوزی را اطلاع دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز