متهمی که پلیس کرونا شد:

عدم مدیریت؛ پاندمی خطرناک تر از کرونا در نیروگاه برق سیکل ترکیبی آبادان/آلودگی حدود ۴۰ نفر از پرسنل به ویروس/دو گزارش با یک عکس

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۲:۵۶:۳۲
کد خبر: ۱۰۱۳۳۶۳
عدم مدیریت؛ پاندمی خطرناک تر از کرونا در نیروگاه برق سیکل ترکیبی آبادان/آلودگی حدود ۴۰ نفر از پرسنل به ویروس/دو گزارش با یک عکس
مدیران نیروگاه گازی آبادان و مافوق این مدیران باید با در نظر گرفتن شرایط حساس جامعه در راستای کم نمودن بار روانی ناشی از بحران کرونا، بهترین راهکارها را در نظر بگیرند. اینکه کمترین و حداقل ها را نتوانند تامین کنند و سلامت بخش مهمی از جامعه کوشا در امر تولید آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبر به عنوان سال"جهش تولید" نامگذاری شده را با مخاطراتی مواجه کنند، قطعا قابل قبول نیست و مسوولیت آن متوجه آنان خواهد شد که به مراتب هزینه های مالی و اعتباری به نسبت بالاتری را بر جای می گذارد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، نیروگاه برق سیکل ترکیبی آبادان با ظرفیت تولید ۸۰۰ مگاوات و اتصال به دو شبکه ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلو ولت در هشت کیلومتری آبادان یکی از نیروگاه های استراتژیک و تاثیر گذار در صنعت برق کشور است که از سال ۱۳۸۲ با ۳۰۰ نفر پرسنل شاغل به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. سال گذشته این خبرگزاری از نیروگاه گزارشی کار شد(اینجا) که پرسنل این نیروگاه نسبت به مسایل حقوقی خود مشکلاتی داشتند که برخی موارد رفع شد و هنوز برخی مشکلاتشان حل نشده است.

در پی شیوع بیماری کرونا پرسنل نیروگاه به دلیل اینکه در یک صنعت حساس و استراتژیک فعال هستند، به صورت شبانه روزی در خط مقدم تولید کشور همچون دیگر هموطنان شاغل در مشاغل حساس نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع عملیاتی، بخش های خدماتی چون درمان کشور، شرکت توزیع و انتقال برق کشور و آبرسانی حسب مسوولیت خطیر فداکارانه انجام وظیفه نموده اند تا کوچک ترین خللی در تولید برق کشور ایجاد نشود.

در این میان رعایت پروتکل های بهداشتی و ایمنی فردی و گروهی به خصوص در مشاغل حساس که به علت عملیاتی بودن و نوع خاص خدمات خود امکان تعطیلی و یا دورکاری کارکنان را ندارند، از مهمترین و اصلی ترین وظایف سازمانی به شمار می آید.

متاسفانه در حال حاضر نزدیک به ۴۰ نفر از پرسنل نیروگاه برق سیکل ترکیبی آبادان به کرونا ویروس مبتلا شده اند و برخی در وضعیت قرنطینه خانگی به سر می برند. در حال حاضر  یکی از پرسنل خدوم نیروگاه(بخش ایمنی) و همسر یکی دیگر پرسنل و پدران دو پرسنل به علت ابتلا به کرونا فوت کرده است. شرایط به گونه ای حاد شده است که پزشک نیروگاه و مدیر ایمنی و HSE نیز به کرونا ویروس آلوده شده اند.

یکی از کارکنان این مجموعه در گفت و گو با برنا اظهار کرد: برخی دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا به علت عدم تهیه ملزومات بهداشتی همچون ماسک تنفسی و دستکش رعایت نمی شود و مدیر نیروگاه به دلیل عدم توانایی در جذب منابع، کمبود نقدینگی و عدم حمایت و تامین مالی شرکت بهره بردار(شرکت تعمیرات و نگهداری مپنا) و شرکت مالک(تولید برق آبادان زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام) را مطرح و تا کنون در مورد هیچ یک از مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان شورا و اداره تعاون و کار آبادان جوابگو نبوده است و علت این امر را عدم اختیار در این موارد بیان کرده است. پس از مدت ها پیگیری نیز اخیرا به صورت بسیار محدود ماسک توزیع می شود و اخیرا آزمایش خون IGg و IGm  انجام شده که نشان دهنده فوق بحرانی بودن شرایط نیروگاه است.

این متخصص در نیروگاه گازی آبادان افزود: کارکنان بخش های مختلف با استرس سر کار حاضر می شوند، بعد از اینکه تعدادی از همکارانمان کرونا مثبت شناخته شدند، این استرس بیشتر شده، مگر می شود با استرس روی فعالیت و بهره وری بیشتر تمرکز کرد. برخی اوقات حتی تا ۱۰ روز مایع ضدعفونی در اختیار پرسنل قرار داده نمی شود و فقط می گویند پول نداریم. البته پس از کلی پیگیری اکنون کمی شرایط بهتر شده است.

او می گوید: علی رغم پیگیری و نامه نگاری نمایندگان شورای اسلامی کار از طریق فرمانداری ویژه آبادان، اداره تعاون و کار شهرستان، اداره اطلاعات و نهادهای ذیربط در ماه های گذشته، مدیر نیروگاه و مسوولین بالا دست، مدیر عامل شرکت تعمیرات و نگهداری مپنا(شرکت بهره بردار نیروگاه) و مدیر عامل شرکت توبا(مالک نیروگاه) پاسخی در خصوص دلیل عدم تامین موارد متعدد مشروحه ارایه نکرده اند. در هفته جاری با پیگیری فرمانداری ویژه و اداره کار آبادان جلسه هماهنگی با حضور مسوولین مربوطه تشکیل شد اما آنچه از شواهد بر می آید تلاش برای بهبود شرایط در حد وعده و وعید همیشگی است.  

در پیگیری های خبرنگار برنا مشخص شد که بیش از سه سال بیمه عمر پرسنل نیروگاه تعلیق شده است و به دلیل عدم پرداخت حق بیمه درمان پرسنل به دفعات بیمه درمانی پرسنل تعلیق شده است.

کارمند متخصص دیگری از این نیروگاه به خبرنگار برنا گفت: بیش از دو سال است که لباس کار و تجهیزات ایمنی مهم همچون کلاه و دستکش و کفش ایمنی بین کارکنان توزیع نشده است.

این شاغل نیروگاه گازی آبادان بیان کرد: در حال حاضر افزایش استرس کاری و ایمن نبودن محیط به دلیل عدم توجه به موارد پیشگیری از کرونا در این شرکت از سوی مسوولین و پرداخت نشدن موارد حقوقی پرسنل بیشتر از قبل سلامت روح و روان و جسم پرسنل نیروگاه را به خطر انداخته است و تا کنون هیچ کسی در این خصوص پاسخگوی ما نبوده است.

او در خصوص چرایی این موارد که به مُعضلی برای آنها تبدیل شده، گفت: یکی از دلایل، عدم تامین بودجه لازم از سوی مدیر نیروگاه در جذب منابع و کنترل هزینه و درآمد است. او می گوید پول نیست و من اختیار ندارم به مدیران بالاتر(تهران) رجوع کنید. برای آنها مهم نیست اما نمی دانند که اگر بیماری در این نیروها شایع تر شود تولید را از دست می دهیم و یک بحران درون سازمانی موجب بحرانی منطقه ایی و چه بسا استانی و ملی شود. ما متعهدیم در هر شرایطی پای کار باشیم در گرما، گرد و غبار، سیلاب، آتش سوزی و حتی بیماری شایع کرونا، اما کمترین انتظار ما این است که مدیران نیروگاه رعایت حال ما را هم در نظر بگیرند و حداقل ها را فراهم کنند. در این نیروگاه دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا جدی گرفته نشده و در ساده ترین شکل ممکن پاسخشان به درخواست حیاتی کارکنان بسیار سطحی بوده است.

این کارمند افزود: همچنین تجمع بدهی به پیمانکاران سرویس ایاب و ذهاب و رستوران شرکت و تامین کنندگان ملزومات که عموما از مردم منطقه هستند، باعث شده این کسب و کارها با مشکلات جدی روبرو شده و تا مرز ورشکستگی پیش روند حتی در هفته های گذشته سرویس ایاب و ذهاب، ارایه خدمات خود را موقتا متوقف کرده بود.

همه این موارد در حالی است که نیروگاه با حداکثر ظرفیت تولید خود در حال کار است که فقط نشانه تعهد و تخصص پرسنل نیروگاه است.

یکی دیگر از کارمندان این مجموعه استراتژیک برق کشور اظهار کرد: در حال حاضر پرداخت برخی مزایا همچون پاداش آمادگی و تولید، پاداش تعمیرات و... یا کلا پرداخت نشده است یا همچون مزایای ۶۵ درصد رفاهی با تاخیر بسیار زیاد پرداخت می شود.

او گفت: تا کنون برخی از دستورالعمل ها و آیین نامه ها همچون افزایش حق جذب و پرداخت ۶۵ درصد نیروهای تبدیل وضعیت شده به دلایلی انجام نشده است که پرسنل را با مشکلات شدید معیشتی درگیر نموده است.

این کارمند افزود: با همه این موارد تا الان پرسنل نیروگاه علی رغم تمام کاستی ها خدمت رسانی به مردم و حفظ تولید را اولویت خودشان دانسته اند و می دانند، اما اصلاح این نامدیریتی ها در زمانی که کشور بیش از هر وقت دیگر به مدیران توانمند برای تحقق شعار"جهش تولید" نیاز دارد، کار سختی شد که نیازمند اراده ای مستحکم است.

به هر حال مدیران نیروگاه گازی آبادان و مافوق این مدیران باید با در نظر گرفتن شرایط حساس جامعه در راستای کم نمودن بار روانی ناشی از بحران کرونا، بهترین راهکارها را در نظر بگیرند. اینکه کمترین و حداقل ها را نتوانند تامین کنند و سلامت بخش مهمی از جامعه کوشا در امر تولید آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبر به عنوان سال"جهش تولید" نامگذاری شده را با مخاطراتی مواجه کنند، قطعا قابل قبول نیست و مسوولیت آن متوجه آنان خواهد شد که به مراتب هزینه های مالی و اعتباری به نسبت بالاتری را بر جای می گذارد.

در حالی ستاد اجرایی فرمان امام مالک این نیروگاه است که در عین فراهم کردن حجم وسیعی از ملزومات پیشگیری از بیماری کرونا همچون راه اندازی بزرگ ترین خط تولید ماسک در غرب آسیا، گام بزرگی برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری در کشور برداشته است که کارکنان شرکت زیر مجموعه اش در آبادان از داشتن این ملزومات در مضیقه هستند.

در کنار همه این موارد با تشکیل پلیس کرونا در آبادان، مدیرعامل نیروگاه گازی آبادان جزو کمیته"پشتیبانی" قرار گرفت که جالب توجه است، مدیر عاملی که در تامین موارد پیشگیری از بیماری کرونا و یا ملزومات به حقه کارمندان خود دچار مشکل است و از سوی کارمندان متهم به بی توجهی در این خصوص و افزایش آمار ابتلا در این شرکت است، چگونه می تواند مسوولیتی به مراتب بزرگ تر در حد شهرستان آبادان را به او سپرد که این موضوع قابل توجه فرماندار ویژه آبادان باید قرار گیرد.

گویا بیماری سوء مدیریت همچون کرونا، نیروگاه آبادان را به پاندومی به مراتب خطرناک تر مبتلا کرده است که نیازمند علاج به موقع از سوی مسوولان مربوطه است.

برای این گزارش به دنبال عکس می گردم، با یک سرچ در موتور جستجو اینترنتی عکس هایی که از این نیروگاه به دست می آید، اکثرا همراه با تجمع کارگران روبروی ورودی اصلی شرکت است که چند باری تکرار شده بود یا یکی دو عکس بی کیفیتی که قابل استفاده نیستند. ناگزیر از عکس گزارش قبلی استفاده می کنم؛ دو گزارش با یک عکس. امیدوارم تا گزارش بعدی اوضاع این نیروگاه و پرسنلش بر وفق مراد شود و عکس جدیدی همراه با رضایت پرسنل در مقابل این نیروگاه به ثبت رسد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز