فرماندار ویژه آبادان در نشست ستاد کرونای شهرستان با موضوع محرم:

شیوه نامه اجرایی برگزار مراسم محرم بر اساس وضعیت شهرستان اجرا خواهد شد/مردم آبادان در رعایت استفاده از ماسک بی نظیر هستند

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۱۴:۰۴:۰۳
کد خبر: ۱۰۴۳۰۷۹
شیوه نامه اجرایی برگزار مراسم محرم بر اساس وضعیت شهرستان اجرا خواهد شد/مردم آبادان در رعایت استفاده از ماسک بی نظیر هستند
فرماندار ویژه شهرستان آبادان گفت: برنامه ریزی مراسم عزاداری محرم قطعاً با اولویت اماکن و فضای باز خواهد بود و شیوه نامه اجرایی این مراسم بر اساس وضعیت شهرستان عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، سید زین العابدین موسوی در نشست ستاد مقابله با کرونای این شهر که با موضوع محرم با حضور اعضای این ستاد در محل فرمانداری تشکیل شد، با تشریح وضعیت  کرونا در آبادان از ابتدای شیوع جهانی این بیماری و تا رسیدن به وضعیت کنونی از زحمات تمامی دست اندرکاران ستاد کرونا به ویژه تیم عملیاتی دانشکده علوم پزشکی، فعالین رسانه، خیرین، دیگر دستگاه‌های اجرایی و فعالین اجتماعی در این حوزه قدردانی کرد.

او با تصریح این موضوع که وضعیت کنونی ممکن است پایدار نماند، گفت: وضعیت کنونی چه در آبادان و چه در استان به صورتی نیست که  با آسودگی آن را سپری کنیم. ما پاییز را در پیش داریم که ممکن است اپیدمی با ورود به پیک جدید شیوع پیدا کند. اگر بحث کرونا هم نباشد، تغییر فصل از تابستان به پاییز باید مراقب آنفولانزا باشیم که می‌تواند زمینه‌ای را برای ابتلای برخی از شهروندان به بیماری کرونا آماده سازد. رعایت فاصله ی فیزیکی در نیمه ی دوم سال قطعا مهمترین هدف ما خواهد بود.

رییس ستاد کرونا شهرستان آبادان با قدردانی فراوان از شهروندان آبادانی در رعایت استفاده از ماسک، افزود: شهروندان آبادانی واقعاً در این خصوص بی نظیر بودند. به جرأت اعلام می‌کنم نزدیک به ۹۰ درصد مردم ماسک می زنند. باید قدردان مردمی باشیم که به تمام توصیه ها عمل کردند و با فرهنگ بالای خود در رسیدن به خروج از وضعیت قرمز کمک نمودند.

فرمانداری ویژه آبادان ابراز امیدواری کرد که اگر هم در پاییز پیک کرونا پدیدار شود امیدوارم با همراهی  شهروندان عزیز، با ستاد کرونا ،آبادان در امان بماند. از مجموعه رسانه ها، اعم از صدا و سیما و خبرگزاری ها و خبرگزاران دلسوز و فضای مجازی انتظار داریم در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند تا مردم عزیز ما مراقب باشند که هنوز چیزی تمام نشده و وضعیت به شدت شکننده است.

او با اشاره به نزدیک شدن به ایام محرم و سوگواری شهادت  امام حسین علیه السلام، بیان کرد: از منظر معنوی، مذهبی و اخلاقی به ایامی نزدیک می شویم که همگان به آن وابستگی داریم. مگر می‌شود ایام محرم و عزاداری شهادت سالار شهیدان را به هر دلیل از دست داد. ما در شهری زندگی می کنیم که دروازه شیعه به ایران است و ارادت به اباعبدالله الحسین(ع) در تمام وجود آحاد مردم موج می زند. مردم ما به دلیل همین ارادت ها و با نظر خودشان و با اختیار و با معنویت خاص خود حسینیه‌ها و تکایا های زیادی را اداره می‌کنند. آبادان، اروندکنار و چوئبده شهر پر افتخار حسینیه هاست شهریست که به تاسی از مکتب عاشور هزاران نفر در جنگ تحمیلی شهید و جانباز شدند.

او ادامه داد: اما مسلماً احساسات معنوی ما در آبادان نباید شرایطی را ایجاد کند که فرصت میدان داری را مجدد به ویروس منحوس کرونا بدهیم. ما در عزاداری تابع فرمایش رهبری هستیم. معظم له با درایت و تدبیر خاص خود ستاد کرونای کشور را به عنوان مرجع تصمیم گیرنده در خصوص چگونگی برگزاری عزاداری ها معرفی کردند و ما همه تابع نظر ستاد کرونا هستیم.

فرماندار آبادان افزود: دستورالعمل کشوری در آبادان به تناسب حال و وضعیت آبادان  قابل اجرا است. تعدد مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در آبادان اقتضاد دارد اوضاع مدیریت شود. قطعاً در این خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری را نصب العین قرار خواهیم داد از  تمام مردم از تمام رسانه‌ها و همه آنهایی که دل در گروی معنویت و سیدالشهدا دارند و تمام کسانی که می خواهند در خصوص کرونا کار خیر با نیت پاک انجام دهند، درخواست دارم این موارد را به گوش تک‌تک مردم برسانند. ما در دهه محرم بر اساس تصمیمات ستاد کرونا به تناسب وضعیت منطقه عمل می کنیم.

موسوی تاکید کرد: هیچ ضرورتی وجود ندارد اگر در مسجدی و یا حسینیه شرایط برگزاری مراسم طبق پروتکل های اجرایی وزارت بهداشت وجود نداشته باشد بخواهیم جان مردم را در آنجا به خطر بیندازیم. دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ایام محرم و صفر بر اساس تصمیمات گرفته شده با نظارت ریاست محترم دانشکده علوم پزشکی صورت و اجرای آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و سیاست گذاری ستاد کرونا خواهد بود.

معاون استاندار اضافه کرد: با این حال اصرار داریم مراسم عزاداری در آبادان به بهترین نحو ممکن با رعایت تمام اصول بهداشتی برگزار شود. دستگاه‌های مختلف باید بر اساس دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی گام بردارند. شهروندان نیز سعی کنند نذر و نیازهای خود را بر اساس کمک به نیازمندان در غالب کمک های مومنانه برنامه‌ریزی بکنند. طبق دستورالعمل مناطق نارنجی، مکان های سرپوشیده شرایط استفاده از مراسم عزاداری را ندارند مگر با تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا.

رییس شورای تامین شهرستان گفت: برنامه ریزی ما در این خصوص با اولویت مکانی  فضاهای باز است. همچنین استفاده از طبل و سنج و وسایل مشترک در دسته روی ها و جا به جایی دسته‌جات عزاداری از محله ای به محله دیگر یا از مسجدی به مسجد دیگر نیز در این خصوص ممنوع است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان، بار دیگر تاکید کرد: قرار بر این است این شیوه نامه به محوریت سازمان تبلیغات اسلامی و نظارت دانشکده علوم پزشکی  و حضور دستگاه های مرتبط پالایش و اجرایی شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز