فرهنگ‌سازی یا ترویج خشونت؛ کدام یک شهردار آبادان!+فیلم

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۱۴:۳۷:۱۰
کد خبر: ۱۰۴۵۳۷۱
فرهنگ‌سازی یا ترویج خشونت؛ کدام یک شهردار آبادان!+فیلم
یادداشت: سعید حیات داوودی

اخیرأ در یک برنامه تلویزیونی در شبکه آبادان شهردار این شهر - جناب آقای محمود رضا شیرازی، شهروندان را به برخورد فیزیکی(" یک فصل کتک") با کسانی که سطل زباله ها را تخریب می نمایند، ترغیب و تشویق نمود!

هر چند فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به حفاظت از اموال عمومی از وظایف مهم  شهرداری است، که البته متاسفانه در این زمینه شهرداری آبادان بسیار ضعیف عمل نموده است، اما تشویق به برخورد فیزیکی شهروندان با یکدیگر عملا موجب هرج و مرج و مغایر با قانون و دارای تبعات اجتماعی بسیار مخرب است. شاید فشار کاری موجب عصبانیت و از منطق خارج شدن شهردار آبادان شده است که اینگونه و به صورت رسمی در رسانه ملی شهروندان را تشویق به خشونت و ایجاد هرج و مرج در جامعه نموده است اما  بی‌‌شک مداخله در آسیب های اجتماعی نیاز به تفکری جامع و علمی دارد.

جالب است بدانیم"وندالیسم" به معنای تخریب میراث و اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی به حساب می‌آید. نوعی روحیه بیمار‌گونه در افراد است که تمایل به تخریب آگاهانه و ارادی خودخواسته اموال و متعلقات عمومی دارند، البته حذف سریع وندالیسم و زدودن آن از چهره جامعه، بسیار ضروری است.

وندالیسم واکنشِ از سرِ خشم و به‌واسطه نا آگاهی و نداشتن علم کافی برای  ارزش اموال عمومی است. بنابراین افزایش آگاهی عمومی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق خانواده، مدرسه، نهادهای فرهنگی و وسایل ارتباط جمعی می‌تواند راهکار اولیه و مهم مقابله با این پدیده ضداجتماعی باشد. توجه به مسایل و مشکلات نوجوانان و جوانان و رفع نیازهای آنان هم، مرحله بعد مقابله با این پدیده است. از سوی دیگر رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها و در کنارش به‌ وجود آوردن زمینه‌هایی برای مشارکت مردم در نظارت بر اموال عمومی از دیگر راهکارهای مقابله با این پدیده است.

در این زمینه بعضی از شهرداری های شهرها بزرگ، اقدام به مشاوره با نظام روانشناسی نموده اند که علاوه بر مشاوره های روانشناسی با مدیران شهری، مشاوره های روانشناسی در زمینه فرهنگ سازی به شهروندان را به صورت علمی انجام داده اند.

اگر به این باور برسیم که آموزش و فرهنگ سازی و نگاه علمی و جامع به معظلات اجتماعی بستر‌ساز تغییر و تحول در حوزه محیط شهری است، مسلما به مرور زمان اینگونه معظلات اجتماعی کاهش خواهند یافت، هر چند این مسیله مهم زمان‌بر است اما در آینده نتیجه پایداری به همراه دارد.

لذا در این زمینه به شهردار آبادان توصیه می شود به منظور جلوگیری از تبعات مخرب  احتمالی این صحبت ایشان در زمینه برخورد فیزیکی با وندالیسم، در اولین فرصت از متخصصین علوم انسانی از جمله روانشناسان و جامعه شناسان در ایجاد آرامش برای خود و مدیران زیر مجموعه و البته جامعه کمک بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز