استاندار خوزستان بیان کرد:

افزایس سرمایه اجتماعی یکی از کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی است/لزوم فراهم سازی فضای قابل اعتماد مجازی برای افراد و خانواده ها توسط نهاد های فرهنگی

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۱۲:۴۹:۵۳
کد خبر: ۱۱۰۲۸۸۱
افزایس سرمایه اجتماعی یکی از کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی است/لزوم فراهم سازی فضای قابل اعتماد مجازی برای افراد و خانواده ها توسط نهاد های فرهنگی
استاندار خوزستان گفت: یکی از مهم ترین کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی افزایش سرمایه اجتماعی است و امروزه سرمایه اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت نقش پر رنگی ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، امروز یکشنبه بیست و سوم آذر ماه جاری چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، علی حسین حسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، عباس حسین زاده سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و سایر اعضاء انجمن کتابخانه های عمومی در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

در این نشست استاندار خوزستان اظهار کرد: اهمیت مسیله کتاب و کتاب خوانی بر کسی پوشیده نیست و کتابخانه ها به عنوان حافظان فرهنگ و اندیشه و هنر مهمترین نقش را در انتقال حافظه تاریخی اقوام و ملل گذشته به عهده دارند و ایفا می کنند.

او گفت: از آنجا که سنت مکتوب حامل انتقال هر نوع آفرینش فکری انسان تلقی می شود کتابخانه ها هم به منزله یک محمل انتقال همواره جایگاه رفیعی داشته است. یکی از مهم ترین کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی افزایش سرمایه اجتماعی است و امروزه سرمایه اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت نقش پر رنگی ایفا می کند. بدون شک توجه کتابخانه ها به این امر مهم می تواند در افزایش سرمایه اجتماعی کشور و به ویژه خوزستان کمک شایانی کند.

استاندار خوزستان افزود: شیوع کرونا ویروس و همه گیری آن در سطح جهان تجربه زندگی و ارتباط با دنیای مجازی را برای همه فراهم کرد و آن را به شیوه رایجی تبدیل کرده است. قبلا امکان انجام این کار فراهم بود اما امر غریبی بود و امکان پذیرش آن چندان میسر نبود. اما کرونا این موضوع را به یک امر رایج و قابل پذیرش تبدیل کرد و تعامل و ارتباط افراد به صورت مجازی به شدت در حال گسترش است.

نماینده عالی دولت در استان بیان کرد: نهادهای فرهنگی باید فضای قابل اعتمادی را با استفاده از فضای مجازی برای تعامل افراد و خانواده ها فراهم کنند. نهادهای فرهنگی باید این امر را به عهده بگیرند و این مسوولیت را بپذیرند. این موضوع باعث افزایش میان فردی و سرمایه اجتماعی می شود. همچنین کتابخانه ها در این زمینه می توانند به عنوان یک مرکز اجتماع یکی از مکان های عمومی باشند که این هدف را به طور بالقوه می توانند دنبال کنند.

شریعتی اضافه کرد: تعامل افراد و خانواده ها، تعامل افراد با افراد می تواند در این حین با تغذیه ای که از طرف نهادهای فرهنگی می شود گسترش و افزایش پیدا کند، در غیر این صورت اگر تهی باشد و به دنیای مجازی سپرده شود می تواند مشکلاتی را به بار آورد که نه تنها سرمایه های ما را افزایش نمی دهد بلکه به سرمایه های موجود آسیب بزند و آسیب ها را گسترش دهد.

لازم به ذکر است که در این نشست عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی برنامه های اجرایی همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی و اجرای طرح اردوی دانایی را تشریح کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز