آداب و رسوم خوزستانی ها در شب یلدا

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۲۲:۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۱۰۴۷۳۰
آداب و رسوم خوزستانی ها در شب یلدا
جشن شب یلدا در ایران با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر در سالهای قبل برگزار می‌شد و خوزستانیها رسم و رسوم های مخصوص خود را در این شب خاص داشتند اما چند سالیست که کرونا آمده و باعث شده این دورهمی ها کمتر و کمتر شود . با ما همراه باشید تا با مراسم شب یلدای خوزستانی ها بیشتر آشنا شوید.

به گزارش برنا؛ در استان خوزستان بر اساس سنتی دیرینه، پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها نیز با فراهم کردن و پذیرایی از فامیل با تنقلات محلی و آجیل های شب یلدا، کانون گرم خانه را برای پذیرایی از فرزندان و نوه های خود مهیا می‌کنند.

شاید بیشترین وانت‌های حامل هندوانه، ‌ شب یلدا در اهواز دیده شوند. در بسیاری از نقاط این شهر، وانت‌بارهای حامل هندوانه و خربزه دیده می‌شوند که مردم را به خرید آن دعوت می‌کنند و شور و حال خاصی میان مردم این شهر برای برگزاری آیین شب یلدا به وجود می‌آورند.

شب یلدا

مردم خوزستان تا سحر انتظار می‌کشند تا از قارون افسانه‌ای استقبال کنند. قارون در لباس هیزم‌شکن برای خانواده‌های فقیر تکه‌های چوب می‌آورد.

این چوب‌ها به طلا تبدیل می‌شوند و برای آن خانواده، ثروت و برکت به همراه می‌آورند.  به خانه بزرگترها رفته و دورهم جمع شده و شب را به شوخی و خنده می گذرانند.

آجیل، هندوانه، انار، شیرینی و خرما و لبو و آش و شیرینی‌های مختلف از جمله خوراکی‌های این آیین کهن است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز