مدیر کل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:

تدوین سند کاهش خطر حوادث و سوانح خوزستان/خروج مدیریت بحران از روزمرگی و تقویت نگاه پیشگیرانه و برنامه‌محور

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۵:۲۵:۱۰
کد خبر: ۱۱۱۵۲۷۲
تدوین سند کاهش خطر حوادث و سوانح خوزستان/خروج مدیریت بحران از روزمرگی و تقویت نگاه پیشگیرانه و برنامه‌محور
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از تدوین سند کاهش خطر حوادث و سوانح این استان خبر داد و گفت: اثر بخشی اقدام های دستگاه‌های اجرایی در کاهش خطرات و پیشگیری از حوادث، بر اساس این سند ارزیابی و مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، امید بن عباس ظهر امروز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی تدوین سند برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح که در اداره کل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تدوین این سند ظرفیتی است که قانونگذار در نظر گرفته و از این مسیر می‌توان مدیریت بحران را از کارهای روزمره خارج و با نگاه پیشگیرانه و برنامه‌محور به جلو حرکت کرد.

او گفت: براساس این سند می‌توان برنامه تمامی دستگاه‌های اجرایی را برای مقابله با خطرها و کاهش حوادث ارزیابی کرد و میزان موفقیت دستگاه‌ها را در راستای نیل به اهدافی که در برنامه‌های خود داشته‌اند، سنجید.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه قانون مدیریت بحران در شهریور سال ۹۸ مصوب و به دستگاه‌های اجرایی و مجموعه‌های دولتی برای اجرا ابلاغ شد، افزود: طبق بند"ب" ماده چهار بنا شد برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح تدوین شود؛ بر این اساس اداره کل مدیریت بحران خوزستان با رعایت قوانین و مقررات و با مشارکت کلیه دستگاه‌های مسوول  موضوع ماده۲ این قانون موظف به تهیه این سند است.

بن‌عباس با اشاره به اهداف و ماموریت برنامه کاهش خطر حوادث، بیان کرد: ریشه‌یابی و شناسایی علل اصلی وقوع مخاطره، درجه‌بندی پیامدهای ایجاد مخاطره، بررسی راهکارهای مقابله با مخاطرات در دو بُعد با منشا مخاطرات و روش‌های اجرایی، تقسیم‌بندی مسوولیت‌ها  و نقش دستگاه‌های اجرایی از جمله ماموریت‌های این برنامه به شمار می‌رود.

او اضافه کرد: براساس برنامه ملی کاهش خطر حوادث، ۱۴ مخاطره برای کل کشور شامل سیل، زلزله، آتش‌سوزی، فرونشست زمین، گرد و غبار، خشکسالی، موج سرما و گرما، حرکات دامنه‌ای، آلودگی هوا، بیابان زایی، ازدحام جمعیت، بیماری‌های فراگیر انسانی، بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و آفات نباتی به عنوان جدی‌ترین مخاطره ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه این سند چهار فصل را شامل می‌شود، ادامه داد: شناخت مخاطره ها، میزان آسیب پذیری، ظرفیت‌ها و راهکارهای کاهش خطر استان، ساز و کار اجرا و پایش و ارزیابی آنها از جمله موارد مهم این سند است.

مشاور استاندار خوزستان با بیان اینکه اجرای مصوبه های این سند پس از تایید سازمان مدیریت بحران کشور الزامی است، افزود: هم اکنون مجموعه‌ای از استادان دانشگاه، مشاوران و نیروهای کارشناس خبره در حال فعالیت برای تدوین این سند هستند و در کنار آنها تیم هایی تشکیل شد که کلیت این برنامه را پیش ببرند؛ همچنین مطالعات تخصصی در این زمینه آغاز شده و اطلاعات مورد نیاز از دستگاه‌های اجرایی جمع‌آوری شده است.

بن‌عباس ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع کار گروه‌های تخصصی متناسب با خطراتی که شناسایی شده، تشکیل شده و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی با توجه به ارتباط موضوعی که با آن مخاطره دارند به عنوان رییس کار گروه انتخاب شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در پایان افزود: انتظار می‌رود یافته‌ها و تحقیق ها به صورت کارشناسی در کار گروه‌ها بررسی و با قوانین و مقررات تطبیق داده شوند تا نظر نهایی کارگروه پس از تایید و در نامه‌ای خطاب به استاندار ارسال، و در نتیجه تصویب شود.

لازم به ذکر استکه در پایان این نشست احکام روسای گروه‌های مختلف به مدیران دستگاه اجرایی اعطا شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز