نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:

تبدیل خوزستان به دو استان شمالی و جنوبی توسعه و آبادانی را به همراه خواهد آورد/راضی به ضرر خوزستان نیستیم

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۹:۳۲:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۳۶۵۲
تبدیل خوزستان به دو استان شمالی و جنوبی توسعه و آبادانی را به همراه خواهد آورد/راضی به ضرر خوزستان نیستیم
مولوی با بیان اینکه طرح خوزستان جنوبی اگر اندک ضرری برای استان داشته باشد آن را متوقف می کنیم، گفت: معتقدیم اجرای این طرح نه تنها برای خوزستان ضرر ندارد بلکه این استان بسیار بزرگ و ظرفیت های فراوانی در ابعاد مختلف برای رشد دارد.

سید محمد مولوی امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا از آبادان، با اشاره به ارایه طرح"استان خوزستان جنوبی" با مرکزیت شهر آبادان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان ظرفیت‌های متنوع و فراوانی دارد و از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار است، این طرح به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.

او گفت: البته برای اجرای این طرح لازم است تا ابعاد مختلف آن در بخش ها و حوزه هایی اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحت هیچ شرایط حاضر به ضرر استان خوزستان نیستیم، افزود: چنانچه مشخص شود و کارشناسان نیز نظر دهند که این طرح برای استان مناسب و مطلوب نیست مطمئنا راضی به ضرر استان نیستیم.

مولوی اجرای طرح استان خوزستان جنوبی  را دارای مزیت های فراوان برای مردم این منطقه برشمرد و بیان کرد: همه استان ها به این مهم ورود کرده اند و از این ظرفیت استفاده می کنند و به جای یک اعتبار، دو بودجه برای آنها اختصاص داده می شود. همچنین استان هایی که به دو استان تبدیل می شوند نیز به جای یک برنامه، دو برنامه را دریافت می کنند.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در این طرح به دنبال جدا کردن محدوه و انفکاک نیستیم و بر حفظ شاکله خوزستان تاکید می کنیم.

او نظر کارشناسان برای اجرای این طرح را بسیار حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: نظرم این است که استان خوزستان این ظرفیت را دارد که بتواند به دو استان پر بار و مجزا تبدیل و در کنار هم با مرکزیت خوزستان تشکیل شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل توجیهی طرح استان خوزستان جنوبی به مرکزیت آبادان، افزود: با توجه به اینکه خوزستان دارای موقعیت های خاص جغرافیایی ، مرزهای آبی، خاکی و گستره و قابل توجه جغرافیایی است از شرایط منحصر به فرد اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخوردار است.

مولوی، اضافه کرد: ۱۲۱ کیلومتر ساحل دریا ، ۱۳۱ کیلومتر مرز آبی و ۶۲۰ کیلومتر مرز خشکی از ویژگی های خاص استان خوزستان است. همچنین قرار داشتن در کرانه های استراتژیک خلیج فارس، منابع عظیم آب، زمین های حاصل خیز، مراکز تولید نفت و گاز، دو فرودگاه بین المللی آبادان و اهواز ، بنادر تجاری متعدد آبادان، خرمشهر و ماهشهر، پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی ، نیروگاه های تولید برق، اتصال به خطوط راه آهن و وجود ظرفیت های صادراتی برخی از ویژگی های خاص این استان به شمار می روند.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی استقرار خوزستان در مسیرهای مواصلاتی و اصلی تشرف به کربلای معلا و اردوهای راهیان نور را از دیگر وجوه تمایز و مزیت های این استان دانست و تاکید کرد: خوزستان با حجم ورودی بیش از ۳۳ میلیارد متر مکعب آب در سال و دارا بودن سه میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده در سفره های آب زیر زمینی بیش از ۳۰ درصد از آب های سطحی کشور را در خود جای داده است.

او با بیان اینکه رودخانه های کارون، دز، کرخه، جراحی و زهره حدود یک سوم از کل منابع آب های سطحی کشور را در خود جا داده اند، اضافه کرد: زمین های حاصل خیز در کنار منابع عظیم آبی این دیار را به جلگه های زرخیز و پر برکت تبدیل کرده که گاهی به دلیل ویژگی های آب و هوایی می توان در سال دو بار محصول را در آن به تولید رساند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظرفیت کشاورزی خوزستان در حدى است که در صورت استفاده از برنامه ریزی های صحیح و علمی به تنهایی می تواند کشور را به لحاظ فرآورده های محصولات کشاورزی تامین کند.

او با بیان اینکه استان خوزستان از نظر تقسیم های کشوری دارای ۲۷ شهرستان و ۵۴ شهر است، تصریح کرد: مدیریت این استان در مقایسه با سایر استان ها بسیار دشوار است، علیرغم استفاده اندک از بسیاری ظرفیت های این استان، سهم عمده ارزش افزوده بخش ها و رشته فعالیت های اقتصادی کشور متعلق به خوزستان است.

این نماینده با اشاره به اینکه خوزستان دارای مواهب عظیم خدادادی است و محرومیت و پیشرفت نامتناسب آن پذیرفتنی نیست، یادآور شد: بخشی مهمی از محرومیت خوزستان ریشه در گستردگی و تنوع بیش از حد منابع و جمعیت و به تبع آن پیچیدگی در مدیریت استانی دارد.

مولوی ادامه داد: در بخش جنوبی خوزستان صادرات نفت و فرآوردهای نفتی، صنایع پتروشیمی، گمرک و فعالیت های بندری، صید و صیادی، گردشگری، پالایشگاه، رودخانه ای و دریایی، صنایع و یگان های امنیتی و نظامی از مسایل اساسی و مهم هستند. در بخش های شمالی و شمال غربی خوزستان فعالیت های کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی اهمیت فوق العاده ای دارند. لذا با وجود این تنوع و فعالیت های این استان، مدیریت آن خارج از توان یک استانداری است و ضرورت دارد تقسیم بندی مناسب تری برای مدیریت بهینه مسایل این استان و کاستن از مشکل ها و بحران ها انجام پذیرد.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بر مبنای ظرفیت ها و شرایطی که به آنها اشاره شد، تفکیک شهرستان های آبادان، شادگان، آغاجاری، امیدیه، ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، رامهرمز، هندیجان و رامشیر که در سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آنها حدود به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، خوزستان به یک مدیریت چابک و منسجم در بخش جنوبی و به تبع آن یک مدیریت هم ارز و چابک دیگر در بخش شمالی نیاز دارد.

او، تبدیل استان خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی را عاملی برای توسعه ، پیشرفت و آبادانی این خطه از جنوب غربی کشور دانست و اضافه کرد: این تغییر موجب مدیریت منسجم در هر دو پخش شمالی و جنوبی خوزستان خواهد شد و سبب می شود در بخش شمالی کشاورزی، صنایع وابسته و تبدیلی و در بخش جنوبی صنایع پایین دستی، نفت، گاز، پتروشیمی، صادرات و صیادی در محور فعالیت های اقتصادی و برنامه های توسعه ای این استان قرار گیرند.

 مولوی ادامه داد: بر این اساس تقسیم استان خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی و تشکیل استان جدید خوزستان جنوبی با مرکزیت شهرستان آبادان پیشنهاد شد و بدیهی است که این تفکیک باید بدون تحمیل هیچ گونه بار مالی پست سازمانی و منابع جدید انجام پذیرد و پست های سازمانی، منابع و امکان های موجود بر مبنای تقسیم های جدید میان دو استان توزیع شوند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پایان از بررسی این طرح توسط کارشناسان خبر داد و گفت: این طرح اکنون در مراحل اولیه است و اجرای آن منوط به بررسی مزایا و معایب در ابعاد مختلف است که باید احصاء و مراحل بعدی پیگیری شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز