مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد:

شهر و روستای بدون دخانیات با تاکید بر حذف پایدار قلیان/ضرورت توجه جدی به موضوع کاهش سن استعمال و روی آوردن زنان به دخانیات/معرفی"اروندکنار" و "آلبوحمید" به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۲:۵۲:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۵۱۱۹
شهر و روستای بدون دخانیات با تاکید بر حذف پایدار قلیان/ضرورت توجه جدی به موضوع کاهش سن استعمال و روی آوردن زنان به دخانیات/معرفیاروندکنار و آلبوحمید به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: کاهش سن مصرف دخانیات و روی آوردن زنان به این پدیده، از مسایلی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت و باید در کنار وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها به فرهنگ‌سازی و همکاری با رسانه‌ها نگاه جدی داشته باشیم.

جعفر ربیحاوی امروز یکشنبه(20 تیرماه جاری) در گفت و گو با خبرنگار برنا از آبادان با اشاره به آمار سالیانه مرگ و میر به دلیل مصرف دخانیات اظهار کرد: دو دسته افراد از مصرف دخانیات آسیب می‌بینند. دسته‌ی اول افرادی که به صورت مستقیم دخانیات مصرف کرده و قربانی آن می‌شوند و دسته دوم افرادی هستند که به صورت غیر مستقیم، به دلیل ماندگاری دود در هوا و رسوب آن در اشیا،  مصرف‌ کننده غیر مستقیم دخانیات به شمار می‌روند.

او گفت: متاسفانه سن استعمال دخانیات، به خصوص مصرف قلیان کاهش یافته‌ که برای اجرایی‌ شدن برنامه‌های جلوگیری از این بحران، عزمی همگانی لازم است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان، افزایش تعداد زنان مصرف‌ کننده دخانیات را هم نگران‌ کننده دانست و افزود: بر اساس مستندهای علمی و میدانی، تنباکو‌های قلیانی بسیار خطرناک و سرطان‌زا است و مصرف یک قلیان کامل، برابر با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است و خانواده‌ها در این زمینه باید حساسیت بیشتری نشان دهند.  

ربیحاوی به تشریح برنامه‌های کنترل و کاهش مصرف دخانیات در حوزه ی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آبادان پرداخت و بیان کرد: در خصوص اقدام های سلبی برای کاهش مصرف دخانیات، در سال ۱۳۹۹ می توان به پلمب، تحویل اخطار بهداشتی به مراکز متخلف در خصوص عرضه قلیان و در نهایت معرفی این مراکز به مراجع قضایی اشاره کرد اما از آنجایی که اجرای 100 درصدی برنامه کنترل و کاهش استعمال دخانیات، نیازمند همکاری و هماهنگی بین‌ بخشی بوده و بخش اجرایی بسیاری از فرآیندهای اصلی  برنامه از جمله صدور مجوزهای فروش دخانیات در اداره های همکار از جمله اداره صمت و... در جریان است، تا اجرای کامل ضوابط موجود فاصله‌ی بسیار داریم.

او از اجرای پروژه"شهر و روستای بدون دخانیات با تاکید بر حذف پایدار قلیان" از شهریور ماه 99 همزمان با سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی آبادان خبر داد و  با بیان اینکه شهر اروند کنار و روستای آلبوحمید در حوزه‌ی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آبادان به عنوان"شهر و روستای بدون دخانیات" به وزارت بهداشت معرفی شده‌اند، اضافه کرد: امیدوار هستیم با اطلاع‌رسانی و همت همگانی و همکاری سازمان‌ها و اداره های همکار در زمینه کنترل و کاهش مصرف دخانیات، دانشگاه علوم پزشکی آبادان در پایان پروژه‌ی مذکور موفق به دریافت تاییدیه"شهر و روستای بدون دخانیات" از سازمان جهانی بهداشت(WHO) شود.

ربیحاوی تاکید کرد: کاهش سن مصرف دخانیات و روی آوردن زنان به این پدیده، از مسایلی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت و باید در کنار وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها به فرهنگ‌سازی و همکاری با رسانه‌ها نگاه جدی داشته باشیم.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان در پایان تصریح کرد: پروژه  شهر و روستای بدون دخانیات می‌تواند بستری مناسب برای مشارکت همگانی در مقابله با مصرف دخانیات را فراهم آورد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز