استاندار خوزستان تشریح کرد:

استفاده از ظرفیت های بلقوه خوزستان برای رونق تولید و اشتغال فراگیر/مدیران پروازی در تهران به دنبال شغل باشند/ایجاد ظرفیت واکسیناسیون روزانه ۱۰۰ هزار نفر در استان/ضرورت مشارکت بخش خصوصی در ورزش قهرمانی/بازسازی آبادان و خرمشهر نیاز به تسریع دارد

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۱:۲۹:۳۰
کد خبر: ۱۲۳۲۸۲۱
استفاده از ظرفیت های بلقوه خوزستان برای رونق تولید و اشتغال فراگیر/مدیران پروازی در تهران به دنبال شغل باشند/ایجاد ظرفیت واکسیناسیون روزانه ۱۰۰ هزار نفر در استان/ضرورت مشارکت بخش خصوصی در ورزش قهرمانی/بازسازی آبادان و خرمشهر نیاز به تسریع دارد
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مدیران پروازی در تهران به دنبال شغل مدیریتی باشند، گفت: شاخص های انتصاب های مدیران مواردی همچون پاکدستی، دلسوزی، تلاش شبانه روزی و تخصص و توانمندی و دوری از رانت و شایسته سالاری است و مدیران استان باید در تراز جایگاه رفیع خوزستان باشند. در عین حال باید از ظرفیت های بومی در این زمینه استفاده نماییم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، صادق خلیلیان شامگاه یکشنبه در نخستین گفت و گوی تلوزیونی از شبکه استانی با تشریح شرایط استان و سیاست ها و برنامه های دولت سیزدهم در خوزستان، اظهار کرد: خوزستان یک استان ویژه محسوب می شود و علتش این است که حدود نیمی از منابع بودجه کشور را تامین می کند.

او با بیان اینکه در بخش کشاورزی در اکثر موارد اول است، گفت: ۱۴ درصد نیاز غذایی کشور را خوزستان تامین می کند و یک سوم منابع آبی در آن جاری است و با تنوع قومی گسترده و مردمی که طی هشت سال دفاع مقدس دین خود را ادا کردند یک استان ویژه محسوب می شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه منظور از استانداری ویژه این است که در دولت تصمیم گرفته شده در مواقع لازم در جلسه های هیات دولت شرکت کنم و تصمیم مجموعه نظام و دولت برای کاهش مشکل های مردم خوزستان است، افزود: امیدواریم با کمک همه مسوولان و مردم، مشکل ها خوزستان کاهش یابد و استان به شکوفایی برسد.

خلیلیان در زمینه انتخاب مدیران متناسب با بزرگی استان و نقشی که در توسعه کشور دارد، بیان کرد: طبیعتا شاخص های انتصاب های مدیران مواردی همچون پاکدستی، دلسوزی، تلاش شبانه روزی و تخصص و توانمندی و دوری از رانت و شایسته سالاری است و مدیران استان باید در تراز جایگاه رفیع خوزستان باشند. در عین حال باید از ظرفیت های بومی در این زمینه استفاده نماییم.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه معضل بیکاری راهکارهای مشخصی دارد و اراده ای قوی برای رفع آن می خواهد، توضیح داد: در شرایط رکود واحدهایی داریم که یا تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند. در حال حاضر صنایع متوسط و کوچک در حدود ۵۰ درصد فعال هستند و اگر بتوانیم واحدهای تولیدی را به چرخه فعالیت برگردانیم، یک راهکار میانبر است که از این طریق مشکل اشتغال تا حد قابل توجهی رفع می شود. یک بخش دیگر ظرفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی است که با صادرات به کشورهای همجوار پتاسیل زیادی برای ایجاد اشتغال دارد. سیاست دولت در کنار ایجاد اشتغال توسعه ساخت و ساز مسکن است که جزو مهمترین سیاست های دولت است و قرار شده ساز و کاری اجرایی شود که بر اساس آن تامین زمین بر عهده دولت باشد و نیمی از هزینه مسکن کاهش یابد و با تسهیلات و آورده اولیه موجب به حرکت درآمدن اقتصاد و فعال شدن اشتغال مرتبط با بخش مسکن خواهد شد.

او اضافه کرد: همچنین برای کاهش بیکاری باید در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به سمت ایجاد پتروپالایش و ارزش افزوده برویم تا از خام فروشی پرهیز شود و صنایع پایین دستی ایجاد کنیم که به توسعه چند بعدی استان کمک کند.

مقام عالی دولت در خوزستان تصریح کرد: در صنعت فولاد نیز ظرفیت خوبی داریم و با همت ملی که ایجاد شده بسیاری از مشکل ها در حوزه بیکاری قابل حل است، البته الزام خواهیم کرد در مدیریت ها و استخدام ها اولویت با نیروهای بومی باشد مگر اینکه برای یک تخصصی نیروی آن در استان موجود نباشد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه صنایعی در استان مستقر هستند که با وجود صدمه به محیط زیست خوزستان و ایجاد آلودگی در استان حساب ها، مالیات و سکونت مدیرانشان در تهران است و مسوولیت های اجتماعی خود را نیز بخوبی انجام نمی دهند، تاکید کرد: این موضوع قابل قبول نیست و پیگیری خواهیم کرد که این مالیات ها در استان پرداخت شود و مدیران پروازی نیز باید در همان تهران به دنبال شغل مدیریتی باشند.

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه مطالبه های معوق آبداران و کارگران باید از طریق کارگروه های ملی و استانی تعیین تکلیف شود، افزود: نباید هر سال چنین معضلاتی تکرار شود و هر جا هم مشکلی در این خصوص باشد با شفافیت و صراحت آن را با مردم در میان خواهم گذاشت.

خلیلیان تاکید کرد: نباید اختلاف های میان دستگاه ها موجب معطل ماندن خدمات عمومی شود و در زمینه مشکل های مردم بخشی نگری ها و خودخواهی ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

او یکی از مزیت های استان را دارا بودن رودخانه های پرآب در آن دانست و تصریح کرد: این استان دارای یک حقابه است و همانطوریکه منابع نفتی استان برای توسعه کشور هزینه می شود قطعا حقابه استان هم باید محقق شود و ما آن را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: مقام معظم رهبری در سفر سال ۷۵ به استان فرمان اجرایی شدن طرح احیای زمین های کشاورزی را دادند و تا سال ۸۸ هیچ اقدامی نشد و در آن سال که مسوولیت داشتم بررسی کردم و ساختار اجرایی و ردیف اعتباری برای این طرح ایجاد کردیم و سال ۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد. البته اشکال هایی در فاز یک وجود دارد که باید در فاز دو آن را اصلاح کنیم.

رییس ستاد استانی مقابله با کرونا ویروس خوزستان با اشاره به اینکه در اولین شب مسوولیتم از یک بیمارستان و دو بخش آی سی یو بازدید کرده و از کادر درمانی قدردانی نمودم، بیان کرد: خوشبختانه وضعیت بیماری نسبت به دو هفته گذشته تقریبا به نصف رسیده به طوریکه دو هفته پیش متوسط مراجعه روزانه افراد ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر بود که این رقم هم اکنون به پنج هزار و ۶۰ نفر رسیده که نشاندهنده شرایط نزولی بیماری در استان است.

مقام عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه تا کنون دو میلیون نفر در استان واکسن دریافت کرده اند، اضافه کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده به دنبال ظرفیت سازی برای تزریق روزانه ۱۰۰ هزار نفر هستیم و در نظر داریم تا نیمه آبان، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف ۱۸ سال به بالا را تحت پوشش کامل واکسیناسیون قرار دهیم و با فروکش کردن روند بیماری امیدواریم کیفیت خدمات به بیماران بهبود یابد.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه باید برای ورزش دو مسیر قهرمانی و همگانی را دنبال نماییم، تاکید کرد: منابع دولتی نیز باید بر اساس شرایط استان و محرومیت هایی که در برخی مناطق داریم اولویت بندی شود.

خلیلیان در خصوص مشکل تیم های خوزستانی حاضر در لیگ های استانی و کشوری، اظهار کرد: راه موفقیت در ورزش قهرمانی اتصال به منابع دولتی نیست چون منابع دولتی با محدودیت مواجه است و باید مشارکت بخش خصوصی را در امر ورزش قهرمانی داشته باشیم و از ظرفیت بخش خصوصی در ورزش استفاده کنیم و بخش دولتی هم در کنار بخش خصوصی از تیم های ورزشی حمایت کند.

او خوزستان را استانی با تکثر بالا و دارای فرهنگ های بومی محلی و بسیار اصیل دانست و بیان کرد: ما باید ظرفیت های استان را تقویت کنیم و اصالت فرهنگی خوزستان در ابعاد و قومیت های مختلف را ترویج و توسعه دهیم و از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر استفاده کنیم. امیدواریم با کاهش روند بیماری و پوشش کامل واکسیناسیون جامعه را به سمت شرایط عادی سوق داده و مراکز آموزشی فرهنگی و اصناف پرخطر بازگشایی شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان در بخش دیگری از صحبت های خود اضافه کرد: امروز هم روز سینما بود که آن را به اهالی سینما و هنرمندان خوزستانی تبریک عرض می کنم در عین حال در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم و یاد و خاطره این رویداد عظیم و ارزشمند را گرامی میداریم.

استاندار خوزستان با اشاره به توسعه کشاورزی استان تشریح کرد: فعالیت هایی که در بخش کشاورزی توسط تولید کنندگان انجام می شود به تولید محصول منجر خواهد شد و این تولید محصول منشا رشد و توسعه است چرا که پس از آن فرآوری و تجاری سازیست که به هم پیوسته است.

خلیلیان گفت: در مورد قیمت خرما برای خرید تضمینی پیگیری ها نتیجه داده و با قیمت ۹۲۰۰ و گندم ۷۵۰۰ به تصویب رسیده که مشوق خوبی برای کشاورزان است.

مقام عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه آبادان و خرمشهر در دوران دفاع مقدس آسیب زیادی دیدند، تصریح کرد: این دو شهر هنوز از آسیب ها رنج می برند و بازسازی آبادان و خرمشهر نیاز به تسریع دارد و این اراده وجود دارد و می توانیم از ظرفیت های گردشگری و تجارت مرزی در این زمینه استفاده نماییم.

استاندار خوزستان در پایان افزود: برای پیشرفت استان ارکان حکمرانی به هم پیوسته است و بخش های مختلفی همچون دولت، مجلس، شوراها و رسانه و دیگر بخش ها باید همه در کنار هم باشند و با هم افزایی به امر توسعه کمک شود.

 

نظر شما