توصیه های مهم در زمان وقوع پدیده گرد و غبار

۱۴۰۰/۱۲/۰۲ - ۱۰:۴۰:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۰۷۳۳
توصیه های مهم در زمان وقوع پدیده گرد و غبار
مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وقوع شرایط گرد و غبار که امروز منجر به تعطیلی پنج شهرستان خوزستان(اندیمشک، دزفول، شوشتر، ایذه و مسجدسلیمان) شد، توصیه های ذیل را یاد آور شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار و  برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی و کاهش اثرهای سینرژیستی پدیده گرد و خاک و بیماری کووید ۱۹ که می تواند منجر به خطرهای جدی برای سلامت و بهداشت عمومی به ویژه افراد حساس و دارای بیماری های زمینه ای و قلبی و تنفسی شود، لازم است توصیه های بهداشتی و ایمنی زیر مد نظر قرار گیرند:

1- وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق سایت ها و رسانه های معتبر پیگیری نمایید.

2- از انجام فعالیت های شدید بدنی مانند قدم زدن در پارک ها و دویدن در فضای آزاد و هرنوع ورزش سبک و سنگین خودداری نمایید.

3- کلیه ورزشکاران از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی در هوای آزاد خودداری نمایند.

4- استفاده از خودروهای شخصی و خودروهای تک سرنشین را کاهش دهید و حتی الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید.

5- به دلیل محبوس شدن هوا در شرایط پایداری جوی به هیچ وجه در ارتفاعات توقف نکنید.

6- عدم خروج غیر ضروری از منزل و محل کار به خصوص بیماران دچار بیماری های قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم و آلرژی و افرادی که از لنز چشمی استفاده می کنند(در صورت لزوم خروج از منزل یا محل کار حتما از ماسک مناسب(مدل FFP2 برای جلوگیری از تنفس هوای آلوده استفاده شود و همچنین از عینک مناسب استفاده نمایید).

7-  در خانه نیز شدت فعالیت های خود را کاهش دهید.

8- کلیه در و پنجره و منافذ ساختمان محل زندگی خانه و محل کار، کاملا بسته نگه داشته شود و از باز و بسته کردن غیر ضروری آن خودداری نمایید.

9- اگر در محل سکونت از سیستم های تصفیه هوا استفاده می شود فیلتر های آن را به موقع تمیز و جایگزین نمایید.

10- از فعالیت هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل خانه می شود مثل: سرخ کردن غذا، جارو کشیدن، روشن نمودن شمع و عود و شومینه با استفاده از سوخت چوب، خانه تکانی و... خودداری نمایید.

11- از وسایل گاز سوز و نظایر آن در هنگام بروز پدیده کمتر استفاده نمایید و با مصرف بهینه گاز طبیعی از افزایش آلاینده ها جلوگیری کنید.

12- از مصرف سیگار و قلیان در فضای بسته خودداری نمایید.

13- میوه جات و سبزیجات که در محیط های باز نگهداری و عرضه می شوند را پس از خریداری کاملا شستشو نمایید.

14- از خرید مواد غذایی فساد پذیر که توسط دوره گردان عرضه می شوند، خودداری نمایید.

15- به علت بخارهای حاصل از مواد پاک کننده شیمیایی و گندزدا حتی الامکان از مصرف این مواد در شرایط بروز پدیده خودداری نمایید.

16- استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس ها پس از هر بار خروج از منزل به دلیل جذب ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی بدن لازم و ضروری است.

17- برای یک تغذیه مناسب در شرایط بروز پدیده مصرف شیر و ماست کم چرب و میوه و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن توصیه می شود.

18- در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی عروقی سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایند./انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز