توصیه های مهمی که باید برای پیشگیری از گرمازدگی بدانیم

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۱۳:۴۴:۲۵
کد خبر: ۱۳۴۱۵۷۱
توصیه های مهمی که باید برای پیشگیری از گرمازدگی بدانیم
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: این روزها که تب گرما در استان بالا گرفته باید با رعایت توصیه‌هایی از ابتلا به گرمازدگی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، عبدالله خوان زاده امروز دوشنبه 30 خرداد ماه اظهار کرد: طی روزهای اخیر شدت گرمای هوا به حدی بوده که ممکن است برخی افراد را دچار مشکل کند بنابراین باید با رعایت نکته های لازم خود را در برابر گرما محافظت کنیم.

او گفت: معمولا تمام افرادی که در محیط گرم فعالیت و یا ورزش می‌کنند در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند و بیش از همه افراد کهنسال، کودکان و کسانی که داروهای ضد افسردگی و آرامبخش مصرف می‌کنند، برای ابتلا مستعدتر هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان افزود: خشک و داغ شدن پوست، عدم تعریق، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع، سردرد و سرگیجه، استفراغ و تهوع و اسهال از علایم گرمازدگی هستند.

خوان زاده به بیان اقدام های لازم برای جلوگیری از گرمازدگی اشاره و بیان کرد: وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید، قبل، بعد و طی ورزش، آب زیادی بنوشید(حداقل سه لیتر در روز) به میزان کافی بخوابید و میوه‌ها و سبزی های سرشار از پتاسیم را به میزان زیاد مصرف کنید تا بدن‌تان بتواند خودش را با گرما تطبیق دهد.

او با تاکید بر اینکه بدن خود را خنک نگه دارید، اضافه کرد: اگر می توانید در معرض آفتاب قرار نگیرید و در سایه راه بروید یا از یک سایبان مثل چتر استفاده کنید، کِرم ضد آفتاب استعمال کنید، کلاه لبه‌دار روی سرتان بگذارید، عینک آفتابی بزنید و لباس‌های نخی و نازک و گشاد با رنگ روشن بپوشید.

خوان زاده ادامه داد: سعی کنید فعالیت‌ها و کارهای بیرون خود را در وقت های خنک‌تر روز انجام دهید، ورزش و فعالیت بدنی کمتری در گرما انجام دهید، مخصوصاً اگر باعث می شود عرق زیادی کنید. نوشیدن آب به تنهایی برای بدن کافی نیست، باید بدانید که در هنگام عرق کردن علاوه بر دفع آب بدن، نمک نیز دفع می شود.

او افزود: استفاده از خاکشیر یخ‌مال یا شربت آبلیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است، از دادن هر گونه داروی تب‌بُر مانند استامینوفن به افراد گرما زده خودداری کنید و اگر فرد فاقد هوشیاری است، او را به پهلو بخوابانید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان در پایان از شهروندان خواست که در صورت مواجه شدن با فرد گرمازده با اورژانس 115 تماس حاصل فرمایند./انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز