استاندار خوزستان: لزوم گسترش مناسبات استان های خوزستان و بصره / ضرورت تسهیل در تردد زایرین اربعین حسینی / فعالیت ۲۴ ساعته گیت‌های گذرنامه در مرزهای ایران و عراق

۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۰۹:۲۷:۱۹
کد خبر: ۱۳۶۶۸۶۴
استاندار خوزستان: لزوم گسترش مناسبات استان های خوزستان و بصره / ضرورت تسهیل در تردد زایرین اربعین حسینی / فعالیت ۲۴ ساعته گیت‌های گذرنامه در مرزهای ایران و عراق
استاندار خوزستان در دیدار با استاندار بصره بر گسترش روابط دو استان در ابعاد مختلف و هماهنگی‌های لازم طرفین برای تسهیل در تردد زایرین اربعین حسینی، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، صادق خلیلیان شامگاه یکشنبه 30 مرداد ماه در دیدار و نشستی با"اسعد العیدانی" استاندار بصره عراق که به منظور هماهنگی‌های لازم تردد زوار اربعین حسینی، در محل سالن نشست های سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، به برادری، دوستی و پیوند عمیق تاریخی دو کشور ایران و عراق اشاره و اظهار کرد: انتظار می‌رود سال به سال روابط دو کشور در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گسترش پیدا کند، همچنین انتظار می‌رود روابط بین استان‌های مرزی خوزستان و بصره در تمام سطوح برقرار شود.

او گفت: علاوه بر امکان های گسترده‌ای که در دو استان برای مبادله های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد یکی دیگر از مباحث همکاری برای اربعین حسینی است که البته این روابط شامل ارتباط های زیارتی در طول سال و زیارت اربعین حسینی به صورت خاص را شامل می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه اربعین حسینی به یک فرهنگ تبدیل شده که مردم هر دو کشور این ایام را مقدس دانسته و تدار‌‌ک خاصی فراهم می‌کنند، افزود: لذا پیاده‌روی اربعین حسینی باید به شکل مطلوبی ساماندهی شود تا زایرین به بهترین شکل زیارت خود را انجام دهند.

خلیلیان با اشاره به تدارک های انجام شده از سمت ایران و عراق، بیان کرد: مواردی که در طرف ایرانی انجام می‌شود شامل پارکینگها، مواکب، سایه‌بان، گیت‌های عبور و مرور زایران، کنترل و بازرسی گذرنامهها است.

پیشبینی تردد پنج میلیون زایر از مرزهای ایران

استاندار خوزستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در‌ مجموع پنج میلیون نفر زایر از مرزهای ایران وارد عراق شوند و دو میلیون نفر آن‌ها از مرزهای خوزستان عبور کنند که عبور ۷۰ درصد از این دو میلیون نفر از پایانه مرزی شلمچه پیشبینی می شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان اضافه کرد: عبور اختصاصی اتباع خارجه نیز از‌ پایانه مرزی شلمچه امکان پذیر خواهد شد که پیش‌بینی ما حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر است.

او ادامه داد: با توجه به تراکم جمعیت و دو سال تعطیلی مراسم اربعین حسینی به دلیل شیوع کرونا ویروس، اشتیاق زوار بیشتر شده و تدارک و آمادگی گیت‌ها در ایران و هماهنگی با عراق بسیار مهم است.

خلیلیان افزود: باید آمادگی‌هایی از نظر آب آشامیدنی، یخ و سایه‌بان در دو طرف مرز داشته باشیم و در زمان برگشت زایران نیز این زیر ساختها آماده باشند.

فعالیت 24 ساعته گیت‌های گذرنامه

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه یکی از موارد خیلی مهم فعالیت 24 ساعته گیت‌های گذرنامه در دو طرف مرز و بدون تعطیلی است تا باعث ازدحام‌ جمعیت نشود، تاکید کرد: پس از عبور زوار از مرزها، انتقال آن‌ها به شهری‌های بصره، کربلا و نجف بسیار مهم است و هماهنگی‌ها باید به گونه‌ای باشد که گرما باعث اذیت شدن زوار نشود.

بهره مندی زوار از امکان جا به جایی ریلی و دریایی

نماینده عالی دولت در خوزستان توضیح داد: بیشترین حمل و نقل، زمینی انجام خواهد شد ولی اگر از امکان های ریلی نیز استفاده شود، بسیار خوب است. همچنین اگر‌ امکان حمل و نقل دریایی از آبادان و خرمشهر به بصره فراهم شود هر چند که تعداد زیادی را پوشش نمی‌دهد ولی باعث تسهیل عبور زایرین خواهد شد.

او گفت: استفاده از قطار و حمل و نقل دریایی زمینه‌ای برای استفاده بیشتر از این دو ظرفیت در طول سال است تا روابط بین خوزستان و بصره از این طریق نیز تسهیل تر شود.

لزوم آمادگی و هماهنگی در شرایط ضروری

خلیلیان با تاکید بر فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم مانند آمبولانس، بالگرد،‌ آمادگی اورژانس و نظایر آن در مواقع ضروری افزود: طی زمان برگشت زوار از مراسم‌ اربعین حسینی، لازم است در دو طرف مرز حداقل دو تا سه روز پس از اربعین خدمات به زوار ارایه شود.

استاندار خوزستان در پایان بر امنیت همایش اربعین حسینی تاکید کرد و ادامه داد: همکاری‌هایی دیگری که می‌تواند بین استان خوزستان و بصره انجام شود در بحث امنیت و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر موارد مشابه احتمالی است تا شاهد ارتقای امنیت مرزی بین دو استان باشیم./انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز