با حضور رییس جمهور؛ ابر پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان رسما به بهر برداری رسید

۱۴۰۱/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۵:۲۹
کد خبر: ۱۴۵۱۱۹۸
با حضور رییس جمهور؛ ابر پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان رسما به بهر برداری رسید
طرح تثبیت و توسعه پالایشگاه آبادان موسوم به فاز دو با حضور رییس جمهور، رسما به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، سید ابراهیم رییسی دقایقی قبل همزمان با 29 اسفند"روز ملی شدن صنعت نفت" واحد 51 فاز دو پالایشگاه آبادان اولین و بزرگترین واحد پالایشی کشور و منطقه جنوب غرب آسیا را رسما بهره برداری کرد.

بخش نخست فاز دو طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری در حالی به بهره برداری رسمی رسید که 210 هزار بشکه در روز را به ظرفیت پالایشگاه آبادان و کشور افزوده است.

ظرفیت اسمی پالایشگاه آبادان با راه‌اندازی این واحد به مرز 640 هزار بشکه در روز رسیده و عظمت این واحد پالایشگاهی مهم هنگامی مشخص می‌شود که آن را با ظرفیت مجموع پالایشگاه های تبریز(120 هزار بشکه در روز)، لاوان(60 هزار بشکه در روز) و کرمانشاه(20 هزار بشکه در روز) مقایسه کنیم.

با بهره‌برداری از فاز(۲) پالایشگاه آبادان، تولید بنزین از 10 میلیون لیتر به 14 میلیون لیتر در روز و تولید نفت‌گاز( گازوئیل) از 16 میلیون لیتر به 20 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

اجرای این طرح در شرایط سخت تحریمی و با تکیه بر توان داخلی در آذرماه به اتمام رسیده و این بخش از آذرماه در مدار تولید قرار گرفته و پس از طی مراحل آزمایشی امروز رسما بهره برداری شد.

طراحی، ساخت و نصب بزرگترین واحد تقطیر در اتمسفر به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز و واحد تقطیر در خلاء به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز در منطقه غرب آسیا، طراحی‌، ساخت و نصب بزرگترین هیدورکراکر (شکست کاتالیستی هیدروژنی) در منطقه غرب آسیا با ظرفیت بیش از ۴۲ هزار بشکه در روز، طراحی، ساخت، حمل و نصب یکپارچه بزرگترین کوره هیدروژن در منطقه غرب آسیا به وزن ۱۵۰۰ تن، طراحی، ساخت و نصب بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی کشور به ارتفاع ۱۲۰ و ۱۲۵ متر و طراحی، ساخت و نصب بزرگترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز از جمله ویژگی‌های این طرح هستند.

همچنین ۳۴ میلیون ساعت کار بدون حادثه (ناتوان کننده) در ابرپروژه‌های پالایشی در کشور، پیشرفت ۳۲ درصدی در بخش اجرایی در ابرپروژه‌های پالایشی در سال پایانی پروژه و در دولت سیزدهم و اشتغال‌آفرینی مستقیم برای هفت هزار و ۳۰۰ نفر و مجموعا به میزان ۶۰ میلیون نفر ساعت در سایت و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور رکوردهایی هستند که در جریان اجرای این پروژه ثبت شده‌اند.

واحدهای تصفیه تعریف شده‌ در فاز دوم پالایشگاه منجر به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه به یورو(۵) خواهند شد که با بهره‌برداری از آنها این پالایشگاه جوان‌تر و توان تولید آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین فعالیت این فاز باعث کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش درصد تولید مازوت، افزایش تولید ۵۳ درصدی گاز مایع، ۲۳ درصدی گازوئیل و ۶ درصدی بنزین خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز