مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند: مالک استخر شهدای کارگر اداره کار آبادان است / رای قطعی و نهایی حادثه غرق شدن کودک آبادانی را دستگاه قضایی صادر می‌کند

۱۴۰۲/۰۲/۲۷ - ۱۰:۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۴۷۴۰۱۰
مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند: مالک استخر شهدای کارگر اداره کار آبادان است / رای قطعی و نهایی حادثه غرق شدن کودک آبادانی را دستگاه قضایی صادر می‌کند
مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند آخرین وضعیت حادثه غرق شدن کودک 9 ساله آبادانی در استخر شهدای کارگر را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، ظهر دوم اردیبهشت انتشار خبر فوت یک کودک نه ساله مردم آبادان را در شوک فرو برد. کودکی که عصر جمعه یکم اردیبهشت ماه همراه با پسر عمه خود به استخر شهدای کارگر آبادان رفته بود و دچار حادثه می‌شود؛ با وجود تلاش برای احیا اما متاسفانه روز بعد در بیمارستان علوی فوت کرد.

برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه با عبدالله کعبی مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

برنا: اولین روز اردیبهشت در مجموعه آبی ورزشی شهدای کارگر آبادان اتفاقی افتاد که موجب نگرانی خانواده‌ها شد، در ابتدا ابعاد این حادثه را شرح می‌دهید؟

عبدالله کعبی: قبل از شروع گفت و گو لازم است مجددا به خانواده"مرحوم محمد طاها موسوی" تسلیت بگویم و از خدای متعال برای آنها آرزوی صبر کنم. همانطور که در اخبار سه هفته اخیر منتشر شده، این نوجوان به اتفاق پسر عمه 24 ساله خود شب اول اردیبهشت به استخر شهدای کارگر آبادان مراجعه و در قسمت نیمه عمیق وارد استخر شده ولی چند دقیقه بعد بی حرکت روی سطح آب مشاهده می‌شود.

تمام اقدام های تامینی از لحظه مشاهده کودک روی آب توسط ناجیان غریق و پس از آن عوامل اورژانس انجام و کودک به بیمارستان علوی منتقل می‌شود که متاسفانه ظهر روز بعد از حادثه ایشان فوت کردند.

برنا: مهمترین سوال افکار عمومی بحث امنیت فضاهای ورزشی به خصوص استخرهاست. فکر می‌کنید  قصوری در این حادثه اتفاق افتاده است؟

مدیرکل ورزش و جوانان اروند: من یک توضیح مقدماتی بدهم؛ استخر شهدای کارگر متعلق به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبادان است که از طریق مزایده به بهره‌بردار بخش خصوصی واگذار شده است. استخر کارگر 25 متر طول دارد و طبق استاندارد این استخر باید دارای سه ناجی غریق و یک مدیر سانس باشد که همگی گواهینامه معتبر از فدراسیون را دارا باشند.

برنا: استخر کارگر در شب حادثه استاندارد لازم و این تعداد ناجی را داشته؟

عبداله کعبی: بله. بر اساس مکاتبه ها و مدارک موجود، افراد حاضر در شب حادثه در محل بوده‌اند. تمام مدارک افراد، بیمه نامه و شرح حادثه‌ای که توسط کلانتری 11 و بازرسان بیمه و کارشناسان رسمی دادگستری تنظیم شده تحویل قاضی شعبه یک پرونده شده است.

برنا: با توضیح شما در مورد حضور ناجیان غریق، سیستم هیات نجات غریق و اداره ورزش و جوانان آبادان چه نقشی در اداره و نظارت بر اماکن ورزشی را دارند؟

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند: طبق قانون، نظارت بر اماکن ورزشی و استخرها توسط اداره ورزش و جوانان شهرستان انجام می‌شود. در صورت تخلف اماکن ورزشی و استخرها مانند نداشتن بیمه، نداشتن نجات غریق یا گواهینامه و مجوزهای قانونی، روند به این شکل است که مسوول هیات نجات غریق و غواصی کتبا از دو جا پیگیری می‌کند؛ اول اداره ورزش و جوانان شهرستان و دوم رییس هیات نجات غریق و غواصی منطقه آزاد اروند به عنوان دو نهاد بالادستی.

برنا: و این نظارت در مورد این استخر و استخرهای دیگر انجام شده؟

کعبی: به شکل مستمر و مرتب؛ در صورت وجود نقص یا مشکل رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان موضوع را به مدیر مجموعه ورزشی یا استخر برای برطرف شدن اعلام می‌کند. چنانچه مورد یا نقص برطرف نشود آن وقت ربیس اداره ورزش و جوانان شهرستان به اداره اماکن نیروی انتظامی نامه نگاری می‌کند که مجموعه ورزشی یا استخر متخلف یا دارای ایراد پلمب شود، در حالی که استخر کارگر فعال بوده و مشکلی نداشته است.

برنا: پس ایراد کار کجاست؟ چرا یک کودک در یک فضای ورزشی فوت کرده است؟

مدیر کل ورزش و جوانان اروند: مالکیت استخر شهدای کارگر در اختیار اداره کار است. در حال حاضر کارشناسان اداره ورزش و جوانان و کارشناسان اداره کار خوزستان و کارشناسان دادگستری در حال جمع‌آوری مستندات و نظرها در خصوص حادثه هستند و طبق روند این مستندها تقدیم قاضی پرونده خواهد شد تا ابعاد مختلف حادثه، علل و مقصران آن معرفی شوند و تمام نتایج کارشناسی به شکل شفاف به مردم منطقه اطلاع رسانی خواهد شد.

برنا: اتهام هایی به اداره ورزش و جوانان آبادان و اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند وارد شده، مایلید در این مورد صحبت کنید؟

کعبی: نظر قطعی و نهایی را دستگاه قضایی صادر می‌کند و خواسته اینجانب از دستگاه قضا تسریع در نتیجه و برخورد قاطع با خاطیان و کسانی است که در این حادثه نقش داشتند. ناجیان غریق در شب دوم به دستور قاضی کشیک بازداشت و پس از بازپرسی فعلا به قید ضمانت آزاد شده‌اند. پرونده در حال بررسی و در روال کاری قرار دارد و خواهش می‌کنم که فضایی آرام برای به نتیجه رسیدن آن فراهم شود.

برنا: برای تکرار نشدن چنین حادثه‌ای چه باید کرد؟

مدیر کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند: برای تکرار نشدن این حادثه تلخ از دادستان محترم آبادان به عنوان مدعی العموم درخواست می کنم که بدون اغماض مقصرین و مسببین این حادثه را اعلام و اشد مجازات را برای آنها درخواست کند. ضمن اینکه اداره ورزش و جوانان شهرستان‌ها و هیات‌های ورزشی مختلف باید بُعد نظارتی خود را تشدید کنند.

در این حادثه مشخص اخطاریه‌های لازم، مکاتبه های هیات نجات غریق و غواصی شهرستان، گزارش کار سامانه ملی مجوزها و مراحل اخذ مجوز از سوی پیمانکار استخر با کد رهگیری D48270412  و تصویر بیمه نامه مسوولیت مدنی استخر همه موجود است.

برنا: تا به امروز نتیجه خاصی در خصوص دلایل این حادثه اعلام شده؟

کعبی: گزارش اولیه هیات نجات غریق و غواصی بر اساس مکاتبه ها و کار کارشناسی"عدم تسلط ورزشکار و عدم توجه همراه به قسمت نیمه عمیق و عدم هشدار به موقع ناجی غریق" اعلام شده است. در زمینه اقدام های پس از حادثه هم دلیل عدم موفقیت احیای اولیه؛ عدم تنفس طبیعی به دلیل آب خوردن ناشی از غرق شدگی و تغذیه بسیار بالای ورزشکار قبل از ورود به استخر اعلام شده است.

برنا: صحبت پایانی؟

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند: مردم شریف اروند به ویژه شهرستان آبادان بدانند و مطمئن باشند که تمام نتایج کارشناسی به شکل شفاف اطلاع رسانی خواهد شد و چنانچه حتی خانواده داغدیده قصد گذشت داشته باشند، ما به عنوان خادم مردم شریف کوتاه نخواهیم آمد و با تشدید اقدام های نظارتی امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاق های تلخی نشویم.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما