معاون پارلمانی رئیس جمهور:

حق داشتن وکیل اصلی ترین حقوق شهروندی/ پیشینه دیرینه این حق در ایران

۱۳۹۵/۱۲/۱۳ - ۱۴:۵۷:۳۴
کد خبر: ۵۲۹۱۳۷
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: حق داشتن وکیل یکی از اصلی ترین حقوق شهروندی هست و در نظام حقوقی ایران پیشینه ای دیرینه دارد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، حسینعلی امیری در مراسم هفت اسفند سالروز استقلال کانون وکلای خوزستان با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: در جامعه ای که اساسا حقوق مردم مورد خدشه قرار گرفته و به آن توجهی نشود، یعنی حاکمیت قانون وجود ندارد؛ در چنین جوامعی صحبت از اقتصاد، رونق اقتصادی، حقوق شهروندی، سرمایه گذاری، مراودات اقتصادی بی اساس خواهد بود.

وی افزود: سرمایه گذاری که اعتماد و اطمینان به رعایت حقوق آن در کشور مورد هدف خود نداشته باشد هرگز به دنبال سرمایه گذاری در آن کشور نمی رود. سرمایه گذار داخلی هم اگر حس کند که دادخواهی وجود ندارد و به حقوقش توجهی نمی شود آن وقت دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: اگر گردشگران و توریست های خارجی با اعتماد قدم به خاک این کشور نگذارد و همواره نسبت به تضمین حقوقش اطمینان نداشته باشد، هرگز به کشور ورود نخواهد کرد.

امیری بیان کرد: رئیس جمهور در همان ۱۰۰ روز اولی که دولت تدبیر و امید مستقر شد منشور حقوق شهروندی را با همکاری حقوقدانان برجسته، قضات، وکلا و با نظارت خود تدوین و به معرض عموم گذاشت.

وی عنوان کرد: منشور حقوق شهروندی با نظر مستقیم روحانی در آذرماه سال جاری از با ۲۱ عنوان و ۱۰۰ ماده رونمایی شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه این منشور همچنین از غنای کارشناسی بسیار بالایی برخودار است، ادامه داد: منشور حقوق شهروندی را وقتی مورد مطالعه قرار داده و با سایر اسناد مرتبط با حقوق بشر مقایسه کند، انصافا از نوآوری های بسیار جالبی برخوردار است.

امیری یادآور شد: حق داشتن وکیل، دادرسی منصفانه، استقلال وکیل، اجتماعات، تشکل ها، سلامت، داشتن محیط سالم و حقوق دیگر از جمله مفاد منشور حقوق شهروندی است. البته ابلاغ این منشور در ابتدای راه است و اقشار و اصفاف مختلف باید برای اجرای آن نقش پذیری و قبول مسئولیت داشته باشند.

وی تأکید کرد: باید در گروه های مختلف نسبت به منشور حقوق شهروندی اهمیت خاصی قائل شویم تا همه مردم از مواهب آن بهره مند شوند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص وکلا گفت: وکالت و حقوق شهروندی در دو محور قابل بحث و بررسی است. محور اول آن حق داشتن وکیل است که یکی از اصلی ترین حقوق شهروندی هست و در نظام حقوقی ایران پیشینه ای دیرینه دارد.

امیری در پایان گفت: اساسا وکیل رقیب قاضی نیست بلکه هر دو در کنار هم بال فرشته عدالت هستند. در حقیقت استقلال وکیل و کانون وکلا امری مهم است و حق داشتن وکیل هم جزو اصلی ترین مفاد منشور حقوق شهروندی است.

خبرنگار: سحر کوراوند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز