رئیس فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی:

۱۵۰هزار ورزشکار روستایی در ایران ساماندهی شده اند

۱۳۹۵/۱۲/۱۹ - ۱۶:۲۶:۳۷
کد خبر: ۵۳۲۵۰۴
۱۵۰هزار ورزشکار روستایی در ایران ساماندهی شده اند
رئیس فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی کشور گفت:هم اکنون 150 هزار ورزشکار به شکل رسمی و سازمان یافته تحت پوشش فدراسیون ورزش های روستایی فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا جعفری در حاشیه جشنواره کشوری ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی به میزبانی خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورزش های سنتی و بومی و محلی فی النفسه رسالت و ماموریت فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی است و به جرأت می توان گفت که یکی از مهمترین و راهبردی ترین وظایف حاکمیتی بخش ورزش تلقی می شود چون جامعه مخاطب ما جامعه مولد کشور است.

وی افزود: در زمینه اجرای منویات رهبری در بحث احیا و ترویج ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی به عنوان یکی از مهم ترین وظایف مان به طور ویژه برنامه ریزی می کنیم تا از این طریق بتوانیم با احیا و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی که در قالب بازی ها تجلی یافته هم به بحث موارد آموزشی و تربیتی توجه داشته باشیم.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی ایران با اشاره به لزوم آشناسازی نسل آینده با میراث ناملموس فرهنگی کشور افزود: به نوعی باید در راستای تربیت مدیران شایسته فرهنگ ارزشی کشورمان اهتمام داشته باشیم.

جعفری با اشاره به اینکه بخش دیگری از فعالیت های ما معطوف به توسعه ورزش های کلاسیک است که در حوزه روستا با اقبال ویژه ای مواجه شده بیان کرد: با توجه به تعدد و گستردگی روستاها نیازمند حمایت ویژه هستیم چون بحث ورزش را در 63هزار روستا مدیریت می کنیم که اگر بخواهیم برای  یک محدوده خاص با جمعیت محدودی برنامه ریزی داشته باشیم نیاز به توسعه زیرساخت های ورزشی در روستاها داریم.

وی با اشاره به افزایش 50 درصدی جمعیت ورزشکاران روستایی گفت: هم اکنون 150 هزار ورزشکار به شکل رسمی و سازمان یافته تحت پوشش فدراسیون ورزش های روستایی فعالیت می کنند.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی ایران با اشاره به توزیع نامتوازن جمعیت در روستاها گفت: باید تدوین طرح جامع توسعه ورزش روستایی در کشور را هرچه سریعتر عملیاتی کنیم چون ورزش روستایی به آن نیازمند است.

جعفری بیان کرد: در سال آینده با نظر خاص دولت و مجلس نقطه عطفی در تاریخ بودجه ورزش کشور رقم می خورد که ورزش روستایی هم از این فرصت به صورت ویژه استفاده می کند تا بتوانیم به جامعه پرمخاطب روستایی به صورت ویژه خدمات رسانی و هم افزایی خاصی را در اجرای منویات رهبری برای معرفی ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی در عرصه بین المللی  برنامه ریزی و ظرفیت سازی کنیم.

وی با اشاره به نخستین حضور ایران در دومین دوره المپیاد عشایر جهان در قرقیزستان خبر داد: با وجود اعزام پنج ورزشکار به این مسابقات اما همین نمایندگان نیز از میان 68 کشور جهان پنج مدال طلا را برای ایران کسب و مقام پنجم را نیز به خود اختصاص دادند.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی ادامه داد: کلید تاسیس فدراسیون جهانی ورزش های قومیتی در این دوره از بازی ها زده شد و ایران برای اولین بار در یک تشکیلات جهانی حضور پیدا کرد تا از این طریق برای معرفی ورزش های سنتی در عرصه بین المللی اهتمام داشته باشند.

جعفری با بیان اینکه در سال جاری پنج میلیارد ریال تجهیزات برای روستاها خریداری شد که به نسبت جمعیت ورزشکاران روستایی کفایت نمی کند، اضافه کرد: بیش از 700 بازی بومی و محلی در قالب دو هزار و 400 ورزش در ایران فعالیت دارند.

خبرنگار: مهدی ربیع

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز