قطار گردشگری شروعی خوب برای استفاده از داشته های طبیعی/ از ممنوعیت رهاسازی ماهی عید تا توصیه هایی برای استفاده از سبزه ها

۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۲۲:۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۳۸۵۷۷
قطار گردشگری شروعی خوب برای استفاده از داشته های طبیعی/ از ممنوعیت رهاسازی ماهی عید تا توصیه هایی برای استفاده از سبزه ها
مدیرکل محیط زیست خوزستان در خصوص قطار گردشگری گفت: قطاری که به همت تورهای گردشگری و دوستداران طبیعت راه افتاده می تواند شروع خوبی باشد تا از داشته های طبیعی خود که اکثر مردم با آن بیگانه هستند، بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در توسعه پایدار یکی از زمینه هایی که در مورد آن زیاد صحبت می شود خصوصا در کشورهای توسعه یافته، بحث گردشگری است. گردشگری در تعاریف استاندارد هر گردشگر خارجی که وارد می شود می تواند بین ۳ تا ۱۰ شغل را با کمترین هزینه و خسارت ممکن ایجاد کند.

وی ادامه داد: گردشگری جزو صنایعی است که کمترین استفاده را از منابع طبیعی مانند آب، خاک و هوا را دارا است اما بیشترین سود دهی را برای مردم دارد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: در حوزه گردشگری یکی از زمینه هایی که مغفول مانده بحث گردشگری طبیعی و محیط زیست است. وقتی در گذشته نه چندان دور صحبت از گردشگری به میان می آمد همه تصور می کردند فقط دیدن آثار باستانی مد نظر است.

لاهیجان زاده تصریح کرد: گردشگری طبیعی تعاریف سلبی ندارد بلکه در حقیقت نگاه مسئولانه به طبیعت و محیط زیست است.

وی در خصوص قطار گردشگری گفت: قطاری که به همت تورهای گردشگری و دوستداران طبیعت راه افتاده می تواند شروع خوبی باشد تا از داشته های طبیعی خود که اکثر مردم با آن بیگانه هستند، بیشتر استفاده کنیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان عنوان کرد: ویژگی های طبیعی و پتانسیل های با ارزش در استان خوزستان وجود دارد ولی متاسفانه در مورد آنها کار نکردیم. مثلا در خوزستان نزدیک به یک میلیون هکتار عرصه های زاگرسی داریم که در ماه هایی از سال در بخش های جنوبی به واسطه شرایط آب و هوایی امکان تفریح و گردشگری وجود دارد و می توانیم گردشگری را در آن مناطق گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: در مناطق زاگرسی دریاچه های سدها راداریم که پتانسیل خوبی برای فعالیت های گردشگری داراست که مردم می توانند بازدید و در فصل بهار و حتی تابستان استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: در ۶ ماهه دوم سال عمده مساحت استان قابلیت گردشگری را داراست و دسترسی به برخی از این مناطق راحت نیست. یکی از راه هایی که دسترسی را آسان می کند همین راه آهن است. می توانیم به مناطقی در شمال استان دسترسی پیدا بکنیم و از طبیعت آنجا بیشتر بهره مند شویم.

لاهیجان زاده توصیه کرد: هرچند توصیه ما به مردم روی آوردن به گردشگری طبیعی است که هم از نظر ریالی و هم از نظر روحی و روانی بسیار پر فایده است؛ اما تاکید بر استفاده مسئولانه از طبیعت است. یعنی راهیابی انسان به طبیعت بکر نباید عاملی برای از بین رفتن آن شود و ثروتی که وجود دارد باید برای نسل های آینده نیز باقی بماند.

وی با بیان اینکه خیلی از این مناطق سرچشمه های رودخانه ها و منابع آبی هستند و باید حفظ شده و پاک باقی بمانند، خبر داد: یک تفاهمنامه ای بین سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی در سطح کشوری برای بازدید از مناطق طبیعی و حفاطت شده و مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان منعقد شده است. همچنین ستادی تحت عنوان بازدیدها و مسافران نوروزی تشکیل شده که هرساله از اواخر اسفند تا اواخر فروردین به طور ویژه فعال شده و در تابستان نیز فعال است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان افزود: همکاران و کارشناسان ما به این ستاد و تورهای گردشگری رسمی که قصد سفر و بازدید از مناطق چهارگانه را دارند، توضیحات و راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. به طور مثال در تالاب شادگان و پارک ملی کرخه و دز تورها را برگزار کردیم و راهنمایی ها ارائه شد.

لاهیجان زاده بیان کرد: برای روز طبیعت یا همان ۱۳ به در هر سال برای آموزش خانواده ها اطلاعیه صادر می کنیم چونن طبیعت یک موهبت الهی است که خداوند به مردم عطا کرده و خدمات بی شماری را طبیعت به مردم ارائه می دهد پس مردم باید حق این میزبان را رعایت کنند و باعث خسارت نشده و حتما مراقب باشند که باعث ایجاد آتش سوزی در طبیعت نشوند.

وی توصیه کرد: مردم در این روز باید هنگام ترک منطقه از خاموشی آتش مطمئن شوند و از قطع شاخه های درختان خودداری کنند. همچنین به مزارع مردم خسارت وارد نکرده و هرگز با خودرو وارد رودخانه نشوند چون این کار طبیعت رودخانه را به شدت آلوده می کند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان اظهار کرد: مردم نباید زباله های خود را در طبیعت رها نکنند و هرگز ماهی های قرمز خود را در رودخانه رها نکنند چون باعث بیماری های انگلی می شود و همچنین این ماهی ها بومی رودخانه نیستند. مردم می توانند آنها را در حوض های شهرداری یا آکواریوم ها رها کنند.

لاهیجان زاده در پایان خصوص سبزه های عید گفت: نباید سبزه های عید را در جاده ها رها کنند شاید به طبیعت آسیب نزند اما برای کود عالی بسیار مفید هستند، بنابراین سبزه ها را به مأموران شهرداری تحویل دهند تا در تهیه کود از آن استفاده شود یا در باغچه ها دفن کنند.

خبرنگار: سحر کوراوند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز